Check it out!

Friday, June 4, 2010

Baby Keliru Puting

Salam. Kali ni saya nak share tentang satu masalah yang sering dialami oleh ibu-ibu yang nak mula berkerja setelah lama cuti berpantang. Ini sering berlaku bagi ibu-ibu yang breastfeeding baby sepanjang tempoh berpantang. Baby tak nak puting botol susu..nak mummy dia punya gak..hehe. Baby yang bijak! tahu membezakan yang best dgn tak best..hehe..

Saya pun mengalami masalah ni juga. Masa dalam pantang..memang saya fully breastfeed secara direct kpd baby..senang! tak payah nak cuci2 botol..nak sterill..nak bangun malam-malam buat susu. Dah ada yang ready-to-serve..sumbat je dalam mulut baby..diam la dia. Biasanya baby yang breastfeed ni tak banyak ragam. Dia baru ek..ek..je..mummy dia dah bagi nenen..tak sempat nak nangis! Salah satu keistimewaan breastfeed ni..ia boleh menenangkan baby.

Biasanya 2 minggu sebelum bekerja saya latih baby untuk menyusu guna botol susu. Senang nak tinggal dengan pengasuh. Kalau nak ikutkan..memang tak digalakkan guna botol susu sebab puting botol tu boleh mengganggu penyusuan susu ibu. Ini boleh menyebabkan baby keliru puting. Perasan tak biasanya kat botol2 susu atau puting yang dijual di pasaran ada amaran yang pemberian puting ni boleh mengganggu penyusuan susu ibu. Cara terbaik kena sudukan baby tu atau bagi guna cawan. Memang agak leceh skit. So, disebabkan tak nak la menyusahkan baby sitter saya pun ajar la baby minum susu ibu guna botol susu.

Dulu masa dua minggu sebelum start kerja sewaktu bersalinkan Rania..saya siap berperang dengan Rania sebab dia tak nak puting botol. Puasla disumbat..tak mau juga. Dia rela tak minum susu daripada kena hisap puting tiruan..hehe.. Jenuhnya mencari puting yang dia berkenan. Semua jenama yang ada jual kat pasaraya saya beli. Yang kaler putih..yang kaler kuning..yang bulat..yang leper..semua saya beli. Jenama Dr. Baby..tak mao, jenama NUK..tak mao, jenama pigeon..tak mao, macam-macam jenama lain saya beli gak..tak ingat jenama apa..sebab main beli je..jenama yang ingat ni sebab memang cari..hehe. Ada member kata, baby dia terima puting NUK..saya pun cari la kat pasaraya..tak jumpa! Jenuh mencari..akhirnya jumpa kat farmasi Guardian. Mahal gak puting ni..kalau tak silap 2 pieces RM13.90. Tapi malangnya..Rania still reject! Tanya member yang lain..baby dia suka puting Dr. Baby yang kaler kuning kecoklatan tu..saya pun pegi la beli. Nasib baik puting ni senang nak jumpa. Memang banyak dijual di pasaraya. Tapi malangnya..Rania still reject! cerewet sungguhlah anak perempuanku ini..

Saya tak berputus asa..usaha selanjutnya perlu diteruskan! hehe..saya pun search internet..terus buka laman web susuibu.com..sebuah laman web yang banyak informasi tentang penyusuan susu ibu ni. Memang bukan saya saja mengalami masalah ni. Ramai juga ibu-ibu diluar sana yang mengalami masalah yang sama. Ada ibu yang kata anaknya terima botol susu tommy tippy. puting dia mirip puting ibu..so baby ingat dia nenen dengan ibunya la. Ada gak ibu lain yang kata baby dia terima botol susu jenama MAM. Putingnya lembut selembut puting ibu. Dua-dua botol susu ni wide neck. Saya pun pergila cari kat kedai baby..sebab saya tahu memang takde jual kat pasaraya..kalau ada tentu saya dah beli masa sesi pencarian sebelum ini..hehe.. Saya pergi kat kedai baby kat Alamanda, Putrajaya. Tak ingat plak nama kedai tu. Punyalah jauh mencari..dari Batu Caves ke Putrajaya..hehe..tapi takpe demi anak tersayang..

Kat kedai ni ada jual jenama tommy tippy tapi takde jenama MAM tu. Harap-harap Rania terima la tommy tippy ni..sebab harga dia RM29.90..hehe..kalau terima takpe beli mahal2 pun..kalau tak..rugila.. Bila test kat Rania..mula2 dia nak..pastu lama-lama tak nak pulak. Mungkin sebab putingnye keras skit berbanding nipple mummy dia. Huh! dugaan.. Setiap baby mempunyai citarasa masing-masing rupanya..hehe..

Akhirnya..botol susu jenama MAM berjaya juga dijumpai di Kuantan! Kat kedai Barangan Baby..kalau tak silap Twins Baby namanya. Masa ni balik kampung husband. Dengan penuh harapan supaya Rania menerima botol ini..saya pun belilah. Botol yang saiz kecil takde jual satu..dia jual 2 pieces dengan harga dekat RM60 gak. Tak nak la beli banyak..sebab takut Rania reject! Terpaksalah beli botol yang 9oz. Harga RM37 satu.

Alhamdulillah..Akhirnya Rania accept botol susu ni. Putingnya lembut..lebih kurang nipple mummy..so takde la Rania rasa perbezaan yang ketara sangat.. Sampai sekarang..Dah berusia hampir 8 bulan..Rania masih gemar botol susu ni. Bukan tu aje..bila dah besar ni..Rania bleh pulak terima puting botol susu abang Rayyan bila kadang2 daddy bagi! hehe.. kecik-kecik je cerewet..

Bestnya botol susu MAM ni dia senang dicuci.. Bahagian bawahnya boleh dibuka.. dan berus botol gerenti sampai. Bahagian bawahnya ada lubang kecik-kecik dan dilapik dengan getah..bagi mengelakkan udara terperangkap dalam botol susu yang bleh menyebabkan kembung perut..kalau tak silaplah..kalau silap..betulkan saya ye..

So, Alhamdulillah..puting ni tak mengganggu penyusuan susu ibu. Time tinggal dengan baby sitter Rania nenen guna puting MAM..bila kat rumah..Rania nenen guna puting Mummy! Dua-dua Rania tak reject..sebab susunya still rasa yang sama..

Ni nak kongsi tips macamana nak suruh baby terima puting lain.. jangan mummy baby yang bagi..kena suruh orang lain.. maybe minta tolong husband ke.. kalau mummy yang bagi..maybe dia akan reject! Don't underestimate your baby! hhehe..mereka ni ada deria bau dan rasa..

27 comments:

Mek Rose said...

salam. anak sy semua jenis puting dah cube kecuali tommi tippee..huhuu pening kepala dahni..ari2 baliknyusu lunch hour
sy pon kdg2 tak makan sbb terkejar2 balik umahnyusukan dia arggghhhs tress je

muzia said...

salammm....
masalah saya pun sama..baby xnk menyusu botol..
mcm2 jenis dah beli...skrg try NUK..xth la jd ker tak..
tgh dlm proses..kalau xjd jugak kena beli lain pulak la...

shafida said...

slm..saya nk tanye puting MOM nie boleh ke masuk dgn botol wide neck yg biasa? tq...

mamiraysha said...

Shafida,

Saya dah try puting MAM kat botol wide neck jenama Pureen. Ok, sepadan! Jenama lain saya tak try..

Anonymous said...

slm..btul ke puting mam ni lmbut?adakah lbh lmbut dr brand lain?

Anonymous said...

mamirasya, btol MAM xde jual kt jusco or pasaraye ke?

darkyra a.k.a ashikin said...

my baby xnak puting tommie tippie..sedih kan sebab mummy sgt suke botol tu..my baby suke MAM..tukar pakai NUK pon die x suke...hoho...

darkyra a.k.a ashikin said...

susah la nak cari puting MAM...kat tanjung malim xde..stress je...cian awatif sebab kena tukar puting NUK...da la pacifer pon kena tukar Avent....gara2 sebab xde jenama MAM

Anonymous said...

baby saye pun tgh buat hal..xmau botol avent nye puting..nak try MAM..agak2 bole muat tak ye botol avent..puting MAM tu kaler putih ke kuning??

Anonymous said...

ada feedback dari rkn2, mereka kata botol avents boleh fit in dgn MAM teats.ok kalau korang free jom login to littlewhiz.com,kat sini u ollz boleh dapat kan any brands bottle include jenama MAM..so tak payah pening2 ok LOL

semut sesat said...

bb sy pun alami masalah sama..saya beli botol MAM dan Tommee Tippee..2-2 xberkesan..saya rasa teat tommee tippee lg lembut dari MAM..teat MAM boleh guna dgn botol wide neck disney..ralat sikit sbb saya invest botol agak mahal..so sekarang masih struggle ajar bb guna botol2 ni sampai pandai.

Anonymous said...

bleh muat puting mam ke botol event ok saya dh guna

pijie07 said...

puting MAM bole muat x botol Pigeon?

Unknown said...

Salam mummy..saya ada beli pacifier MAM.tapi baby refuse la..and saya rasa tak sama pun macam puting ibu..jauh beza..keras..
Saya pelik.. huhuhu..
Ade tak pacifier yang lembut,lembik macam puting ibu..sebiji sejebon..hehehe
Tolong suggestkan and bagi detail ye..maceh.. :)

saidajon said...

Salam,anak sy pun mcm tu juga, terlalu memilih puting susu juga, pening kepala da, mcm2 brand da guna,tp ada 1 puting ni yg lembut sangat, jenama comotomo, cuba search kat internet,puting ni sangat lembut,klu ummi nk cuba, ummi try la bg anak ummi guna comotomo, insyaallah pasti anak ummi bole terima...

Unknown said...

anak saya pun serasi dengan MAM sehingga anak no 2..memang betul jika nak ajar anak hisap botol jangan mommy yang bagi sebab baby boleh tahu itu mak dia kenapa kena hisap botol pulak...hihi

Batrisyah_nieza said...

Setuju dgn saidajon..anak sy pun ade masalah nk terima botol..alhamdulillah..baby saya terime botol comotomo..mmg mahal skit..tp berbaloi dr beli yg len tp baby xnk..cubelah insyaAllah..putingnye mmg sgt lembut..

Anonymous said...

Betul tu.... baby saya pun boleh terima como tomo. Dah byk brand saya guna... avent natural, tommie tippie, mimijumi, disney, anakku, tupperware.... semuanya baby reject. Alhamdulillah dgn como tomo serasi.

nini said...

Disebabkan masalah inilah.....keinginan nak beli mimijumi terhenti seketika....karangggg kena reject mama dia plak yang nangis....haha

Unknown said...

Aduh...sy pun ada masalah puting, dah try tommie tippie, Dr baby dll, cuma belum try como tomo. Lps nie blh cari.....muat tak dgn botol tommie tippie

Unknown said...

Aduh...sy pun ada masalah puting, dah try tommie tippie, Dr baby dll, cuma belum try como tomo. Lps nie blh cari.....muat tak dgn botol tommie tippie

Health Nutritionist said...

Momies Ada masalah macam saya tak?
.
Bintk-bintik puteh pada puting susu.. Susah sangat nak tanggal..
Rupanya ada cara nak cegahnya tanpa perlu kos tambahan..
.
Best sangat. Saya baca di blog ni:
.
http://pencuciputingsusu.blogspot.my/2017/08/cara-terbaru-cegah-bintik-bintik-puteh.html
http://pencuciputingsusu.blogspot.my/2017/08/cara-terbaru-cegah-bintik-bintik-puteh.html
http://pencuciputingsusu.blogspot.my/2017/08/cara-terbaru-cegah-bintik-bintik-puteh.html
.

Unknown said...

Saya beli puting MAM..anak x nk jugak..lain baby lain citarasa

Unknown said...

puting pigeon muat tak dgn botol mam?

Unknown said...

Ank sy mam..pigeon.. tommie tippie pon dah..semua taknk..nk ngis maknye rase..original gak pilih😂😂🤕🤕

Qistina Filzah said...

Ank sy terima dr baby plak adeh penat dan ralat rasa beli botol mahal2 yg wide neck skali dia nk puting dr baby yg slim neck langsung la pakai botol slim pureen je

Unknown said...

Baby sya pula mula2 ok ja hisap susu botol..baby umur 3 hari sya da bg susu botol sbb tpksa mix ngan susu fm..nak cpt turunkn bacaan jaundice..bru 2 3 hri ni ja tba2 baby x nak dah hisap susu botol dah..sya guna botol pigeon..mgkn sbb jrg2 da bg susu botol..pkp ni sya bdr ja so mmg direct bf baby..