Check it out!

Sunday, September 22, 2013

Menuju Puncak Broga

Semalam.. 5.50 pagi mummy dah keluar rumah
Meninggalkan suami dan anak-anak yang syok je tido..
Alangkah bestnya dapat joint sekali di waktu-waktu cuti begini

Tapi memandangkan komitmen terhadap program kelab 
Maka.. mummy korbankan juga masa tido dan rehat
Untuk memanjat!

Lama sungguh mummy tak terlibat dengan aktiviti-aktiviti mendaki ni.
Last sekali adalah Ekspidisi Mendaki Gunung Ledang pada 14 Disember 2006!
Zaman bujang-bujangan dulu.
Sekarang ni dah 3 kali beranak baru dapat nak berjinak-jinak balik dengan aktiviti panjat-memanjat ni. Tapi kali ni dimulakan dengan level low dulu la.. mendaki bukit! Bukit Broga yang terletak di Semenyih, Selangor.



Boleh dikatakan selalu juga mummy lalu jalan ke Bukit Broga ni bila ada kerja luar. Tapi ni first time mummy masuk sini dan daki bukit ni. Walaupun pertama kali, pengalaman ini tidak mengecewakan! Pemandangan yang sangat cantik! Kalau pengantin nak ambik gambar outdoor wedding photo kat sini pun sangat cantik. Tapi.. advanture sikit la nak sampai..hehe.. Mahu kotor baju pengantin bila sampai kat atas sana nanti. Make up pun agak boleh cair jugak la..

Model iklan racun serangga.. ahaks!

Hilang letih bila dapat posing sakan!

Cantik!

Puncak Bukit Broga

Rilek je kapal terbang lalu atas kepala

Ahli ekpedisi kami hanyalah 11 orang termasuk seorang kanak-kanak berusia 7 tahun. Dengan keahlian kelab seramai 60 orang, bilangan peserta untuk program ini amat mendukacitakan. Tapi nak buat macam mana.. kalau program masa kat universiti, nak ramaikan peserta, boleh la sogok dengan kupon aktiviti yang boleh menjamin untuk stay di kolej kediaman. Nampaknya pihak penganjur kena fikirkan cara macamana nak tarik peserta next time. Mungkin boleh sogok dengan hadiah lumayan la kot.. cabutan bertuah ke..hehehe..

Walaupun kumpulan kami hanya 11 orang, ramai juga pendaki-pendaki lain yang mempunyai misi yang sama dengan kami iaitu menawan puncak broga! Macam pesta dah kat sini. Ketika kami memulakan pendakian pada pukul 7.24 pagi, dah ramai juga pendaki yang telah turun. Mungkin mereka menunggu panorama matahari naik la kot. Kami tak sempat.. cadangnya nak mulakan pendakian seawal 6.30 pagi agar sempat la menyaksikan keindahan alam itu. Tapi apakan daya.. korum cukup dah dekat 7.30 pagi.

Trek pendakian memang telah tersedia. Tidak sesusah mana untuk mendakinya. Cuma ada sesetengah tempat yang agak licin tanahnya. Nak sliding pun boleh. Apa-apapun aktiviti ini memang sesuai untuk mereka yang nak keluarkan peluh sambil menikmati keindahan alam semulajadi!

Walaupun encik asben di rumah, kasut beliau sampai juga di Broga ini..hehe.. teka yang mana satu?

JDT meluaskan kuasa di puncak Broga! (kami takde banner, pinjam jap peminat JDT punya mafela)

No comments: