Check it out!

Friday, March 22, 2013

Rayyan taknak apa-apa..

Pagi tadi semasa menghantar Rayyan ke tadika, di pesan kat mummy,
" Mummy nanti ambik Rayyan kat sekolah tau. Rayyan  nak mummy aje."

Setiap hari, tugas mummy menghantar geng 3R ke sekolah.
Rania dan Razin di taska berhampiran rumah, manakala Rayyan di Tadika Kemas jauh sikit dari rumah. Setiap hari juga, tugas daddy mengambil Rayyan di tadika pada tengah hari dan hantar pulak ke taska untuk bersama 2R dan ambil semula mereka pulang dari sekolah di sebelah petang. 

Memandangkan hari ni Rayyan dah pesan begitu, maka mummy menjemput beliau tengah hari tadi. Dalam kereta beliau berpesan lagi, " Mummy nanti ambik Rayyan, Rania dan Razin kat sekolah tau." Ah sudah.. mummy jawab balik, " Mummy balik lambat. Mummy habis kerja pukul 5.30 petang, daddy habis kerja pukul 4.30 petang, biar la daddy yang ambik. Daddy balik cepat, nanti Rayyan boleh balik cepat. Boleh tengok tv cepat, boleh main komputer cepat. Kalau mummy ambik, nanti Rayyan balik lambat. Kesian kena tunggu kat sekolah, semua kawan-kawan dah balik." Sepanjang mummy membebel menerangkan keadaan secara diplomasi ala-ala Pegawai Tadbir Diplomatik, Rayyan hanya diam.

Mummy sambung lagi cucuk jarum suntikan kefahaman kat beliau.
" Mummy banyak keje kat opis, tak boleh balik cepat. Mummy kena kerja. Bila mummy kerja, mummy dapat duit. Boleh beli macam-macam."
Rayyan jawab balik, " Rayyan tak nak beli apa-apa."
Mummy pulak menjawab, " Duit bukan nak beli barang aje, nak bayar bil elektrik pun kena pakai duit tau. Rayyan main komputer tu pun kena pakai elektrik, Rayyan tengok tv pun kena pakai elektrik. Ingat tak hari tu takde elektrik, kita gelap kan, tak boleh tengok tv, tak boleh main komputer, kipas pun tak jalan." Fuh! panjang berjela penerangan mummy untuk anak umur 5 tahun. 

Bila dah sampai taska, dah salam dan cium dia, mummy tanya Rayyan,
"Rayyan nak suruh mummy beli apa?"
" Rayyan tak nak apa-apa, mummy beli elektrik aje.."

oh ohh.. kat mana pulak la mummy nak beli elektrik petang ni? 
Siapa tahu nak beli elektrik kat mana?


5 comments:

niya maya said...

Teacher niya rindu kat 3R mommy dye skali....part 1n 2 sdih bila teacher bce tp part y last sorry mommy teacher bce gelak sakan...salam teacher utk 3R

mamiraysha said...

Di manakah teacher niya sekarang? Mummy dan 3R rindu kat teacher jugak.. 3R di kampus 2 sekarang.

Raisah @ echah said...

takutnya....echah pun sakit gigi jugak lah mummy. nk gi cabut tak pergi2. bila sakit dtg terus bad mood, sakit sampai gigil2 badan.

mamiraysha said...

Echah.. sakit gigi itu lagi sakit dari gigi dicabut.. huhu..

niya maya said...

Teacher niya kat sbelah umah mummy 3 R....ayoh jumpa....