Check it out!

Tuesday, August 2, 2011

Khasiat biji selasih


Dah lama sebenarnya beli biji selasih ni. Masa masih dalam pantang lagi. First time sebenarnya kenal dengan biji selasih yang belum kembang ni. Jumpa kat pasar raya. Tu pun nasib baik ada tertulis biji selasih. Kalau tak..tak kenal langsung..hihihi. Kenal time dah kembang je. Ala-ala telur katak gitu. Teruja dengan pertemuan yang tidak disangka-sangka tersebut, saya pun terus beli. Tapi tak berani plak nak buat air memandangkan macam terdengar2 yang biji selasih ni boleh menyejukkan badan. Memandangkan orang dalam pantang kan tak bleh makan makanan yang berunsur sejuk, so takut la saya nak minum walaupun teringin.

First time buka puasa semalam, buat pertama kalinya saya pun buatla air sirap dan dicampurkan dengan biji selasih. Lepas sudah mengidam. Tapi tersilap lak sukatan biji selasih tu. Mana la saya tahu kena letak sikit je. Huhuhu..saya pegi letak lebih daripada separuh plastik. Sudahnya, jadila air selasih sirap bukan sirap selasih sebab selasihnya lebih banyak daripada sirap..hihihihi...

So, selagi tak abis selasih yang dah kembang dalam sirap tu.. makanya..hari-hari la jawabnya kami berbuka dengan air sirap selasih..hehehe..

Sepatutnya beginila rupa air sirap selasih saya. Tapi yang tak patutnya.. air sirap telah dipenuhi dengan biji selasih sampai rasa tak hilang pulak haus bila seharian dah tak minum air.

Dah minum air biji selasih ni, tetiba plak nak tahu apa khasiatnya? betul ke boleh menyejukkan badan? Makanya, saya pun merajinkan diri untuk meng'google' kat internet ni. Inilah yang saya jumpa..

Antara manfaat biji selasih terhadap tubuh badan:

1) Dapat mengurangkan panas badan.
2) Ia berkhasiat untuk menguatkan organ hati.
3) Merawat insomnia (penyakit susah untuk tidur).
4) Menenangkah fikiran yang secara tidak langsung dapat mengurangkan keadaan gelisah dan gagap.
5) Dapat membantu mengatasi masalah gangguan pencernaan seperti sembelit.
6) Dapat mengurangkan masalah sakit kepala, sakit gigi dan sakit perut.
7) Bagi wanita, zat cineole dan tannin yang terkandung dalam biji selasih berkhasiat untuk mengurangkan cairan berlebihan pada vagina.

Dipetik dari sini.

p/s : Rania suka minum air selasih ni sampai hasil kumuhannya pun kuar biji selasih..hihihi. Tapi Rayyan tak suka. Dia kata "kotor" bila nampak biji-biji selasih ni warna hitam dalam air sirap.

7 comments:

alien said...

sedap sirap bile campur selasih
semalam baru minum

mamiraysha said...

Ye alien. Alien pun pandai minum sirap? hehehe.. minuman kegemaran ramai ye tak? Sedap pun sedap.. berkhasiat juga!

inaperasan said...

thanks for sharing :)

bengkungmoden said...

thanks for the info :)

butikbengkungmoden said...

banyak juga khasiat nya ya. thanks for sharing :)

liseum said...

Yang butuh biji selasih bisa hubungi kami di chasiapro@gmail.com atau +6282136712513 Trims Prabowo JOgja

Nur haura afeeya said...

Salam