Check it out!

Sunday, March 16, 2014

Beguk boleh menyebabkan kemandulan?

Jumaat lepas, ada seorang rakan pejabat bertanyakan khabar anak-anak saya. Semua sedia maklum anak-anak saya masuk hospital. Berikut adalah sedutan lebih kurang dialog kami:

" Alhamdulillah.. sihat dah. Cuma yang kecik pulak ada bengkak kat leher sebelah kanan sekarang ni." terang saya.
" Eh, beguk tu. Anak lelaki ke anak perempuan? " balas beliau.
" Anak lelaki kak. " jawab saya.
" Jangan biarkan. Anak lelaki kalau kena baguk, boleh tak dapat anak nanti. Kalau melarat dia boleh effect ***** dia." terang beliau lagi.
" Ye ke kak? Alamak.. tak dapat cucu pulak aku nanti.. " jawab saya agak terkejut dengan statement yang diberikan.
" Kau letak nila campur cuka.. sapu kat tempat bengkak tu. " saran beliau lagi memberikan petua.
" Alamak! rumah saya takde nila dengan cuka la kak. Takpe, nanti saya bawak pergi klinik la kak." jawab saya.

Rentetan itu, semalam saya bawa Razin ke klinik. 

  
                                    

Doktor check suhu badan Razin, tak demam.
Doktor pegang-pegang bengkak tu.. tak sakit (doktor tengok air muka Razin ketika memegang bengkak untuk melihat reaksi beliau).
Razin boleh selamba kunyah ribena pestil lagi depan doktor.
Doktor kata kalau beguk.. pegang kat tempat bengkak akan sakit. Kunyah pun tak boleh, sakit.
Doktor check tonsil, tak bengkak.
Doktor cadangkan agar darah Razin diambil. Kalau ada bakteria dalam darah, memang boleh menyebabkan kelenjar bengkak. Itulah puncanya. Tapi kalau dalam darah takde bakteria.. mungkin penyebab lain, dan kena refer hospital.

Berdebar jugak la dada saya bila dengar kesimpulan doktor yang terakhir itu. " Ya Allah, kau sembuhkan lah anak aku. Janganlah kau duga aku dan dia dengan penyakit berbahaya. " Doa saya dalam hati.

Doktor mengambil sampel darah Razin untuk diuji. Bagus betul dia hari ni. Sangat baik dan memberi kerjasama. Langsung tak nangis. Mummy dia pulak yang rasa ngeri tengok doktor tusuk jarum kat belakang tapak tangannya lalu darah merah pekat mengalir ke botol kecil yang telah sedia ditadah. ngeee...

Dalam debar, saya tunggu keputusan darah. 10 hingga 15 minit kata doktor.

   

Tak lama lepas tu, sebagaimana dijanjikan, hematology report dikeluarkan. Doktor sahkan bengkak Razin mungkin disebabkan oleh bakteria kerana bacaan menunjukkan kehadiran bakteria adalah tinggi dalam darah Razin. Doktor akan bagi antibiotik untuk melawan bakteria tersebut. Walau bagaimanapun, kalau bengkak Razin tak surut selepas seminggu, doktor minta datang semula untuk dirujuk ke hospital.

Doktor cakap, kalau bukan disebabkan bakteria, bengkak kelenjar mungkin disebabkan masalah lain seperti kanser. Nauzubillah.. jauhkanlah Ya Allah! sangat ngeri saya mendengarnya. 

Semoga anak mummy cepat sembuh ya sayang!

Saya sempat juga bertanya doktor, betul ke doktor, beguk boleh menyebabkan kemandulan? Doktor cakap, dia tak pernah dengar pulak. Masa belajar dulu pun dia kata dia tak pernah belajar. Mesti orang tua-tua cakap kan? tanyanya. Ehm.. betul tu.

Tapi saya still tak puas hati. Saya try google untuk dapatkan kepastian. Berikut adalah hasil 'google'an saya. Walau bagaimanapun, anda semua diminta untuk menggoogle lebih lanjut untuk lebih kepastian ye.

         
      Beguk boleh sebabkan mandul
BENGKAK di pipi sehingga ke bahagian rahang yang dikenali sebagai penyakit beguk boleh membuatkan penghidapnya berasa malu. Beguk yang juga dikenali sebagai parotitis epidemik menyebabkan bengkak pada kelenjar air liur terutamanya di bahagian hadapan dan bawah telinga.
Namun, kita jangan keliru dengan masalah kelenjar parotid yang nampak seperti beguk, kerana ia juga boleh membengkak atau mengalami keradangan disebabkan faktor lain.
Menurut Pensyarah Kanan dan Pakar Otorinolaringologi, Universiti Sains Malaysia, Kota Bahru, Kelantan, Dr. Irfan Mohamad, beguk berpunca daripada jangkitan paramiksovirus.
“Virus itu boleh berjangkit secara langsung melalui batuk, bersin atau melalui mata, hidung serta mulut.
“Perkongsian makanan dan minuman atau bekasnya dengan penghidapnya menyebabkan berlaku transmisi kerana terdapat percampuran air liur,” ujar Irfan.
Tambahnya, beguk merupakan penyakit yang sering berlaku dalam kalangan kanak-kanak sebelum era vaksinasi.
“Sekiranya ia berlaku pada orang dewasa, komplikasinya mungkin lebih teruk seperti radang testis yang boleh menyebabkan kemandulan,” katanya.
Kadar komplikasinya juga akan meningkat seiring pertambahan usia si penghidap. Kata Irfan, jika tidak dirawat secara intensif, jangkitan bakteria akan mengakibatkan berlakunya pengumpulan nanah dalam kelenjar.
Tanda spesifik
Contohnya, kanak-kanak mungkin sembuh sepenuhnya tanpa sebarang kesan susulan, tetapi bagi seorang lelaki dewasa yang menghidap beguk, ia mungkin berakhir dengan kemandulan.
Salah satu komplikasi parotitis viral ini ialah ia merebak ke organ lain.
“Antara organ yang sering dijangkiti ialah sistem pembiakan lelaki dan wanita.
“Jangkitan pada testis akan menyebabkan orkitis manakala jangkitan pada ovari mencetuskan ooforitis. Dalam sesetengah kes, jangkitan pada organ itu akan meningkatkan risiko kemandulan,” katanya.
“Jangkitan lain ialah meningitis (radang selaput otak), pankretitis (radang pankreas), hilang pendengaran jenis sensorineural (akibat kerosakan saraf), dan keguguran janin walaupun jumlahnya kecil,” katanya.
Irfan berkata, tanda-tanda spesifik penghidap penyakit beguk ialah sakit dan bengkak pada kawasan kelenjar parotid malah ia boleh bertambah bengkak jika berlaku aktiviti mengunyah.
“Mengambil makanan yang masam akan menggalakkan sekresi air liur dari kelenjar tersebut lantas meningkatkan rasa sakit kerana kelenjar dipaksa bekerja sedangkan ia mengalami keradangan.
“Selain itu, terdapat tanda-tanda umum seperti demam dan sakit kepala, muntah, di samping simptom jangkitan saluran pernafasan seperti sakit tekak, kering mulut dan sakit telinga,” kata Irfan.
Pencegahan terbaik adalah dengan mendapatkan suntikan vaksin beguk, demam campak dan rubela yang dikenali sebagai MMR. Suntikan itu perlu diberikan kepada kanak-kanak. Ia juga telah dimasukkan ke dalam jadual imunisasi di Malaysia.
Rawatan spesifik
“Ibu bapa harus memastikan anak-anak mereka mendapat imunisasi yang secukupnya termasuklah vaksin mencegah beguk.
“Suntikan itu diberikan kepada bayi berumur sekitar 12 bulan,” katanya.
Irfan memberitahu, terdapat beberapa pihak yang berpendapat, penggunaan garam, gula dan nila dapat mengubat penyakit beguk.
“Sebenarnya, tiada penyelidikan saintifik dilakukan untuk mengesahkan keberkesanan pengubatan penyakit beguk dengan pengambilan bahan-bahan tersebut.
“Namun, mungkin bahan tersebut memberikan sedikit kelegaan sama seperti air batu yang bersifat menyejukkan.
“Nila mungkin memberikan kesan penyejukan terutamanya dari sudut psikologi.
“Beguk berpunca daripada jangkitan virus. Justeru, rawatan yang diberikan adalah dengan mengambilan ubat tahan sakit dan mengurangkan demam,” ujarnya.
Jika komplikasi berlaku sehingga merebak ke organ lain, rawatan tambahan yang spesifik perlu dilakukan ke atas pesakit.
“Tiada rawatan spesifik setelah seseorang itu dijangkiti beguk.
“Rawatan yang diberikan hanyalah berbentuk sokongan atau rawatan terhadap komplikasi yang timbul akibat jangkitan itu.
“Imunisasi MMR merupakan kaedah pencegahan yang terbaik setakat ini kerana suntikan itu telah diberikan kepada bayi yang berumur sekitar setahun,” ujarnya.
         Sumber : Kosmo online

4 comments:

mama ila said...

semoga Razin cepat sembuh yer

mamiraysha said...

Terima kasih mama. Sekarang ni Razin sedang consume Antibiotik. Sangat susah nak makan ubat. Terpaksa guna paksaan..huhu..

diana said...

jadi dia bukan kena beguk la ye??semoga dia cepat sembuh ..

Maria Firdz said...

Moga dia cepat smbuh...nice info...