Check it out!

Wednesday, June 8, 2011

Baby dah diberi nama


Ari ni umur saya 7 hari. Secara sahnya saya pemilik nama UZAIR RAZIN BIN MOHD SHARORAMADAN hari ni. Daddy baru je daftar nama saya kat Jabatan Pendaftaran Negara tadi. Sejak saya lahir lagi saya dah dengar daddy panggil saya dengan nama ni..

Mummy kata..nama Uzair tu diambil sempena nama nabi. Macam abang dan kakak saya..nama pertama mereka diambil sempena nama orang hebat seperti Khalifah Umar dan isteri nabi, Aisyah. Razin pula maknanya berakhlak. Besar sungguh harapan mummy dan daddy pada saya. Terima kasih mummy..terima kasih daddy sebab bagi saya nama yang baik ni..

Masa isi borang pendaftaran, lepas tulis nama saya.. saya dengar mummy baca doa (walaupun penglihatan saya tak berapa jelas lagi..tapi pendengaran saya tajam tau).

" Ya Allah, jadikanlah nama ini berkat baginya, dan jadikanlah taat kepada Engkau pekerjaannya dan barang yang Engkau redhai menjadi cita-citanya. Menuntut ilmu-Mu menjadi perjuangannya dan akhirilah hidupnya dengan amalan soleh. Ya Allah, panjangkanlah umurnya dalam ketaatan kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu. Jadikanlah badannya dalam keadaan sihat afiat serta sejahtera. Ya Allah, jadikanlah dia pemimpin di waktu besarnya dan tetapkanlah imannya seperti iman para Nabi-Nabi-Mu hingga ke hari kiamat. Ya Allah berilah rezeki yang halal lagi baik. Dan dekatkanlah dia dengan perkara-perkara yang baik dan jauhkanlah dia dari perkara-perkara yang buruk lagi jahat dengan kemurahan-Mu wahai Yang Maha Pemurah lagi Mengasihani." (Doa ketika memberi nama anak)

Mamiraysha : Sori yek kepada sesiapa yang terbaca entry pelik sebelum ni. Ni entry setelah diedit balik. Hihihi.. setahu saya, saya simpan entry sebelum ni dalam draf. Ni mesti keje anak2 saya yang rajin sangat tolong postkan entry yang separuh siap..hihi..

No comments: