Check it out!

Sunday, March 23, 2014

Diploma Pengurusan Hartanah

Keputusan SPM baru je diumumkan 3 hari lepas kan?
So, macam mana result adik-adik akak? Best? Tak best? Macam best? Hampir best?
Apapun keputusannya.. kena redha ye.. itulah rezeki yang Allah dan peruntukkan kat kita.
Kita merancang, Allah juga merancang. Tetapi perancangan Allah itu sebaik-baik perancangan. Jangan frust bila result yang kita dapat menyebabkan kita tak layak apply kursus yang kita minat. Ia bukan penamat kepada perjalanan menuntut ilmu ye adik-adik. Banyak lagi bidang yang tak berapa glamour yang mungkin lebih sesuai untuk kalian.
Dah tak yah nak sedih-sedih bagai..

Hari ni akak (tetiba lak jadi akak kan? Memang dah masuk golongan akak-akak dah pun.. belum makcik-makcik lagi..hihi..) bermurah hati nak melaksanakan khidmat masyarakat kepada adik-adik yang baru dapat result SPM ni. Tengah sibuk isi borang online UPU kan? Mesti tengah pening nak apply course apa kan? 8 pulak tu..huhu.. yang minat.. syarat minimum tak lepas pulak. Akak faham, sebab lama gak la akak dan adik ipar akak mengadap borang tu semalam. Akak pun mengalami simptom-simptom pening tu jugak la.

Adik-adik ada nampak tak dalam senarai kursus yang ditawarkan tu ada Kursus Diploma Pengurusan Hartanah? Ada 2 universiti yang tawarkan iaitu Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Mesti ada yang tertanya-tanya kursus apa kan? Meh.. akak bagi pencerahan dalam entry ni. Tapi kena baca sampai abis tau. Akak ko ni memang panjang ceritanya nak bolehkan sampai ke maksud asal..hehe..

Kronologi

Pejam celik pejam celik (Alhamdulillah.. Allah masih pinjamkan nyawa.. mampu celik semula selepas pejam mata).. tahun ni tahun ke-11 akak berkerja dalam bidang hartanah ni berbekalkan Diploma Pengurusan Hartanah akak dulu. Itulah titik tolak akak tercebur dalam bidang ni. 

Macam kalian juga, akak tak kenal pun kursus ni dulu. Belajar apa.. keluar nanti kerja apa.. semuanya tidak terjangkau dek fikiran akak ni. Akak appy ni dulu pun atas saranan pakcik. Tu pun third choice. Masa zaman akak apply melalui UPU dulu (tahun 1999), 5 pilihan kursus je boleh buat. Pakcik akak yang sibuk sarankan course ni dulupun bukannya tahu pun kursus ni belajar apa. Nak tahu apa dia cakap masa sarankan couse ni?


"Ko try apply course Pengurusan Hartanah ni. Macam tak glamour je Pak Man tengok. Kalau ko apply course Sains Komputer ni, course ni glamour. Mesti ramai yang apply. So, chance untuk ko dapat tu kurang.. banyak saingan. Kalau course tak glamour ni, tak ramai apply. Kebarangkalian nak dapat tu tinggi."

Nasib baiklah akak ko ni jenis yang boleh terima nasihat orang..hehehe. Akak terima saranan pakcik akak dan apply juga kursus ni. Tak glamour pun tak glamour la. Janji dapat..hehe.. Tak nak pakai uniform sekolah lagi.. tak nak masuk Tingkatan 6. Itu dalam kepala akak masa tu.

Nak tahu apa pilihan pertama akak? Kursus Bimbingan dan Kaunseling (UTM). Akak minat bidang ni dan lepas syarat universiti dan program. Takde rezeki. Tapi kan.. sebenarnya kursus yang paling akak nak apply ialah Pengurusan Hotel dan yang berkaitan dengannya. Tapi melampau tau.. diorang tetapkan syarat kena credit dalam bahasa inggeris. Adeh! akak ko ni setakat lulus je bahasa inggeris tu.. maklumlah anak melayu sejatilah kononnya..kehkehkeh.. 

Pilihan kedua akak pulak ialah Diploma Perakaunan (UTM). Konon terer la belajar prinsip akaun.. nak jadi akauntan. Hehehe.. takde la terer mana. Dapat A2 je dulu.. tu pun siap tido rumah member 2,3 hari nak berguru punya pasal. Member akak ni memang ikhlas mengajar akak. Akak lebih faham dia ajar dari cikgu ajar..hahaha. Maklumla.. bahasa cikgu tinggi sangat. Dah jadi cikgu pun member akak ni sekarang. Thanks Hasanah! (akak tahu dia tak baca pun coretan ni.. saje je nak abadikan nama dia di sini. Upps lupa cerita.. dia dapat A1 subjek ni tau. Tak jadi akauntan pun.)

Pilihan ke-3, Diploma Pengurusan Hartanah. Pilihan ke-4, Diploma Pengurusan Ladang (UiTM) (bajet boleh jadi pengurus ladang) dan Pilihan terakhir rasanya Kursus Pra-perakaunan kot (tapi bidang perakaunan jugak la. Begitu mendalam minat, sanggup apply pra pun pra la janji boleh jadi akauntan..haha..) (UiTM).

Nak tahu tak apa cita-cita asal akak? Sejak dari darjah 1.. cita-cita akak nak jadi cikgu. Konsisten uolls cita-cita tu sampai la tingkatan 4. Tapi masa tingkatan 4, cikgu tanya satu kelas cita-cita nak jadi apa? Lepas sorang, sorang bagitau cita-cita.. Ada yang nak jadi doktor.. akauntan.. engineer.. arkitek.. tapi sorang pun takde yang nak jadi cikgu..huhuhu.. tiba turn akak kena jawab.. terus tukar.. nak jadi akauntan..hehehe.. macam malu je nak cakap nak jadi cikgu sedangkan kawan-kawan yang lain gempak je cita-cita diorang. Hahaha.. sangat teruk ini orang. Tak tetap pendirian langsung! (Jangan salah faham ye. Bukan akak nak down gredkan profesion perguruan tau. Ini apa yang akak fikir pada masa tu. Ye la.. fikiran mentah lagi. Akak respek profesion ni. Mereka orang yang ikhlas dan sabar. Sebab tu la ramai anak-anak guru yang berjaya dalam hidup. Mungkin akak tak cukup sabar untuk jadi seorang guru.. tu yang Allah takdirkan akak di bidang lain. Tapi minat akak nak jadi cikgu tak pernah pudar tau. Mungkin lepas ni aim untuk jadi pensyarah pulak) 

Kita merancang.. Allah juga merancang.. tetapi perancangan Allah itu sebaik-baik perancangan. Ditakdirkan akak terpilih untuk mengikuti Kursus Diploma Pengurusan Hartanah dan ditempatkan di Kampus Shah Alam. Masa zaman akak ni, ada 2 cawangan UiTM yang ada course Pengurusan Hartanah ni. Shah Alam dan Seri Iskandar, Perak. Tapi sekarang hanya ada di Seri Iskandar, Perak. Shah Alam hanya untuk degree sahaja.

Belajar apa?

Pengurusan Hartanah. Tentulah pasal menguruskan hartanah kan? Dalam bahasa inggeris disebut Estate Management. Tapi jangan salah faham pulak ingat Estate Management tu pengurusan estet atau ladang. Kalau pengurusan ladang dipanggil Plantation Management. UiTM memang sebut Estate Management. Tapi di UTM dipanggil Property Management. Kadang-kadang sebut Real Estate Management. Akak punya degree dia tulis Bachelor of Science (Property Management) tapi kat dalam transkrip pulak tulis Bachelor of Science (Real Estate Management). Ah.. lantaklah janji dah laku pun degree tu.. yang penting ia membawa maksud yang sama. 

Tapi apa itu hartanah atau harta tanah ini? Senang cerita.. ia adalah harta berupa tanah yang meliputi segala apa yang ada atas tanah, bawah tanah, atas tanah, yang melekat atas tanah, yang melekat kat benda yang melekat atas tanah serta tanah yang diliputi air. Contoh: tanah, bangunan, yang melekat secara kekal kat bangunan, tasik, sungai, tumbuh-tumbuhan, bahan galian, lombong, kuari, ruang udara.. haish! banyak betul kalau nak senarai. Nanti adik-adik akan jumpa definisi tanah di bawah Seksyen 5, Kanun Tanah Negara 1965 ye. Kang akak masukkan definisi tanah kat sini kang dah jadi lecture note la pulak..hehe..

Apa yang adik-adik akan belajar dalam course ni?

1) Penilaian

Ini merupakan subjek utama course ini. Wajib lulus tau subjek ni. Dalam subjek ni banyak guna matematik. Sebab tu syarat minimum untuk masuk kursus ni kena credit matematik iaitu sekurang-kurangnya gred C. Takde la matematik yang susah macam add math atau calculus tu. Ada la sifir penilaian yang kena hafal dan kena tahu nak implement masa bila. Lain-lain pengiraan macam matematik biasa.. campur tolak bahagi darab. Lain kaedah penilaian lain cara pengiraannya. Contoh pengiraan.. berapa perlu dilaburkan sekarang untuk mencapai simpanan RM50,000 pada 10 tahun lagi jika kadar pulangan 5% setahun. Hah.. kena kira la untuk dapatkan jawapan dengan menggunakan formula yang diajar. Interesting sebenarnya subjek ni. Uolls akan belajar macam mana nak tentukan nilai pasaran harta tanah. Kalau nak nilai tanah kosong guna kaedah apa, nak menilai stesyen minyak guna kaedah apa, nak nilai hotel guna kaedah apa, nak nilai shopping complex guna kaedah apa.. semua akan diajar.

Konsep penting subjek ini ialah penilaian itu art and science. Ada elemen sains dan seni. sains merujuk kepada formula dan pengiraan yang digunakan, manakala seni itu merujuk kepada pendapat dan pandangan yang diadun bersama bukti-bukti data yang ada. 

Pening? Jangan pening lagi.. interesting tau. Uolls akan dapat ilmu tentang harta tanah yang bukan semua orang ada. Uolls akan tahu apa faktor-faktor yang boleh mempengaruhi nilai harta tanah. See.. nanti kalau nak melabur dalam bidang harta tanah ni.. uolls akan tahu patut tak beli sesuatu harta tanah tu atau sebaliknya.

Soalan first assignment akak subjek ni dulu ialah " Apa yang anda akan lakukan jika anda ada wang sebanyak RM1 juta." begitulah lebih kurang tajuk assignmentnya. Sampai sekarang akak ingat!

Opps lupa nak bagitau.. macam mana nak menilai orang takde diajar dalam subjek ni ye. Hanya menilai harta tanah. Macam mana nak menilai orang.. sila ambik kelas dengan Dato' Dr. Fadzilah Kamsah la kot.

2) Undang-undang

Antara subjek penting dalam course ni. Belajar undang-undang.. terutama yang related dengan harta tanah. First semester biasanya diajar asas perundangan.. undang-undang kontrak, agensi dan tort. Kemudian disusuli setiap semester dengan undang-undang yang lain. Antara akta berkaitan yang adik-adik akan belajar ialah Kanun Tanah Negara 1965, Akta Setem 1949, Akta Cukai Keuntungan Harta Tanah 1976, Akta Kerajaan Tempatan 1976, Akta Hakmilik Strata 1985, Akta Pengambilan Tanah 1960, Akta Penilai Pentaksir dan Ejen Harta Tanah 1981, Akta Perancang Bandar dan Desa 1976, Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974, Akta Bangunan Seragam 1984, Akta Bangunan dan Harta Bersama (Pengurusan dan Penyenggaraan) 2007 (akta ni akan dimansuh dan akan diganti dengan Akta Pengurusan Strata 2013) serta ada sikit sentuh Perlembagaan Persekutuan.. Fuh! sakit otak akak nak recall dik non..

Kenapa kena belajar undang-undang? Sangat penting adik-adik.. sebab harta tanah banyak kaitannya dengan undang-undang. Banyak undang-undang yang mengawal harta tanah ni. Penting untuk kita tahu undang-undang supaya tindakan yang kita buat tidak menyalahi undang-undang dan sebagai panduan untuk kita membuat keputusan mengikut peruntukan yang ada.

Akak paling suka subjek law ni. Nak apply kursus undang-undang dulu tak layak.. bahasa inggeris setakat lulus je..huhu.. So, kepada mereka yang minat belajar undang-undang tapi tak lepas nak apply course untuk jadi lawyer.. boleh la apply kursus Pengurusan Hartanah ni. Boleh jugak feel jadi lawyer..hehe.. Still boleh jugak merasa naik mahkamah, jadi saksi pakar, buat written reply untuk mempertahankan nilaian.. bila adik-adik jadi pegawai penilaian kerajaan atau penilai berdaftar di firma penilaian swasta.

3) Bangunan

Subjek ni pun penting jugak. Adik-adik akan belajar semua elemen-elemen yang menjadikan bangunan tu. Ada part yang kena melukis struktur bangunan termasuk asas, dinding, bumbung, pintu, tingkap dan sebagainya. Tengok.. ada gak lukis-melukis. Boleh la feel macam arkitek sikit..hehe.. 

Selain itu, akan diajar juga tentang building services iaitu perkhidmatan2 bangunan seperti sistem bekalan air, bekalan elektrik, sanitari, perkhidmatan lif, sistem pencegahan kebakaran dan sebagainya. Building maintenance.. penyenggaraan bangunan juga turut diajar. Macam mana nak rancang penyenggaraan bangunan. Penting untuk kita tahu kerana penyenggaraan bangunan yang betul akan mengekalkan nilai harta tanah. Bila dah belajar, kita akan tahu bahawa aspek penyenggaraan bangunan ini sangat perlu diambil kira ketika peringkat design bangunan lagi. Hah.. macam mana? Ada feel macam engineer lak kan? hehe..

4) Ekonomi

Ini pun subjek penting jugak. Macam-macam ekonomi kena belajar. Ekonomi Mikro, Ekonomi Makro, Ekonomi Tanah, Ekonomi Perbandaran.. semua diajar. Ekonomi rumah tangga je tak termasuk. Nilai harta tanah juga sangat dipengaruhi oleh ekonomi. Ye.. anda akan rasa macam ahli ekonomi sekejap.. ala-ala adam smith..hehe.. Tapi kalau anda rasa macam ala-ala mark adam.. nampaknya anda tido dalam kelas! haha

5) Prinsip akaun

Subjek ni masa akak belajar dulu, jumpa masa final semester je. Belajar akaun macam sekolah menengah dulu. Penting untuk tahu sebab lulusan pengurusan hartanah ni boleh jadi pengurus harta. Pengurus harta kena pandai akaun ye. Ehm.. walaupun akak tak dapat jadi akauntan.. tapi still boleh lagi belajar dan feel macam akauntan kan? hehe..

6) Lain-lain

Dik.. akak dah agak penat menaip..huhuhu.. akak ringkaskan je boleh? Subjek-subjek lain yang akan adik belajar ialah marketing, perejenan harta tanah, keusahawanan, bahasa inggeris, pendidikan islam, komputer dalam pengurusan harta tanah, perancangan bandar, statistik, ukur tanah, dan beberapa lagi subjek yang mungkin akak tak senaraikan. Tak boleh nak recall semua.. maklumlah dah kurang muda..hehe.. Namun begitu, suka akak nak ingatkan bahawa nama subjek mungkin berbeza-beza ikut universiti antara UTM dan UiTM. Akak dulu buat diploma di UiTM, so perkongsian ni tertakluk kepada pengalaman akak la ye. Lagi satu tertinggal, di UiTM, satu semester diperuntukkan untuk student menjalani latihan industri (practical) di mana-mana firma penilaian swasta atau Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta atau majlis daerah/perbandaran/bandaraya yang dipilih. Masa akak dulu, praktikal di semester ke-5. Tapi sekarang dah tukar.. semester akhir pulak iaitu di semester ke-6.

Senang ke belajar course ni?

Soalan glamour bakal-bakal student kan? Serius cakap dik.. belajar kat sekolah menengah lagi susah! Belum tentu apa yang kita belajar ditanya masa exam kan? Peperiksaan SPM contohnya, merangkumi pelajaran tingkatan 4 dan tingkatan 5. Banyak tu.. tapi tak semua keluar exam kan? Kita pun tak tahu mana yang keluar mana yang tidak. Yang buat soalan orang lain.. yang tanda kertas orang lain. Berbeza dekat Universiti.. apa yang awak belajar tu la yang akan keluar exam. Orang yang mengajar awak tu la yang buat soalan exam dan tanda kertas jawapan awak. Senang kan?

Senang-senang pun.. ada juga yang kena dismiss tau dik. Bukan sebab senang ke susah sesuatu course tu.. tapi lebih kepada sikap dan minat individu itu. Kuliah jangan ponteng, assignment kena buat sungguh-sungguh, sentiasa ulang kaji, rajin cari maklumat tambahan.. itu semua faktor kejayaan. 

Ramai juga student yang cemerlang semasa SPM tetapi terkandas semasa di universiti. Bukan sebab tak pandai atau course susah.. tapi macam akak katakan tadi.. sikap. Tiada jalan pintas untuk berjaya kecuali dengan usaha!

Sebelum mula belajar.. kena tanamkan minat dan azam dalam hati. Niat kena betulkan. Menuntut ilmu kerana Allah..


Kerjaya

Boleh kerja apa dengan Diploma Pengurusan Hartanah ni? Confirm adik-adik tak boleh nak jadi doktor dengan diploma ni. Salah course ok. Berikut adalah beberapa pekerjaan yang adik-adik boleh ceburi:

1) Penilai

Penilai yang dimaksudkan adalah Penilai harta tanah ye. Takde kena-mengena dengan penilaian peperiksaan. Ada juga yang salah faham bila cakap kerja kita sebagai penilai. Mereka ingatkan ada kena-mengena dengan peperiksaan. Mungkin terpengaruh dengan Penilaian Menengah Rendah (PMR) kot..hehe. 

Ada dua sektor yang boleh diceburi iaitu sektor kerajaan dan sektor swasta. Jika sektor kerajaan, dengan diploma ini, adik-adik layak menjawat jawatan Penolong Pegawai Penilaian W27 dengan gaji pokok permulaan RM1,742.28 dan kenaikan tahunan RM145. Jawatan ini paling banyak ditawarkan di Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH), Kementerian Kewangan Malaysia. Jika dengan JPPH, jawatan ini adalah jawatan persekutuan dan kalian boleh merasa bertugas di serata Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Selain itu, ada juga jawatan ini ditawarkan di majlis-majlis daerah/ perbandaran/ bandaraya. Masih menggunakan nama jawatan dan skim gaji yang sama tetapi perjawatan ini adalah perjawatan kerajaan tempatan yang mana kebarangkalian untuk berpindah ke tempat lain hampir tiada dan kemungkinan besar kekal di situ sehingga pencen.

Tugas utama seorang penilai ialah menilai harta tanah. Dalam kata lain, menentukan nilai pasaran harta tanah. Sebelum sesuatu nilai itu ditentukan/ dianggarkan, bukti-bukti jual beli perlu dianalisis, data-data berkaitan perlu diambil dan disemak, lawat periksa tapak perlu dilakukan, mengukur bangunan jika ada bangunan yang terlibat dan lain-lain tugas yang berkaitan.

So, kerja seorang penilai bukan sentiasa di pejabat. Ada masanya mereka perlu keluar pejabat untuk melakukan lawat periksa harta tanah yang hendak dinilai. Jika ada bangunan yang terlibat, bangunan perlu diukur untuk mengetahui keluasan bangunan jika tiada pelan bangunan dikemukakan. Siapa yang suka environment kerja yang tidak memerap sepenuhnya di pejabat, bidang ini sangat sesuai untuk anda. Tapi bagi mereka yang sangat menjaga kecantikan kulit sehingga tak sanggup terdedah kepada matahari.. mungkin anda perlu pertimbangkan dulu untuk memohon kursus ini.

Bestnya kerja ni, kita tidak perlu menghadap kerja yang sama setiap hari. Rutin kerja yang tidak membosankan kerana walaupun membuat kerja yang sama iaitu menilai tetapi kita akan berdepan dengan kes yang berlainan setiap hari. Setiap harta tanah adalah unik. Sama tetapi tidak semestinya serupa.

Tak banyak beza dari segi kerja sama ada anda penilai kerajaan atau penilai swasta. Prinsip penilaian tetap sama. Kerja-kerja penilaian juga sama.

2) Pengurus Harta

Selain bidang penilaian, adik-adik juga boleh menceburi bidang pengurusan harta. Bidang tugas utama tentunya menguruskan harta tanah. Biasanya syarikat besar, shopping complex, perumahan strata dan kompleks pejabat memerlukan khidmat pengurus harta. Antara tugas seorang pengurus harta ialah menguruskan penyewaan bangunan, penyenggaraan bangunan, menguruskan kontrak-kontrak yang berkaitan dengan perkhidmatan yang terdapat dalam bangunan, memastikan insuran yang mencukupi bagi bangunan, iklan/ promosi/ publisiti terhadap harta serta penyediaan laporan yang dikehendaki. 

Rasanya tiada dalam jawatan kerajaan pengurus harta ni. Kalau di JPPH, penilai juga yang menjalankan kerja-kerja pengurusan harta tetapi hanya segelintir yang ditugaskan kerana core business JPPH ialah perkhidmatan penilaian. Begitu juga penilai di majlis, mereka juga turut menggunakan penilai untuk menguruskan harta.

3) Ejen harta tanah

Adik-adik juga layak untuk menjadi ejen harta tanah dengan diploma ini. Tugas utama seorang ejen harta tanah ialah menjadi ejen untuk jual beli harta tanah termasuk juga sewaan harta tanah. Tugas anda ialah mencari pembeli jika client anda hendak menjual hartanahnya. Begitu juga sebaliknya, jika client anda ingin membeli.. tugas anda ialah mencari penjual harta tanah yang diinginkan. Begitu juga untuk sewaan harta tanah. Walau bagaimanapun, hanya ejen hartanah yang berdaftar sahaja yang layak menerima fee. Tetapi dibenarkan jika pekerja syarikat perejenan harta tanah yang menjalankan tugas untuk ejen harta tanah berdaftar tu. Fee yang dikenakan ialah 2.5% hingga 3% daripada nilai harta tanah yang berjaya dijual beli. Sangat lumayan kan? Manakala fee untuk sewaan depends on panjang tempoh sewaan. Kalau sehingga 3 tahun, fee dikenakan 1.25 bulan dari sewa kasar. Lagi panjang tempoh, lagi tinggi fee dia tau. Fee minimum pulak sebulan sewa.

Memang sangat boleh untuk kaya jika menceburi bidang ejen harta tanah ni. Kalau adik-adik berkerja dengan syarikat ejen harta tanah ni tanpa berdaftar sendiri, akak tak pasti pulak tentang pembahagian fee tu. Ada syarikat yang mengagihkan 40% - 60%. Nasihat akak, baik adik jadi je ejen harta tanah berdaftar. Macam mana? dengan diploma pengurusan hartanah ni, adik dah lepas 1 step. Then, kena lalui Ujian kecekapan (Test of Professional Competence) dan temuduga yang dilaksanakan oleh Lembaga Penilai, Pentaksir dan Ejen harta tanah. 

4) Penolong Pegawai Tadbir N27

Dengan diploma ini juga, anda layak untuk menjawat jawatan Penolong Pegawai Tadbir N27 di sektor kerajaan. Lari bidang sikit.. memang tak jumpa kerja-kerja menilai harta tanah di sini. Kalau ada pun mungkin kena menilai staf kot..hehe..

Kerja macam mana? Tugas utama lebih kepada pentadbiran pejabat. Menguruskan cuti, gaji, kenaikan pangkat, tata tertib, pengesahan jawatan, kewangan dan sebagainya. Kerja ni most of the time memang kena duduk dalam pejabat la. Tak perlu keluar untuk membuat lawat periksa harta tanah. Sesuai la untuk cik kak yang sangat menjaga kecantikan kulit tadi..hehe...

Lupa nak cerita.. jawatan ini adalah jawatan gunasama tau. Maksudnya adik-adik boleh bertukar di mana-mana jabatan kerajaan yang ada jawatan Penolong Pegawai Tadbir. Boleh la dapat pengalaman kerja di hospital, Jabatan Kerja Raya, Jabatan Bomba, dan sebagainya. 

5) Lain-lain

Selain yang dinyatakan di atas, anda mungkin boleh berkerja dengan pemaju hartanah (developer). Biasanya bagi pemaju-pemaju yang besar, mereka mempunyai penilai mereka sendiri untuk menasihati mereka berkenaan pelaburan harta tanah dan penilaian harta tanah, selain boleh juga dijadikan sebagai pengurus projek. Memang sangat menguntungkan jika pemaju hartanah ini menggaji seseorang yang ada lulusan dalam bidang harta tanah ni. Boleh jimat apa.. gaji seorang tapi boleh buat macam-macam benda. Start dari nak rancang projek, semasa projek sampai la nak pasarkan projek tu (buat marketing). 

Selain itu, anda juga boleh menjadi penganggur terhormat tanpa apa-apa pekerjaan sekiranya malas mencari kerja! 

Kemajuan kerjaya   

Anda boleh meningkatkan taraf pendidikan ke tingkat yang lebih tinggi dengan mengambil Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Hartanah. Kalau diploma tadi ada 2 IPTA yang tawarkan, tapi untuk degree ini up lagi sikit. Universiti Tun Hussien Onn dan Universiti Malaya juga ada course ni selain UTM dan UiTM.

Dengan ijazah ini, anda layak untuk menjawat jawatan Pegawai Penilaian W41 di Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta dan juga majlis-majlis perbandaran/ bandaraya.

Kalau minat nak kerja mengurus staf dan pejabat, boleh apply jadi Pegawai Tadbir Diplomatik M41 (PTD) macam Ariana Rose dan Harith..hehehe..

Dengan ijazah ini juga, anda layak untuk menjadi Penilai Berdaftar (Registered Valuer) yang berdaftar dengan Lembaga Penilai, Pentaksir dan Ejen Harta Tanah (LPPEH). Caranya.. kena daftar dengan LPPEH sebagai penilai percubaan. Tempoh percubaan adalah selama 2 thn. Dalam tempoh ini anda perlu mengisi buku log yang dicatatkan kerja-kerja yang anda lakukan sepanjang tempoh tersebut. Dalam masa yang sama, anda juga perlu menyiapkan 2 task. Setelah cukup tempoh, anda perlu menghadiri temuduga yang merangkumi presentation 2 task tadi dan soalan-soalan lain yang merangkumi bidang penilaian, pengurusan harta, perejenan harta tanah serta perundangan dan percukaian. Temuduga ini akan mengambil masa selama 3 jam. Jika ada bidang yang tak lulus, kena repeat interview bidang itu sahaja.

Akak ni pun sedang dalam edah percubaan ni dik. Sangat tak sempat untuk isi buku log tersebut. Bulan 7 ni genap setahun, kena hantar untuk disemak dan disahkan then sambung lagi rekod untuk 1 thn lagi. Tahun depan baru boleh interview kalau siap la..huhuhu..

Jika anda telah menjadi Penilai Berdaftar, automatik anda juga akan dapat lesen Pengurus Harta Berdaftar dan juga Ejen Harta Tanah Berdaftar. Orang cakap sign anda laku.. dan boleh buka company sendiri atau jadi share partner. Nanti check kat laman web LPPEH ni ye untuk tahu lebih lanjut tentang syarat-syarat, etika, fee dan sebagainya. Tak larat dah akak ko ni nak menaip lagi. Panjang berjela dah entry ni.

Profesional

Penilai merupakan pekerjaan profesional yang mana anda perlu ada kelulusan berkaitan sahaja untuk menjadi seorang Penilai. Tak boleh nak jadi penilai kalau anda ambil course Pentadbiran Awam ke Seni Bina ke Kejururawatan ke.. 

Sebagaimana profession professional yang lain, Penilai juga dikawal oleh satu lembaga (jangan takut.. ini lembaga tak menakutkan punya..hehe..) iaitu Lembaga Penilai Pentaksir dan Ejen Harta Tanah (BOVEA) yang ditubuhkan di bawah Akta Penilai, Pentaksir dan Ejen Harta Tanah 1981.

Oleh yang demikian, walau sign dah laku pun.. seorang penilai, pengurus harta dan ejen harta tanah still terikat dengan Akta Penilai ini dan perlu mematuhi segala kod etika dan peraturan yang telah ditetapkan. Fee yang boleh dikenakan juga perlu tertakluk kepada Akta ini.

Akhir kata

Fuhh!! sampai juga garisan penamat! hehehe..  macam mana? boleh bayangkan tak masa depan anda kalau kerja bidang harta tanah ni? Minat? Tak minat? Keputusan di tangan anda ye adik-adik. Apa-apapun akak doakan supaya adik-adik berjaya dalam hidup tidak kira bidang apapun kalian ceburi. Sebelum apply sesuatu course itu, sila semak dahulu syarat-syarat yang ditetapkan oleh sesuatu kursus itu supaya anda tidak di'reject'!

Bidang apapun yang bakal anda tuntut ilmunya, belajar rajin-rajin, jangan culture shock! Zaman sekarang ni sangat sukar untuk mendapat pekerjaan. Pointer yang baik mungkin boleh jadi kelebihan untuk melepasi tapisan temuduga tetapi belum tentu berjaya. Ada faktor lain yang diambil kira seperti keyakinan diri, communication skill, leadership, kebolehan berbahasa inggeris dan sebagainya. So, selain belajar dan belajar.. jangan lupa develop kemahiran generik anda juga ye! Tak payah nak jadi ulat buku sangat sampai tak joint aktiviti persatuan dan sebagainya.

200 comments:

Lynn Huraiza said...

memang bagus kos nie...selain daripada untuk kerja boleh juga digunakan utk diri sendiri...ada kursus part time tak?

mamiraysha said...

Ada. Baru ditawarkan oleh UTM SPACE. Sila rujuk laman web utm space untuk ketahui lebih lanjut tentang syarat dan kandungan kursus ye.

AtieYusof said...

Bagus juga Kos ni..boleh servay nti..Salam kenal..
TQ follow sy ye.. follow sni gak #195 :)

Yana Yani said...

saya membalas kunjungan
terima kasih follow blog saya ye
saya dah done follow sini juga =)

panjangnyer explanation, jenuh nak mengabis =)

Diari Seorang Mama

Unknown said...

Salam...thanks akak buat entri ni..menarik minat junior saya tau...hahaha...saya ni baru tamat diploma pgurusan hartanah dan alahamdulillah..sgt seronok kos nie...hahah a..sy ingim amik lesen estate agent yg sah.. hehhe

mamiraysha said...

Silakan hayat.. semoga berjaya!

Anonymous said...

Bagusla cetusan idea mengarang blog ttg cmnie.. mudah untuk disebarkan pada orang lain ttg apa itu pengurusan hartanah. now im really understand, n i should take this course..

Anonymous said...

Bagus la blog ni.. xkering gusi sy membaca nya

mamiraysha said...

Terima kasih anon. Saje je tulis entry ni.. Nak cari pelapis. Mungkin ramai yg berpotensi besar di luar sana..

Anonymous said...

Bagaimana ye kalau masa blaja di universiti kite jatuh cinta pada someone.. akhirnya berstatus couple.. pada pandangan awk, patut ke seorang mahasiswa or mahasisisi bercinta?

Anonymous said...

Sy dlu blaja hartanah di uitm.. benarkah pelajar yg status bergelar fastrack ni memberi kualiti yg baek pada sektor pekerjaan.. memandangkan mereka ini tidak menghabiskan diploma dan terus sambung degree

mamiraysha said...

Mak aii.. Dah rasa mcm ruangan dlm surat khabar pasal khidmat nasihat la plak..hehe. Bercinta? Tak salah rasanya selagi masih menjaga batas pergaulan. Selagi percintaan itu tidak menghilangkn fokus pd pelajaran. Selagi amanah dan harapan keluarga tidak diabaikn. Kadang2 sokongan dan dorongan yg tersayang bg semangat belajar yg kuat. Tp apa2 pun depend pd individu. Ada yg ok ada pulak yg terus hanyut..

Anonymous said...

salam kak,subjek akaun penting tak dalam dip pengurusan hartanah? adakah ianya jadi macam subjek wajib lulus?

mamiraysha said...

Subjek akaun ada 1 semester je. takde la sepenting subjek valuation yg akn awk jumpa every semester. Tp smua subjek wajib lulus dik. Kalau x lulus x bleh grad :-) tp apa2 pun, sng faham blaja akaun kat universiti compare blaja kt skolah. Bg akak la..

Anonymous said...

akak thanks jwab soalan pasal subjek akaun :)

Anonymous said...

Assalamualaikum akak...saya nak tanya pasal kriteria2 yg sesuai untuk kerja pengurusan hartanah ni... klw seseorang tu tak berapa pandai bergaul dgn org...agak2 sesuai ke tak ? lagipun saya ni dari aliran sains. dpt matrikulasi dgn kos ni...so teragak agak nak pilih yg mana. minta akak balas dgn secepat mungkin

Unknown said...

assalamualaikum kak, saya baru lepas spm, tgh ari kos yang bersesuaia...mcm seronok je bace pengalaman akak sepanjang amek diploma pengurusan hartanah.....sy pon tk d la pandai sgt....tengah cari yang sepadan....terima kasih atas matlumat th.....

Unknown said...

Slamat sejahtera kak.nak tanya sikit,sy mahasiswa bg UTM mengambil diploma pengurusan hartanah d intitusi ipts yg brkerjasama dgn UTM dlm semester ke5 pada bulan 7 ini..bagaimana mau sambung p tahap degree setelah tamat pengajian diploma dan adakah kredit transef digunakn bagi student diploma yg ingin mnyambung ke dgree..mohon penjelasan?hehehe

Anonymous said...

pangjang nyer ko punyer transkrip..hehehe...apepun hartanah trbaiikkk !!!

Unknown said...

Hehe.

Syaf-iq said...

Assalamualaikum.. kak
Tumpang bertnya sikit..
Kalau drp jurusan yg lain(seperti diploma ukur tanah)utk apply degree hartanah ini sesuai tak?atau kene bermula drp diploma pengurusan hrtanah baru boleh masuk ke degree hartanah?

Syaf-iq said...

Assalamualaikum.. kak
Tumpang bertnya sikit..
Kalau drp jurusan yg lain(seperti diploma ukur tanah)utk apply degree hartanah ini sesuai tak?atau kene bermula drp diploma pengurusan hrtanah baru boleh masuk ke degree hartanah?

mamiraysha said...

Maaf, lambat respon. Ye Kelvin, ada credit transfer utk student yg ada diploma. Seingat akak, masa akak buat degree di UTM akak dpt tranfer credit sbyk 19 credit (akak diploma dr uitm). Member yg dr utm dpt transfer 24 credit kalau x silap. So mmg ada transfer credit tp depend diploma dr ipt mana sbb silibus mgkn berlainan skit.

mamiraysha said...

Maaf Syaf-iq lmbt respon. Setahu akak, nak sambung degree pengurusan hartanah kena ada diploma pengurusan hartanah. Tp skrg ni rasanya ada juga lepasan matriks dan stpm bleh terus ambik degree pengurusan hartanah di uitm. Tp tempoh pengajian adalah lbh panjang skit berbanding yg ada diploma pengurusan hartanah. Akak sarankan awk check blk dgn ketua jabatan pengurusan hartanah di universiti mana awk nk apply. Good luck!

mamiraysha said...

Maaf dik akak lmbt respon. Pada pendapat akak, kriteria plg utama adalah minat. Tak pandai bergaul tu boleh diperbaiki dan diasah. Yg penting adik kena berazam utk berjaya dan berusaha baiki kekurangan diri.

mamiraysha said...

Wa'alaikumussalam Salwa. Semoga awk berjaya dlm apa jua bidang yg awk pilih. Yg penting, azam dan semangat kena kuat utk berjaya!

Unknown said...

TQ kak bg penjelasan.hehehe

mamiraysha said...

You are welcome Kelvin. Teruskn belajar.. Dan jd registered valuer ye..

Unknown said...

Yupp.tQ.hehehe

Unknown said...

untuk ijazah kos ni , kampus uitm mane yang ade selain uitm shah alam ?

mamiraysha said...

Cik Am,

Kalau tak silap akak, sekarang ni degree course ni ada ditawarkan di UiTM campus Seri Iskandar, Perak. Dulu campus ni hanya utk diploma je. Degree hanya Shah Alam. Tapi sekarang dah ada perubahan. Setakat ni akak belum dengar lagi UiTM cawangan lain ada tawarkan course ni. Hanya di Seri Iskandar dan Shah Alam sahaja.

haliza said...

Terima kasih atas penerangan yg panjang lebar. Anak saya baru sahaja mendaftar kursus ini di uitm seri iskandar. saya nampak kursus ni mcm byk peluang pekerjaan..Dgn pencerahan ini, bertambah kefahaman saya dlm bidang pengurusan hartanah ini. Macam bagus je!! Rasanya saya membuat pilihan yg tepat utk mendorong anak saya menceburi bidang baru tapi nampak menarik.

mamiraysha said...

Terima kasih Puan Haliza kerana sudi membaca entry panjang berjela ini dengan sabar :-) Semoga anak puan berjaya dalam pengajiannya. Moga jumpa nanti dalam industri hartanah ini!

Anonymous said...

salam sis, nak tanya , apa beza diploma ukur tanah dgn diploma pengurusan harta tanah ? saya ni minat dgn properties

Anonymous said...

salam .saya seorang pelajar kolej semester 5 yang sedang menuntut ilmu dalam kursus akaun .saya nak tanya,boleh tak kalau saya nak ambik ijazah dalam bidang ni ?sebab berdasarkan research yang saya dah buat,ada beberapa subjek dalam ijazah yang saya dah belajar dalam diploma .mohon pencerahan .terima kasih . :)

mamiraysha said...

Anon, sorry lambat response..

Pada pendapat akak, beza antara diploma ukur tanah dan diploma pengurusan hartanah adalah apa yang awak bakal jadi nanti. Dua-dua bidang ini walaupun related tapi sebenarnya bidang yang berlainan. Lulusan diploma ukur tanah layak menjadi juruukur tanah (land surveyor)yang mana tugas utamanya adalah ukur-mengukur tanah untuk tujuan pemetaan, menentukan sempadan tanah, mengkaji ukur dasar laut dan sebagainya. Kalau di sektor awam, juruukur tanah ni banyak jawatan di JUPEM kalau tak silap akak. Manakala diploma pengurusan hartanah boleh jadi Penilai Hartanah dan beberapa lagi bidang kerjaya sebagaimana akak jelaskan dalam entry di atas. Dulu-dulu panggilan untuk penilai ini ialah jurunilai. Kalau awak minat dalam bidang property, kursus yang sesuai dengan minat awak ialah Diploma Pengurusan Hartanah. Good Luck! Semoga berjaya dalam apa jua bidang yang awak ceburi..

Anonymous said...

salam sis .mohon sis reply komen yang bertarikh 9 Jun kerana saya perlukan pendapat & pandangan sis .sekian terima kasih . :)

mamiraysha said...

Maaf dik, lambat akak respon. Hari tu tak sempat nak jawab soalan awak dah tamat waktu rehat. Baru sempat bukak hari ni.

Ok, setahu akak, adik boleh apply course ijazah sarjana muda pengurusan hartanah di UiTM. Tapi jangka masa degree adik adalah 3 tahun. Bagi yang ada diploma pengurusan hartanah, degree mereka adalah 2 thn. Kalau ada subjek yang adik dah ambik masa diploma, transfer credit boleh dibuat tetapi tertakluk kepada kesamaan silibus. Kalau dekat universiti lain macam di UTM, UTHM dan UM akak tak pasti requirement mereka. Akak nasihatkan adik rujuk kepada fakulti yang berkenaan di universiti tersebut.

Maaf sekali lagi dik.. lambat! Bukan siaran langsung! hehe.. Good luck ye.. semoga berjaya dalam bidang hartanah ini!

mamiraysha said...

Maaf dik, lambat akak respon. Hari tu tak sempat nak jawab soalan awak dah tamat waktu rehat. Baru sempat bukak hari ni.

Ok, setahu akak, adik boleh apply course ijazah sarjana muda pengurusan hartanah di UiTM. Tapi jangka masa degree adik adalah 3 tahun. Bagi yang ada diploma pengurusan hartanah, degree mereka adalah 2 thn. Kalau ada subjek yang adik dah ambik masa diploma, transfer credit boleh dibuat tetapi tertakluk kepada kesamaan silibus. Kalau dekat universiti lain macam di UTM, UTHM dan UM akak tak pasti requirement mereka. Akak nasihatkan adik rujuk kepada fakulti yang berkenaan di universiti tersebut.

Maaf sekali lagi dik.. lambat! Bukan siaran langsung! hehe.. Good luck ye.. semoga berjaya dalam bidang hartanah ini!

Anonymous said...

assalamualaikum kak. sy pelajar utm kos pengurusan harta tanah. mcmana kalau sy nak contact akak untuk tny lebih lanjut tentang kerjaya ni ye? maaf kalau menyusahkan. mungkin akak boleh tinggalkan nama fb atau no phone?

Unknown said...

Sis pelajar utm yg komen 25 june.ble share id watsap dgn sy sbb sy pun pelajar utm space kerjasama dgn kys.

Anonymous said...

Kelvin, id whatsap takda. Id wechat ada : Ain_Akhyar.

Anonymous said...

Hello wahai puan NAS..tahniah berjaya menjadi pegawai penilai terbaik di selangor. semoga anugerah ini bakal membakar semangat untuk bekerja dan berkhidmat buat rakyat jelata selangor dan johor

mamiraysha said...

Ain_Akhyar,

Boleh emel akak di norafifah@jpph.gov.my (rasmi) atau afifahaziqah81@yahoo.com (personal). Boleh add fb akak guna emel personal tu.

Sorry lambat respon ye :-)

Kid said...

Assalamualaikum kak~ nak tanya pendapat akak. Kos ni byk kira kira kan? Kira kira tu basic punya je ke kak? Sbb saya mmg fobia dgn math. Spm math saya dpt c+ je. Saya lemah sikit dgn math ni. Akak rasa okay ke kalau saya apply kos ni? Lagi satu time dkt sekolah saya tak amek akaun. Tak pernah belajar akaun pun. Rasanya saya boleh bawak ke akaun yg diajar time amek kos ni kak?
Terima kasih kak~

mamiraysha said...

Waalaikumussalam Kid,

Yup, subjek yg perlukan pengiraan hanya penilaian sahaja, selain subjek akaun. Cuma subjek akaun hanya 1 semester je, sebaliknya subjek penilaian every semester. Sampai masuk alam pekerjaan, pengiraan mmg rutin harian. Pengiraannya takde la sesusah add math or calculus. Cuma basic pengiraan dan aplikasi beberapa formula yg dipanggil sifir penilaian. Ada juga pengiraan basic menentukan luas bgn. Jgn risau, ramai juga kwn2 akak yg tak ambik akaun masa spm boleh je score subjek ni. Yg penting tumpukan perhatian masa lecturer ajar.

Anonymous said...

Sya sekarang ni degree kos ni di uitm.kos ni memang best.bagus akak dgn penerangan ni dpt menarik minat student untuk further kos ni

Anonymous said...

Sya sekarang ni degree kos ni di uitm.kos ni memang best.bagus akak dgn penerangan ni dpt menarik minat student untuk further kos ni

Unknown said...

Salam . Akak saya nak tnya. Saya pelajar uitm dungun ,baru je masok jun lepas . Soalan saya,boleh tak saya apply uitm sesi ambilan 2 sebab kos saya dapat saya langsung tak minat . Please help me..email me fadhlianaw@gmail.com or jawab je kat sini

Anonymous said...

as salam, akak saya nak tnya sikit, saya dapt tawaran ijazah dalam kos ni, tapi sbelum ni saya hanya blajar aliran sains saja dan matrik pun aliran sains jugak jadi jika saya terima kos ini banyak tak yang saya tertinggal sbb saya tak belajar akaun pun sbelum ni. trima kasih.

Unknown said...

Assalammualaikum wbt,,
saya antra pelajar diploma UTM yg ambil kos Pengurusan Harta Tanah pd msa ini. Bagi saya kos ni memang agk mencabar sbb smua syllibus adalh bru dn tk de kne mngena dgn subjek spm sy dlu.. Dlu sy ambil aliran sastera agma msa spm. Walaupun bukan minat saya dlm bidang harta tanah ni, tapi saya dah mula merasai kseronokan dlm kos ni. Sebab, saya dh mula nampak prospek kerja yg akan saya apply bila dh grade nanti.

Unknown said...

assalam akak. saya berminat dengan jurusan bidang hartanah.tp sy dsrankan untuk mnymbg bljr ke program matrikulasi. apakah modul jurusan yang prlu sy pilih ?

Anonymous said...

Assalamualaikum kak..
Saye ditawarkan kos diploma pengurusan hartanah bawah utm. Tapi ekonomi & math saye sangat lemah dan hanya setakat lulus dlm result spm. Saye pun tak ambil prinsip akaun mase sekolah. Jadi saye nak tanye, patut ke saye terima tawaran tu?

Anonymous said...

Assalamualaikum akak.. Saye pelajar diploma pengurusan hartanah.. Boleh ke kalau nak sambung degree ambil kos lain? Dan kos apa ye yg boleh saye ambil?

mamiraysha said...

Fadhli Kafri,

Maaf dik, lambat sangat akak reply. Baru je berkesempatan untuk jengah blog ni. Pada pendapat akak, semuanya bergantung kepada minat adik. Kalau adik berminat dengan course pengurusan hartanah ni, sila la mohon setelah adik dah cuba untuk minat course adik sekarang ni tapi gagal. Minat juga boleh mempengaruhi pencapaian seseorang. Kalau dah minat, susah or dugaan macam mana pun boleh bertahan. Tapi kalau dah tak minat, masalah kecik pun susah nak fikir. Nasihat akak, tenangkan hati, fikir dan timbang dengan tenang. Kaji prospek kerja dan minat then buat keputusan! Good luck dik!

mamiraysha said...

Adik Anon,

Akak dulu pun dari aliran sains jugak. Tapi akak ada plus ambik prinsip akaun. Tak kisah dari aliran sains or sastera, dua-dua boleh ambik subjek ni, takde masalah. Semuanya akan diajar sedari mula mengikut silibus course. Tiada siapa yang akan ketinggalan kecuali mereka yang suka ponteng kelas hehe. Course ni kombinasi sains dan sastera. Setiap subjek diajar ikut silibus. Apa yang adik belajar, itu yang akan disoal dalam peperiksaan. Tambahan, lecturer yang mengajar itu juga yang buat soalan periksa. See, senang kan? Yang penting.. datang kelas selalu.. jangan ponteng. Buat assignment yang diberikan dengan sungguh2 jangan copy paste. Apa yang awak buat.. itu yang awak dapat.. Good luck!

mamiraysha said...

Adik Anon,

Akak dulu pun dari aliran sains jugak. Tapi akak ada plus ambik prinsip akaun. Tak kisah dari aliran sains or sastera, dua-dua boleh ambik subjek ni, takde masalah. Semuanya akan diajar sedari mula mengikut silibus course. Tiada siapa yang akan ketinggalan kecuali mereka yang suka ponteng kelas hehe. Course ni kombinasi sains dan sastera. Setiap subjek diajar ikut silibus. Apa yang adik belajar, itu yang akan disoal dalam peperiksaan. Tambahan, lecturer yang mengajar itu juga yang buat soalan periksa. See, senang kan? Yang penting.. datang kelas selalu.. jangan ponteng. Buat assignment yang diberikan dengan sungguh2 jangan copy paste. Apa yang awak buat.. itu yang awak dapat.. Good luck!

mamiraysha said...

Nur Muhammad,

Akak suka sikap positif adik! Teruskan usaha! Moga berjaya dalam apa jua bidang yang adik ceburi.

mamiraysha said...

Norfarain Nazwa,

Kalau dari matriks, untuk sambung ke ijazah pengurusan hartanah tak menetapkan jurusan-jurusan tertentu sebab memang takde kaitanpun nanti..hehe. Kalau dah minat dengan pengurusan hartanah, kenapa tak terus ambil diploma pengurusan hartanah? at least adik ada segulung diploma yang laku di pasaran kerja. Tapi matrikulasi tak laku lagi untuk cari kerja. Tapi terpulang pada adik. Boleh juga ambil matriks dulu then sambung degree dalam bidang ni. Dari matriks, tempoh pengajian degree adalah 3 thn di uitm dan 4 thn di UTM kalau tak silap akak.

mamiraysha said...

Adik Anon,

Wa'alaikumussalam. Patut terima atau tidak tawaran disebabkan subjek ekonomi dan math sangat lemah masa spm? Pada pendapat akak, ia bergantung kepada keyakinan dan kesungguhan adik. Kadang-kadang banyak faktor yang mempengaruhi kelemahan seseorang. Mungkin cikgu tak pandai tackle student, mungkin adik tak fokus belajar masa tu, mungkin suasana pembelajaran yang kurang menggalakkan dan sebagainya. Tanya diri, bolehkah adik tutup buku lama dan buka buku baru? Berazam untuk bersungguh-sungguh menuntut ilmu? Fokus dan bersemangat untuk berjaya? Kalau jawapan adik ya, then terima sahaja. Kalau tidak, bidang apa jua yang adik ambil, adik mungkin tidak berjaya. Jangan salah faham. Bukan akak doakan yang buruk buat adik. Cuma akak mahu adik jangan pandang rendah pada kemampuan diri berdasarkan pencapaian lepas. Fokus, berazam dan berusaha untuk berjaya pada masa depan. Jangan toleh lagi ke belakang. Sebaliknya, pandanglah ke depan. Ramai orang yang berjaya hari ini, pernah gagal pada masa lepas. Good luck!

mamiraysha said...

Adik Anon,

Boleh je adik nak ambil kos apa pun bergantung kepada minat adik. Tanya pada diri apa yang adik minat dan apa yang adik cita-citakan. Tapi mungkin kalau adik ambil kos lain, masa pengajian degree adalah lebih panjang sedikit berbanding jika adik ambil kos yang sama. Kalau akak, akak lebih suka ambil kos yang sama sebab masa pengajian lebih pendek, ilmu akak tentang bidang tu lebih mendalam. Then, kalau berpeluang belajar peringkat master, akak akan ambik juga kos yang sama. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Itu prinsip akak. Apa-apapun.. keputusan di tangan adik. Good luck!

mamiraysha said...

Adik Anon,

Boleh je adik nak ambil kos apa pun bergantung kepada minat adik. Tanya pada diri apa yang adik minat dan apa yang adik cita-citakan. Tapi mungkin kalau adik ambil kos lain, masa pengajian degree adalah lebih panjang sedikit berbanding jika adik ambil kos yang sama. Kalau akak, akak lebih suka ambil kos yang sama sebab masa pengajian lebih pendek, ilmu akak tentang bidang tu lebih mendalam. Then, kalau berpeluang belajar peringkat master, akak akan ambik juga kos yang sama. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Itu prinsip akak. Apa-apapun.. keputusan di tangan adik. Good luck!

Unknown said...

as salam..saya pelajar politeknik dalam bidang town planning semester 6. boleh tak kalau saya nak apply kos pengurusan hartanah ni untuk ijazah nanti?

mamiraysha said...

Adik atiqah,

Kalau adik dah minat, akak rasa takde masalah nak apply. Kalau di UiTM kalau tak silap akak masa pengajian degree awak 3 tahun. Tak pasti pulak di UTM, UM, UTHM punya regulation macam mana. Sila semak ye..

Anonymous said...

Salam. Kalau daripada diploma harta tanah nak sambung degree utk kos pendidikan boleh tak? Terima kasih. .

mamiraysha said...

Boleh aje. Yg penting itu minat awak. Ramai juga yg berbuat begitu. Good luck!

Anonymous said...

salam..saya baru lepasan diploma pengurusan hartanan di uitm..saya minta pendapat akak..untuk penerapan degree uitm, selain EM, kos pilihan ape lagi yg berkaitan dengan EM nie? Takot degree x dapat pilihan pertama je..hehe..

siti said...

assalamualaikum..
sy nk tnye pendapat akak.sy merupakan lepasan stpm tpi tak dpt smbung ke universiti.pak cik sy mencadangkn sy belajar pengurusan harta tanah di institut penilaian negara. pada pendapat akak patut tak sy bermula dari peringkat sijil memandangkn sy tiada peluang ke universiti? rasa2nye ade tak bidang kerjaya bagi student tahap sijil ni?

siti said...

assalamualaikum..
sy nk tnye pendapat akak.sy merupakan lepasan stpm tpi tak dpt smbung ke universiti.pak cik sy mencadangkn sy belajar pengurusan harta tanah di institut penilaian negara. pada pendapat akak patut tak sy bermula dari peringkat sijil memandangkn sy tiada peluang ke universiti? rasa2nye ade tak bidang kerjaya bagi student tahap sijil ni?

Unknown said...

sy tengah amik kos ni , baru sem 2. tapi sy mcm lost la subjek res 451, property valuation techniques. kalauboleh, boleh tak sy nk tengok nota sis.. sy xboleh nk paham dah subject ni. harap sgt sis dp bantu sy . ni email sy amalinahassbull@gmail.com / wasap 0109591149. tq :)

ahmad said...

assalamualaikum kak. saya pelajar uitm seri iskandar diploma estate management. and berminat sangat nak sambung degree di luar negara macam UK, akak tahu ke cara nak apply sambung sana. lagi baik kalau ada contact member akak yang further sana. terima kasih banyak banyak... ni no saya 0194026068 (ahmad)

ahmad said...

assalamualaikum kak. saya pelajar uitm seri iskandar diploma estate management. and berminat sangat nak sambung degree di luar negara macam UK, akak tahu ke cara nak apply sambung sana. lagi baik kalau ada contact member akak yang further sana. terima kasih banyak banyak... ni no saya 0194026068 (ahmad)

Unknown said...

Salam kak. Akak amek dipl pengurusan hartanah dkt mana?

Unknown said...

Salam kak. Akak ada facebook tk? Nnti boleh chat2 sbb saya ada bnyk bnda nk tnya akak pasal kos ni. Kalau tnya kt sini takut penuh plak comment nnti hehe atau pun akak boleh add saya khushairi salam thanks kak

Anonymous said...

salam akak.
sy ada persoalan mengenai property manager ni.Sila inbox sy, stewdentpurun@yahoo.com

Anonymous said...

asalam, saya nak tanya JMB dan MC dalam pengurusan bangunan strata ade terlibat dengan pengurus harta ?

Ahmad Saidi Yusuf said...

saya baru daftar exam ejen hartanah di LPPEH semalam, self study je,

satu paper Rm 50, ada 13 paper.

harap2 bleh jadi buka agensi hartanah 4 tahun lagi.

Alya Sasha Zamri said...

Salam alaik! Thankyou fr this entry. Saya lepasan spm & memang pening nak pilih bidang utk isi upu. Even saya aliran account pun tapi account saya tak berapa excellent so lepas baca post akak ni saya memang immersed dgn bidang ni. Harapnya pilihan Allah murahkan rezeki saya utk dpt bidang ni. Once again, thankyou!! :)

Anonymous said...

klau non muslim pun kena belajar agama islam ke??

Unknown said...

Yupp.blajar juga tapi tak byk.cuma 2 subjek ja utk pengetahuan umum.

Unknown said...

Slamat sejahtera kak,nak tanya sikit.skrg nie sy sedang praktikal di firma penilaian dan ada task yg perlu sy buat kiranya mcm final projek lar..mcm mana sy mau kc tentukan kadar pulangan utk hartanah kediaman dengan komersial.

Unknown said...

Assalamualaikum. Akak, thanx untuk information akak tntang course ni. Actually sya plajar lepasan matrik dan dpt twaran ijazah pngurusan hrtanah. Mula2 macam blank otak sebab fikir ape dia course ni. Tapi sye jumpa blog akak and baca semua. Alhamdulillah, sya dh faham. Lagi 2 minggu sya smbung degree sy kt uitm s.alam. Trima kasih banyak2 atas information akak. 😄

Unknown said...

Assalamualaikum. Akak, thanx untuk information akak tntang course ni. Actually sya plajar lepasan matrik dan dpt twaran ijazah pngurusan hrtanah. Mula2 macam blank otak sebab fikir ape dia course ni. Tapi sye jumpa blog akak and baca semua. Alhamdulillah, sya dh faham. Lagi 2 minggu sya smbung degree sy kt uitm s.alam. Trima kasih banyak2 atas information akak. 😄

mamat said...

bagus la penerangan...rs tertarik utk tukar haluan kpd estate management...erm..kalau drpd engineering bleh ke terus amik course ni(deg) atau kena amik drpd dip dl?

mamiraysha said...

Mohon maaf banyak-banyak kepada mereka yang tinggalkan komen tapi saya tidak respon. Sangat sibuk dengan urusan harian..huhuhu. Saya cuba jawab sikit-sikit ye..

mamiraysha said...

Ain Khairina,

Good luck yer. Belajar rajin-rajin. In sha Allah kita jumpa dalam industri harta tanah nanti!

mamiraysha said...

Mamat,

Kalau tak silap akak, awak boleh sambung degree pengurusan hartanah di Uitm (full time) tetapi tempoh pengajian awak adalah 3 thn berbanding yang ada diploma pengurusan harta tanah hanya 2 thn tempoh pengajian degree. Kalau di UTM tempoh pengajian adalah 4 thn. Lain-lain universiti akak tak pasti, sila semak ye dengan jabatan pengurusan hartanah di fakulti yang berkenaan di universiti pilihan awak sebelum apply.

mamiraysha said...

Kelvin,

Nilai Modal = Sewa Bersih Tahunan x Kadar Pulangan.

So, awak kena tahu market value hartanah kediaman dan komersil tu dan juga kadar sewa hartanah tersebut. Then baru awak boleh tentukan kadar pulangan bagi kedua-duanya.

Sorry yer lambat respon. Ntah-ntah dah siap dah projek awak yer..

mamiraysha said...

Encik Ahmad Saidi Yusuf,

Selamat berjaya! jarang saya nampak anak melayu ambil exam estate agent ni dengan board. In sha Allah dengan keazaman dan kesungguhan encik akan berjaya bukak company dalam masa yang disasarkan..

Unknown said...

salam, sy skrg nie tgh stdy dip pngurusan kt unifield melaka kat alor gajah, sg. ampat..tp under utm, skrg da sem 3..bule thn la blajo subjek nie..lw akak ad bku rujukan bule ta sy nk pnjam..?? papew col sy 017-7596300, sy xmaen tnet slalu..no wc,wasap..hee

Anonymous said...

Assalamualaikum, akak. Saya minat course hartanah ni. Saya nak tanya sebab saya budak sains tulen. Tak ambik account. Nanti dia ajar account dari asas ke?

Unknown said...

Slmat sejahtera kak.Kelvin nie student diploma UTM.skrg nie sy baru habis praktikal d firma penilaian so brcadang mau sambung study.Ble bg cadangan mana tempat yg sesuai.?

Unknown said...

Slmat sejahtera kak.Kelvin nie student diploma UTM.skrg nie sy baru habis praktikal d firma penilaian so brcadang mau sambung study.Ble bg cadangan mana tempat yg sesuai.?

mamiraysha said...

Syahiran Jamil,

Jauhnya..macam mana ek nak bagi pinjam? hehe.. Akak nasihatkan supaya awak beli je sendiri guna baucer buku yang kerajaan bagi tu. Buku rujukan pengurusan hartanah ni tak berapa nak mahal dan awak boleh gunakannya sampai kerja pun boleh..

mamiraysha said...

Anon,

Akak dulu pun budak sains tulen gak. Cuma akak ada ambik extra prinsip akaun. Tapi masa kat 'U' kita akan diajar basic balik. Jangan risau, soalan exam adalah berdasarkan silibus yang diajar. Takde kena mengena dengan soalan prinsip akaun SPM.

mamiraysha said...

Kelvin Hee,

Memandangkan awak ambil diploma UTM, akak cadangkan awak ambil degree di UTM juga. Awak akan dapat pengecualian kredit jika subjek tu awak dah belajar masa diploma. Biasanya, kalau dari universiti yang sama, pengecualian kredit adalah lebih berbanding drp universiti yang berlainan. Masa akak buat degree di UTM dulu, memandangkan akak diploma dr UiTM akak hanya dapat pengecualian 24 kredit je berbanding dengan pelajar diploma UTM dapat pengecualian 33 kredit. Tapi ni 8 tahun lalu la. Tak pasti silibus sekarang macam mana. Check it out la yer..

Unknown said...

Assalamuailakum.nak tanya kalau BI spm dapat D boleh mohon tak bidang ni.please reply

mamiraysha said...

Fahrul Nazmi,

Kalau diploma pengurusan hartanah di UiTM, at least bahasa inggeris gred E. Subjek Matematik/matematik tambahan dan Fizik/kimia/biologi/sains tambahan/sains at least gred C.

Manakala diploma pengurusan harta tanah di UTM pula, Matematik dan 3 lagi subjek kena dapat gred B. Bahasa Inggeris at least dapat gred C masa SPM.

Dinasihatkan, awak check dulu kelayakan dan syarat masuk sebelum apply mana-mana course ye. Good luck!

mamiraysha said...

Opps tertinggal pulak. Selain syarat yang ditetapkan oleh program ini. Ada syarat am yang telah ditetapkan oleh universiti yang kena patuhi. Di UiTM, syarat am adalah Lulus SPM atau yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan Malaysia dengan mendapat LIMA (5) kepujian termasuk Bahasa Melayu.

Manakala syarat am UTM adalah 1. Warganegara Malaysia; 2. Memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)/setaraf
dengan mendapat sekurang-kurangnya LIMA (5) kepujian (GRED C) termasuk mata pelajaran Bahasa Melayu dan; 3. Lulus mata pelajaran sejarah pada peringkat
SPM.

Unknown said...

Salam kak. Najwa ada dapat tawaran diploma pengurusan harta tanah ni. Tapi najwa tak confiden la kakk. Sbb najwa minat lebih kat seni.. Tapi family suruh ambil kos ni. Najwa takot bile kat sana najwa tak boleh buat.Akak rasa macam mana?

mamiraysha said...

Najwa,

Masa akak dapat course ni dulu, akak tak tahu langsung course ni belajar pasal apa, boleh kerja apa. Main redah aje. Nak ikut minat, tak layak lak nak apply course yang akak minat..hehe. Minat sebenarnya boleh dipupuk. Dari semester ke semester akak mula paham. Nak kata minat tu takde la sangat. Tapi akak teruskan belajar dan berusaha mendapat keputusan yang baik. Masa belajar dulu, akak paling tak suka dan tak minat subjek penilaian. Tapi sekarang inilah yang akak buat hari-hari. Menilai harta tanah. Nasihat akak, naturalkan perasaan Najwa. Try google dan baca berkaitan bidang ini, prospek kerjaya dan sebagainya. Moga Najwa boleh buat keputusan yang terbaik. Good Luck!

Atie azieda said...

tapi tak silap, sekrang kelulusan bi min adalah c .. sistem sudah upgrade taraf kelayakkan.. mmg cos ni enjoy.. dan saya salah seorg student pengurusan hartanah , tahun akhir uitm perak...

Unknown said...

Atie azieda nak tanya sikit.kmu plajar akhir diploma atau dgree?

A said...

Boleh ke sambung degree pengurusan hartanah ke luar negara? Dimana?

Asyraf said...

salam, saya merupakan lepasan spm 2014 , saya mendapat tawaran daripada kolej bersekutu di dalam kos diploma pengurusan hartanah,di Unifield International College(Melaka), di bawah UTM, jadi saya nak bertanya, adakah prospek kerjaya dalam bidang pengurusan hartanah ini masih lagi banyak pada zaman sekarang? kerjasama akak sangatlah saya hargai.

hidayahmr said...

akak , dri diploma ke degree untk hrtanah ni sma ke dgn asasi ke degree ? mksud nya kna isi borg apply untk degree ja , tak perlu temuduga apa-apa kan ?

mamiraysha said...

Mr/Ms A,

Maaf saya kurang arif berkenaan universiti di luar negara. Memang ada kalau tak silap di uk dan australia.

mamiraysha said...

Mr/Ms A,

Maaf saya kurang arif berkenaan universiti di luar negara. Memang ada kalau tak silap di uk dan australia.

mamiraysha said...

Asyraf,

Prospek kerjaya memang banyak samada di sektor awam mahupun swasta. Walau bagaimanapun, saingan juga banyak. Apapun kena sediakan diri menjadi pekerja yg diidamkan majikan yer. Good luck!

mamiraysha said...

Dayah rosli,

Yup, sepanjang pengetahuan akak, memang tak perlu temuduga.

hidayahmr said...

akak , untk pengurusn hrtanah , under fakulti ap and diploma apa lagi yang under fakulti ni ?

Anonymous said...

Assalamualaikum akak. Saya nak mintak pendapat sikit. Saya tak dapat tawaran upu jadi saya buatlah rayuan and saya mohon dip pengurusan hartanah ni. Sebelum pun dah mohon. Result saya bio ngan fz just credit. Addmath ngan kimia dapat D. Yang lain dapat A ngan B and saya tak amek akaun. Takpe ke. Agak-2 saya dapat tak course sebab dia tertakluk kpd kekosongan tempat shj. Saya check kat sistem semakan kelayakan ipta saya lepas dgn syarat minimum. Course ni ramai tak saingan. Hehe. Sorry banyak bertanya. Mohon pencerahan yee akak :-)

mamiraysha said...

Dayah rosly,

Kalau di UiTM, di bawah Fakulti Senibina Perancangan dan Ukur. Kalau di UTM pulak, di bawah Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah. Universiti lain akak tak pasti..hehe

mamiraysha said...

Adik Anon,

Akak tak pasti ramai saingan atau tidak. Kalau menurut cerita adik, adik dah check adik lepas kelayakan syarat minimum, mungkin saingan ramai la kot. Adik apply universiti mana? UTM atau UiTM? Jangan susah hati kalau rayuan adik tidak berjaya. Ada lagi intake untuk bulan 11 nanti tapi kena mohon direct dengan universiti berkenaan.

Unknown said...

Tak silap sy utk student diploma dr UTM n then apply ke UTM jugak akn amek degree slama 3 tahun, then dy akan terus masuk tahun 2. Utk yg selain dr UTM akan masuk bsama2 pelajar tahun 1, so mereka akan belajar selama 4 tahun. ;)

Unknown said...

Salam, akak, tahun depan sy akn mjalani latihan praktikal. Sy amek degree dlm course ni. Just want to ask, praktikal di agensi swasta atau kerajaan yg lagi better? ;)

mamiraysha said...

Shaa azmir,

Degree kat UiTM tempoh pengajian 3 tahun. Pelajar yang ada diploma dari UiTM akan terus masuk ke tahun dua. Maknanya tahun pengajian degree mereka adalah 2 tahun sahaja. Kalau daripada diploma UTM depend pada pengecualian kredit yg mereka dapat. Kalau tak silap akak, mereka pun terus lompat ke tahun dua. Tahun pengajian 2 thn sahaja.

mamiraysha said...

Shaa azmir,

Menjawab persoalan awak, yg mana better, praktikal di agensi swasta atau kerajaan lagi better. Pada pendapat akak, depend juga di agensi kerajaan mana dan agensi swasta mana yang awak jalani latihan praktikal. Tempat praktikal yg lebih baik ialah tempat praktikal yang banyak kerja dan ada pelbagai cabang tugas. Agensi swasta yg besar, yang ada praktis estate agent, property management dan valuation mungkin pilihan yang baik sebab awak dapat pelbagai experience. Kalau awak perform, mungkin boleh terus dapat kerja kat situ. Mungkin juga dapat elaun yang besar. Tapi kalau agensi swasta yang kecik, ada kemungkinan tak banyak kerja. So, experience yg awak akan dapat adalah kurang. Agensi kerajaan pulak awak boleh pilih praktikal di JPPH atau Pihak Berkuasa Tempatan (Majlis Daerah/ Majlis Perbandaran). Kalau di JPPH, antara core business adalah penilaian untuk pelbagai maksud nilaian. Kerja memang tak pernah surut. Kalau di PBT pulak, sangat jarang buat valuation. Biasanya pengurusan harta dan kadaran serta pengurusan hartanah strata (COB). Kesimpulannya, terpulang kepada awak. Setiap tempat praktikal menyediakan pengalaman yang berlainan. Yang penting sikap individu itu sendiri sama ada mahu berusaha menimba ilmu dan pengalaman atau sebaliknya. Untuk pengetahuan awak, akak pernah praktikal di agensi swasta, pernah berkerja di PBT dan JPPH. Good luck! Moga Allah pandu awak untuk membuat keputusan yang terbaik. Awak boleh juga menggunakan kaedah risik-risik untuk mengetahui tempat yang bakal awak pilih untuk jalani latihan praktikal.

Unknown said...

Alhamdulillah, thank you akak ats pandangan akak. Sy sndri pun msih confius nak praktikal kat mana, next sem nt. ni tgh cuti ad jugak survey tempat2 senior penah msuk. In shaa Allah, moga dapat tempat praktikal yg ok. Thank you akak ;)

Unknown said...

Salam akak , saya baru masuk intake bulan 6 haritu .. Dip sains geomatik , uitm arau .. Saya minat subjek surveying cuma kos sya ada subjek calculus n macam x boleh go dgn calculus , addmath pun D , was2 jugak masa dpt tawaran .. Kos dip. Pengurusan Hartanah ni sama ke requirement /skill math dgn geomatik ? Mohon pencerahan kak

Anonymous said...

Hi awk. Gud info indeed. Sy graduated EM 2010. Tp sy amek dip saje dkat UITM Seri Iskandar. Lepas praktikal sy di absorb jd permenant staff.. Btol awk ckp smuanya bermula dgn minat. Tmbhn kos EM ni dia byk cabang xde limited. Dan yg bestnya kerjaya hartanah ni sangat2 sentiasa ada. Sebab pembangunan sentiasa ada kerana ianya keperluan manusia. Jadi kerjaya dlm bidang hartanah non stop. Dan yg pasti value hartanah sentiasa menaik dari masa ke semasa ;-)

saleha said...

Assalamualaikum kak. Sy nak tanya bg lepasan stpm sesuai ke mhn course ni? Sy aliran sastera (p.am,sej,bm,eko) . pngk 2.34 muet band 2. Kalau nak mhn utk degree terus bole ke? Course ni ada iv tak utk dgree? Tlg bls kak. I'm really need ur help

Anonymous said...

Salam akak, saya nak tanya course diploma pentadbiran awam tu kos yg popular ke?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Eddy property said...

Assalam kak,sy br join agent property ade tips ke akak buat ape sekarang

Unknown said...

Pasal subjek bangunan tu kena lukis2 mcm lukisan kejuruteraan jgk ke?

Unknown said...

Pasal subjek bangunan tu kena lukis2 mcm lukisan kejuruteraan jgk ke?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Pasal subjek bangunan tu kena lukis2 mcm lukisan kejuruteraan jgk ke?

Unknown said...

Pasal subjek bangunan tu kena lukis2 mcm lukisan kejuruteraan jgk ke?

Unknown said...

Assalammualaikum akak. Nak tanya course ni semua dia ajar dalam bahasa melayu atau english? please reply pleaseeeee

Anonymous said...

assalamualaikum.. nak tanya, kalau org yg x brapa rti mlukis boleh amik tak cours ni?

Siratul said...

Izhar & Hamiza : korang x pandai lukis xpe sbb x memerlukan kepakaran dlm melukis sngt, jgn bimbang lukisan biasa2 tntng structure bngunan ada la skit tp x hardcore mcm budak kos building tu. x pandai lukis bole ambil kos ni.

Hana said...

salam akak nk tanye..boleh ke kite bekerja di firma guaman dgn bidang ni?

mamiraysha said...

Salam Saleha,

Maaf lambat respon. Setakat pengetahuan akak, lepasan STPM boleh mohon terus Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Hartanah di UiTM. Tempoh pengajian 3 tahun. Cuma syarat kelayakan akak tak pasti. Better Saleha dapatkan maklumat lanjut di department yang berkenaan di Fakulti FSPU di UiTM.

mamiraysha said...

Salam Aiman Amri,

Masa akak ambik Diploma Pengurusan Hartanah di UiTM dulu, dalam silibus akak tiada subjek calculus. Add math pun takde. Result Add math masa SPM akak dulu lagi teruk.. dapat P8 lagi...hehe.. kiranya ngam2 lulus je. Sikit lagi nak tergelincir jadi GAGAL. Matematik yang kami belajar dalam subjek penilaian adalah matematik simple. Dan ada juga sifir penilaian yang memerlukan kita hafal formula untuk diaplikasikan. Jangan pandang belakang..bagaimana performance kita pada masa lampau. yang penting tambahkan usaha, tanamkan tekad untuk menuntut ilmu demi berbakti kepada agama, bangsa dan negara.. in shaa allah.. kita akan berjaya. Good luck Aiman!

Anonymous said...

Course ni akan diajar dlm bhasa apa ye? Melayu or english?klau yg x brapa pndai dlm spm boleh x ambil course ni?

Anonymous said...

salam akak kos ni kan ade math . math dia tu susah tak .. agak2 akak utk org yg x minat math ni boelh go on tak dgn kos ni ??

Anonymous said...

alhamdulillah....akhirnya faham jugak tentang pengurusan hartanah nie hahaha

sabrina said...

great info! saya share ye kak?

Unknown said...

kak, saya nak tanya, tak silap saya akak cakap pengurusan ni gunakan prinsip perakaunan. saya gagal dalam prinsip perakaunan tapi subjek lain saya melepasi tahap kepujian. math dan english saya berada di tahap cemerlang, alhamdulillah.... jadi, layakkah saya apply course ni kak?

Anonymous said...

Kevin ..you study dekat ipts mana ?

Anonymous said...

assalamualaikum kak,,sye berminat untuk menyambung pelajaran,,tetapi umur sye dah 22 tahun,,sye just ade result spm sahaja,,x la teruk sgt,, straight A la jugak,,nasib nasib je dpt..bole akak guide sye ??

kikakickers@gmail.com

Anonymous said...

Assalam akak.. dari a until z baca tau.. bagus sngat2.. skrang ni sya tngah tnggu twaran upu.. dan mmohon untk first choice is senibina landskap.. doakan sya kak(wlaupon lri topik) sya ada plih prgurusan hrtanah last choice.. hehhh.. dan skarng ni jgak sya tlong crikan dip apa yng ssuai untk dia..

mamiraysha said...

As salam buat adik-adik akak sekalian..

Maaf yer lambat respon komen uolls. Dari segi medium perantaraan bahasa yang digunakan dalam pembelajaran masa akak belajar dulu adalah bahasa Inggeris. Nota dalam english. Tapi bergantung juga kepada pensyarah subjek tersebut. Ada yang suka terangkan dalam bahasa campur sebab nak bagi student senang paham.

Pasal yang tak minat math boleh ambik course ni ke tidak bergantung kepada tak minat tu sebab apa? Ramai jugak yang math tak lulus tapi kira duit dia terer..haha.. banyak faktor yang menyebabkan seseorang tu tak minat sesuatu subjek. Mungkin cara pengajaran yang kurang kena dengan jiwa. Mungkin faktor diri yang tak fokus masa sesi pembelajaran. Cuma yang akak boleh cakap..math utk course ni takde la complicated sangat. takde la sesusah add math yang ada janjang aritmatik ke apa ke.. cuma ada sifir matematik yang kena hafal untuk diaplikasikan. Contohnya..ada sifir macamana nak kira berapa kita nak kena simpan sekarang untuk dapat RM10,000 dalam tempoh 5 thn lagi dengan kadar pulangan 5% setahun.

Yang gagal prinsip akaun pun boleh apply course ni takde masalah. Bukan subjek utama yang merupakan syarat kelayakan masuk course ni. Masa akak belajar dulu, 1 semester je subjek ni. So, ia tidak sepenting subjek valuation yang setiap semester ada. Ada yang tak ambik subjek prinsip akaun masa SPM pun layak apply.

Lagi satu.. umur bukanlah penghalang untuk melanjutkan pelajaran. Umur 22 thn masih muda lagi dik. Rasanya tiada syarat umur untuk apply upu kecuali institusi yang mensyaratkan umur utk permohonan melanjutkan pelajaran seperti Institut Penilaian Negara yang mensyaratkan umur 18 - 21 thn bagi mengikuti sijil penilaian harta tanah, sijil pengurusan harta tanah dan sijil agensi harta tanah yang ditawarkan.

Akhir kata, apa jua course yang adik2 apply...akak doakan adik2 berjaya! ingatlah..jangan give up kalau dapat bukan course pilihan. Pasti ada hikmah yang menanti yang kita tak pasti..

Kuryakin said...

Wah bagus sgt blog ni ! Berguna ! Rajin pulak tu akak reply sampailah skrg tahun 2016 . Terima kasih ya :D

Unknown said...

assalam akak . sy nak tnya. sy gagal dalam permohonan upu . dan sy dpt tawaran usahasama UTM di Unifield international college . sy berminat untuk ambil bidang pengurusan harta tanah ni..boleh sy tahu dan tnya pendapat akak adakah program usahasama utm di uic ni bagus .dan patutkah sy terima tawaran ni .. atau sy perlu menunggu keputusan rayuan upu sy. balasan akak amat sy perlukan

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

as salam asyraf ada wechat tak.sy nak bertanya soal UNIFIELD . sy dapat tawaran dalam bidang pengurusan hartanah di sana..jadi sy nak tahu lebih lanjut tentang kolej dan pelajaran di situ

Orked said...

Assalamualaikum kak, boleh saya tahu apa perbezaan certificate Ejen hartanah daripada IPTA dengan daripada MIEA?
Dan boleh saya tahu apakah MIEA? Adakah ia sama seperti institusi seperti INSPEN dan MIPPM dan juga UiTM, UTM?

Unknown said...

Assalamualaikum.. saya nk tanya bolehkah pemegang dip. pengurusan harta mohon bidang architecture utk degree

Unknown said...

Assalamualaikum.. saya nk tanya bolehkah pemegang dip. pengurusan harta mohon bidang architecture utk degree

mamiraysha said...

As salam Adik Fazira Fazli,

Maaf akak lambat respon. Baru je berkesempatan buka blog ni. Gagal permohonan UPU bukan bermakna dik gagal dalam kehidupan. Jangan risau..pasti ada hikmahnya. Akak tak pasti akan kebagusan program usahasama UIC-UTM ni. Kalau pendapat peribadi akak yang kurang berada ni, kolej swasta yuran pengajian dia lebih tinggi berbanding IPTA. Silibus pengajian mungkin sama seperti di UTM namun pensyarah yang mengajar adalah dari kolej tersebut. Untuk lebih yakin, lebih baik adik bertanya kepada penuntut bidang ini di sana atau testimoni-testimoni dari alumni kolej berkenaan. Pendapat peribadi akak, better tunggu keputusan rayuan UPU atau adik boleh apply second intake (maybe November - tapi sila check balik ye) di UiTM. Cawangan UiTM yang tawarkan Diploma Pengurusan Hartanah, setahu akak adalah di UiTM Seri Iskandar, Perak. Akak doakan agar segala urusan adik dipermudahkan dan adik Berjaya dalam apa jua bidang yang diceburi!

mamiraysha said...

As salam Adik Orked,

MIEA adalah singkatan bagi Malaysian Institute of Estate Agent yang merupakan sebuah pertubuhan yang berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS). Sebuah pertubuhan yang menaungi estate agent (ejen hartanah) di Malaysia. Macam CUEPACS - persatuan untuk kakitangan awam. Macam Malaysian Institute of Surveyor (ISM) - persatuan yang menaungi semua juruukur di Malaysia.

MIPPM pula adalah singkatan bagi Malaysian Institut of Professional Property Manager yang merupakan pertubuhan yang berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS). Sebuah pertubuhan yang menaungi pengurus-pengurus hartanah di Malaysia.

Manakala INSPEN adalah Institut Penilaian Negara yang merupakan pusat latihan di bawah Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta, Kementerian Kewangan Malaysia.

Yang pastinya ketiga-tiga badan ini bukan institusi pengajian tinggi seperti di UiTM dan UTM.

Certificate yang dikeluarkan oleh MIEA mungkin laku di pasaran pekerjaan sementelah mereka adalah pertubuhan yang menaungi estate agent di Malaysia. Walau bagaimanapun, sama ada certificate ini boleh diterima oleh IPTA untuk tujuan menyambung pengajian akak tak pasti. Adik kena semak dengan IPTA, selain MQA.

Selain MIEA, INSPEN juga mengeluarkan sijil ejen hartanah ni. Beza antara keduanya adalah MIEA merupakan sebuah pertubuhan manakala INSPEN pula merupakan pusat latihan di bawah jabatan kerajaan. Mungkin yuran pengajian antara keduanya adalah berbeza dan syarat kemasukan adalah berbeza. Sijil Agensi Hartanah di INSPEN bagi sepenuh masa mensyaratkan pemohon berusia 17 thn - 21 thn pada tarikh tutup permohonan. Manakala bagi separuh masa tiada had umur. Iklan kemasukan pelajar baru sedang berjalan - tarikh tutup permohonan 8.9.2016. Check it out yer..

Lagi satu.. adik kena semak sijil-sijil yang dikeluarkan oleh institusi2 yang dinyatakan di atas adakah diterima oleh Lembaga Penilai, Pentaksir dan Ejen Hartanah Malaysia (Board of Valuers, Appraisers and Estate Agents, Malaysia) untuk menjadi ejen hartanah berdaftar (registered estate agent). Setahu akak sijil agensi hartanah INSPEN diterima oleh board. Untuk MIEA adik kena dapatkan pengesahan board yer.

mamiraysha said...

As salam Adik Juhaida,

Akak tak pasti adakah pemegang diploma pengurusan hartanah boleh sambung degree dalam architecture ke tidak. Setahu akak..kedua-dua bidang ni merupakan bidang professional yang berbeza antara satu sama lain. Pemegang diploma pengurusan hartanah mungkin akan belajar lebih lama berbanding yang ada diploma seni bina jika dibenarkan sekalipun. Apa-apa pun sila semak dengan universiti pilihan adik yer.

Anonymous said...

assalamualaikum..kak ...
boleh ke saya contact kak..
saya nak tanya certain soalan mengenai pegawai pengerusan pelaburan dan hartanah...
saya dapat interview esok (25 july)...
thankss...

Unknown said...

Assalamualaikum wbt... Hye kak fifah... :)

Anonymous said...

Assalamualaikum Kak.

Saya Arin dan baru berusia 17 tahun. Saya akan ambil SPM 28 hari lagi. Saya nak tanya akak, kalau dari course sastera nak apply UiTM dalam course ni kena berapa credit? Ada wajib lulus tak? Minta penjelasan akak sebab saya tengah buat planning untuk future. Saya terbaca entry akak ni dan berminat untuk mendalaminya lagi dalam jurusan pengurusan hartanah ni.

mamiraysha said...

@Baizura Nordin

Wa'alaikumussalam wbt... hai bai! (alamak..baru hai dah bai pulak...hehe)
Jalan-jalan jumpa blog akak yer...

mamiraysha said...

Wa'alaikumussalam Arin..

Sebelum menjawab soalan adik, akak nak ucapkan tahniah kat adik.. walaupun belum mengambil peperiksaan SPM.. adik dah prepare dan rancang hala tuju adik. Bak kata pepatah..If you fail to plan..you plan to fail..

Setakat semakan akak..syarat kemasukan course pengurusan hartanah di UiTM ada 2. Satu syarat am univeriti - adik kena dapat kepujian 5 subjek termasuk bahasa melayu. Kepujian ni maknanya sekurang-kurangnya adik kena dapat gred C. Dan adik juga kena lulus subjek sejarah.

Satu lagi syarat khas program - adik kena dapat kepujian untuk 3 subjek ini:
1) Matematik/ matematik tambahan
2) Bahasa Inggeris
3) Fizik/ kimia/ biologi/ sains tambahan/ sains.

Kesimpulannya...adik kena dapat sekurang-kurangnya gred C untuk 5 subjek berikut dalam SPM:
1) Bahasa Melayu
2) Matematik
3) Bahasa Inggeris
4) Sains
5) Mana-mana subjek lain

Dan...kena ambil perhatian bahawa adik juga perlu lulus subjek sejarah.

Walau bagaimanapun, sukacita akak nak ingatkan bahawa ini hanyalah syarat minimum. Sekiranya ramai calon yang memohon..kemungkinan pemilihan pelajar dibuat berdasarkan keputusan yang lebih baik.

Ini adalah semakan akak setakat hari ini di http://upu.mohe.gov.my/web/. Kemungkinan boleh berubah. Justeru itu, akak nasihatkan untuk adik semak di buku panduan terkini yang UPU keluarkan.

Akak doakan adik mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM nanti. Good luck! Jumpa nanti dalam industri harta tanah!

Unknown said...

Assalamualaikum kak.. Sy dpt twaran kos ni.. Tpi math sy dpt C dn +math G.. Agak2 blh ke sy bawa kos ni nnti..? Sy mmg lemah sikit kalau kira mgira ni..

mamiraysha said...

Wa'alaikumussalam Adik Safwan..

In shaa Allah.. tanamkan minat yang tinggi.. azam yang kuat.. Adik pasti mampu bawa kos ni dengan sebaiknya. Jangan pandang belakang lagi.. sebaliknya pandang ke hadapan.. capai misi dan visi diri! Matematik dalam kos ini pada pandangan akak tidak serumit add math. Kalau adik fokus dan komited.. in shaa allah.. tiada yang mustahil! Good Luck!

Unknown said...

salam akak,inshaAllah dalam tahun hadapan saya akan memulakan latihan industry,basically bidang saya adalah dalam islamic finance tetapi sgt minat dalam property management most probably as an agent.

sangat inspired dengan penulisan akk:)sgt menarik penerangan yang akk kongsikan

soalan saya:
1)adakah akk sedang aktif dalam bidang ini sekarang?
2)apa pandangan akak dalam hala tuju bidnang hartanah ini dalam situasi ekonomi malaysia sekarang?
3)adakah akk boleh cadangkan mana2 property firm yang menerima pelajar praktikal area klang selangor.

thanx akk for ur time,tq:)

Jamrinowawi said...

Panjang nauu..thank tunjuk jln

Jamrinowawi said...

Panjang nauu..thank tunjuk jln

Unknown said...

Assalamualaikum.. sy merupakan student dip pengurusan hartanah jgk.. dan sy akn naik sem 5.. dn xlama lg sy akn menjalani latihan industri.. sy ingin minta pendapat agak2 dktsyaeikat mne y akn menerima student li dlm bhg penilaian?? Sbb sy da cari syarikat2 ni semua tp xjmpe.. huhuhu

Anonymous said...

assalamualaikum kak , saya nak tanya bidang pengurusan harta tanah ni kene pandai dlm mengira dgn bi eh kak?

Unknown said...

alhamdulillah kak. terima kasih banyak2 sebab tunjukkan jalan. saya amik f6 dlm bidang ekonomi dan berusaha mmg nk terus ke bidang hartanah ni. lega bila akak ada ckp nama kursus utk ke degree tu. syukur alhamdulillah. terima kasih kak 😊

Unknown said...

Salam kak . sy budak sains tulen. sy tak belajar subjek akaun,lk,seni and ekonomi ni .sy blajar subjek kimia,bio,fz,addmath . kalau 4 subjek ni ad yang sy tak kredit boleh ke sy nk mohon bidang ni ? skrang sy nk isi borng upu tp sy tak tau nk mohon course ap . slpas bace blog akak ni, sy tertarik nak ceburi bidang hartanah ni . so mcm mne ? harapp akak reply as soon as possible :) hehe

Seho said...

Salam kak,saya nak tanya, akak still kerja dlm bidang ni ke skrg? Ataupon dh ambil master and jadi lecturer. Kalau boleh saya nak number akak,utk tanya bbrpa soalan secara peribadi. Sbb saya berminat utk ketahui lebih mendalam pasl course ni sbb saya lpsn spm nak isi upu haha thank yoi!!

nana said...

salam kak, apa pendapat akak tentang pembayaran yuran setiap semester untuk diploma hartanah ni? boleh bagi penjelasan?

Anonymous said...

Assalamualaikum kak. Ingat tak saya Arin yang minta pendapat akak haritu? Sekarang ni result SPM pun dah lama keluar, cuma tengah tunggu result UPU pula. Tapi saya ada ditawarkan ke UTM kos Diploma Pengurusan Harta Tanah. UTM ni swasta ke kak?

Anonymous said...

Salam kak. Saya pelajar lepasan stpm. Nak tanye untuk degree ada interview tak?

Anonymous said...

Assalamualaikum Admin,
Lama juga thread ni yer..byk persoalan. Utk syarat kemasukan telah berubah terkini syarat utk kemasukan Diploma Pengurusan Harta Tanah UTM ini adalah seperti berikut:

SYARAT TERKINI DIPLOMA UTM-WIDADCOLLEGE
Lulus SPM / SPMV dengan 3 kredit termasuk:
Bahasa Melayu
Dua (2) matapelajaran lain
Lulus Matematik

Maklumat lanjut hubungi kami di WIDADCOLLEGE,Kuantan, Pahang (dahulu dikenali sebagai SHAHPUTRA)

Ya, kami salah sebuah IPTS yg menjalankan banyak program dgn universiti tempatan. IPTS mahal? Kami sediakan rm500 setiap semester untuk setiap pelajar dan ada bantuan lain. Hubungi kami.

https://www.facebook.com/widadcollegeofficial/

Anonymous said...

Assalamualaikum Admin,tumpang iklan lagi yer, niat saya nak bantu adik adik kita yg masih buntu...Gagal UPU.Bermasalah kewangan.
Jgn buang masa, Whatsap terus number di bawah. Jangan berlengah utk menentukan masa depan anda. Masalah kewangan? Tanya kami dulu !

Adik-adik lepasan SPM yang masih mencari tempat untuk meneruskan pengajian ke peringkat diploma, kamilah jalan penyelesaiannya.
Minimum kemasukan adalah 3 kredit sahaja, ambilan IPTA UiTM, UTM & UPM.
Pendaftaran seterusnya adalah pada:
- 13 Jun 2017
- 18 Jun 2017
- 03 Julai 2017 - 10 Julai 2017
Layari www.widad.edu.my/college untuk mendaftar secara atas talian atau WhatsApp nombor dibawah 👇🏻
01116114544
0199831677
0199106803
0139835657

Terima Kasih Admin, Salam Ramadhan.

Anonymous said...

assalam. akak tumpang tanya .. apa kebaikan dan keburukan sekiranya saya bekerja dalam bidang penilai harta tanah??
boleh akak email saya?
riaothman78@gmail.com

Ajn said...

ASSALAM kak, saya ain. Lepasan spm tahun lalu tp bru saja mau sambung dan saya sedang memohon diploma ni d uitm yg second intake. Masa spm saya dpt akaun A ekonomi asas A tp maths D dan admt x lulus. Kakak rasa macamana ya? Adakah saya mampu bawa? Mohon kakak blas ya :'))

Anonymous said...

ASSALAM kak, saya ain. Lepasan spm tahun lalu tp bru saja mau sambung dan saya sedang memohon diploma ni d uitm yg second intake. Masa spm saya dpt akaun A ekonomi asas A tp maths D dan admt x lulus. Kakak rasa macamana ya? Adakah saya mampu bawa? Mohon kakak blas ya :'))

Unknown said...

Salam kak..bole bg email tak

Unknown said...

assalamualaikum kak... terima kasih atas perkongsian akak tntg pengalaman akak dlm bidang ni. saya akan take note ape yg akan berikan.. saya pun nak jadi penilai yg berjaya mcm akak jugak..
akak boleh tak akak buat class yang berkaitan dgn subjek harta tanah di dlm youtube?

Anonymous said...

assalammualaikum kak... saya baru habis spm n bercadang untuk ambik matrik (kalau result boek heheh) klau dari matrik, nk sambung ijazah dalam bidang ni .. tapi saya amik sains tulen di SMK boleh ke mohon? sya x ambik akaun... TQ in advance :D

Anonymous said...

Kalau kita tak amik subject account masa kat sekolah masih boleh faham ke?

Cik.Eeqaa said...

Dulu saya pun time smk ambil sains tulen tak ambil akaun. Sekarang ambil diploma pengurusan hartanah. Ambil matrik pun ok, janji pointer 3 ke atas. Kalau awak ambil matrik, byk jugak kelebihannya. Belajar sekejap tpi kena struggle, elaun pun dpt..

rabiatul adawiah binti jalani said...

Assalamualaikum akak...nak tnya sy ni still diplma n sgt bmint dgn pgrsan hrtanah ni..nk tnya boleh tak kalo mse diploma kta amik bnking n then bila dah degree kta amik course property mgt?mohon pcrhan dr akak sbb sy sgt2 mnt dlm bidang ni..

Anonymous said...

Salam akak, saya ada bnyk persoalan tentang bidang ni, tolong email saya
shaleeleez@gmail.com .. harap akak dapt tolong saya, terima kasih.

Unknown said...

assalamualaikum,saya xde basic dalam perinsip akaun?sebab saya pelajar aliran sain..saya amat berminat ddengan kos course ni...cer bagi pendapat?terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum akak..saya student diploma property management dari UTM dn x lama lagi saya akan li.. dn skrg ni saya x sure and buntu samada lepas diploma nk keje ke atau terus sambung degree sbb ramai kata pengalaman sgt penting tapi cita2 saya nk jadi registered valuer and nk buka firma sendiri suatu hari nanti.. jadi pandangan akak mana yg patut saya pilih? Keje dulu atau sambung degree?

Dan utk jadi penilai berdaftar x silap saya kene daftar jadi penilai percubaan dulu..jadi akak, saya nk tanya kalo jadi penilai percubaan kita kene keje betul2 ke atau mcm dlm praktikal time kita li dulu? Lepas tempoh dua tahun tu baru bole jadi registered valuer kan kak?

Kalo bole saya x nk la habiskan byk masa sbb mmg saya nk berkerja nk cari rezeki tapi pada masa sama cita2 saya mmg betul2 nk jadi registered valuer and mak ayah pun x halang saya nk buat apa cuz diorg ok je dgn decision saya..

Harap akak dapat jawab pertanyaan saya☺️

Haziq Danish said...

Saya bakal menduduki SPM hujung tahun ni,dan saya ingin melanjutkan study dlm bidang ni...selain diploma,ada jalan ringkas tak untuk ke degree?either asasi atau form 6?mohon pencerahan tq

Unknown said...

Mcm best ja lepas baca semua ni sy lepasan stpm 2017 x tau pape pasl kos ni dpt kos ni kt uitm . Sy kurang dlm bi n lukis2 ni kdng2 mcm rasa x confident pulak nk sambung degree kos ni. Tapi lepas baca macm ok jaa mcm boleh bwak ja .

Unknown said...

Rasa2 kos ni ok ke ngn sy . Sy suka mmbaca lebih kep teori suka jugak la hafal2 boleh la kira2 tpi kalau mcm add math memng x boleh go la sbb addmth spm sy pun G. Ada jugak ambik akaun masa spm n ekonomi masa stpm boleh go tak ngn kos ni agak2. Lagi satu sy risau sbb penggunaan bhsa inggris bljar masa stpm semua beljar bm kecuali muet takut mcm blur2 pulak bila tukr jadi bi sbb smua dulu bljr dlm kelas bm ja.

Unknown said...

Rasa2 kos ni ok ke ngn sy . Sy suka mmbaca lebih kep teori suka jugak la hafal2 boleh la kira2 tpi kalau mcm add math memng x boleh go la sbb addmth spm sy pun G. Ada jugak ambik akaun masa spm n ekonomi masa stpm boleh go tak ngn kos ni agak2. Lagi satu sy risau sbb penggunaan bhsa inggris bljar masa stpm semua beljar bm kecuali muet takut mcm blur2 pulak bila tukr jadi bi sbb smua dulu bljr dlm kelas bm ja.

Unknown said...

Mcm best ja lepas baca semua ni sy lepasan stpm 2017 x tau pape pasl kos ni dpt kos ni kt uitm . Sy kurang dlm bi n lukis2 ni kdng2 mcm rasa x confident pulak nk sambung degree kos ni. Tapi lepas baca macm ok jaa mcm boleh bwak ja .

Ain balqis said...

Assalamualaikum akak saya dapat tawaran dlm diploma pengurusan hartanah tapi sya tak berapa minat kos ni.dlm kos ni ada blajar prinsip akaun kan tapi sya x pernah belajar akaun

Anonymous said...

Sama lah kita huhu

Anonymous said...

Rasa rasa sesuai kee klau saya ni mmg tk reti nk tangkap bahasa ingeris dgn math ni.. harap tolonglah bgthu sbb saya tk ambk diploma saya cuma ambk sijil penilaian harta tanah je

Unknown said...

hai adik2..bg yg nak sambung bljr ni..jgn fikir sush ke senang ke..sbbdlm dunia ni tkde yg senang dik..semua kene usaha dan rjin..kunci nya..rajin rajin rajin..kalau rajin study mest rasa mudah.....akak galakkan utk ambil bidg propeorty ni...nt ambil lesen utk jd agen hrtanah..akak dulu agen hrtanah sekejap..sempat la rasa juai kondo..dan rumah teres..bestla lunmayan la komsyenberibu juga..hehe..tp dah tk wat sejak akak rmai anak..huhu..somi kata tkyah keje sgt..hahah..skrg akak jd perunding akademik secara sambilan..jika nak tau psl program2 dan kerjaya bolehla wsp kak..011-16930576

Unknown said...

nak share ni..jika ade adik2 minat nk mengikuti diploma pendidikan awal kanak kanak-program ni kerjasam UPSI jgn segan wsp akak 011-16930576..sis juga bole bg advice utk course lain..jus wsp jer la yer ..

Old mcnoodle said...

baru terbaca entry ni sbb sy sekarang bekerja dlm bidang ni tp sbgai tech shj sebelum ni mmg tak tahu kewujudan bidang ni. Terima kasih atas perkongsian, sy share ke fb ye

Unknown said...

pakai autocad tak

AL said...

assalamualaikum kak.. saya nak tanya sekarang ni saya sudah semester 5 dalam diploma estate management.. saya nak tahu boleh ke kalau saya nak sambung degree dalam kos yang berbeza kiranya saya tak nak amik degree dalam estate management..