Check it out!

Monday, August 22, 2011

Melatih Razin menyusu melalui botol

Lebih kurang 2 minggu sahaja lagi saya akan memulakan tugas rasmi. Melaksanakan semula tanggungjawab sebagai pekerja setelah 3 bulan cuti bersalin. Hah! dah boleh la menutup mulut adik saya yang dok mengata saya makan gaji buta. Tak pegi keje tapi gaji jalan. Jeles la tuh. Inilah penghargaan dan keistimewaan buat kaum wanita yang telah bersusah payah mengandung, bersalin dan menyusukan bakal-bakal pemimpin negara sebenarnya. Sesuka hati kata makan gaji buta ye. Hah! sape lagi tak puas hati dengan cuti bergaji ai? Meh sini ai babab ia. hihihi..

Huwah..pantas sungguh masa berlalu, tinggal 2 minggu je lagi cuti saya. Makanya 2 minggu lagi Rayyan, Rania dan si kecik Razin akan memulakan tugas rasmi mereka..menunggu mummy dan daddy balik kerja di taska.

Tiada persediaan kembali ke sekolah buat Rayyan dan Rania. Cuma saya selalu ingatkan yang mereka akan ke sekolah tak lama lagi sebab mummy dah habis cuti dan kena pergi kerja. Jadi, agenda paling penting sebelum naik kerja ni adalah menyediakan Razin untuk berpisah dengan nenennya. Makanya, saya perlu melatihnya untuk menikmati susu mummy melalui botol susu. Sebenarnya tidak digalakkan baby disusukan menggunakan puting tiruan ni, takut baby keliru puting. Takut dah best dengan puting botol susu, tak mahu lagi puting mummynya. Seeloknya disusukan melalui sudu atau cawan. Tapi cara ni agak menyusahkan baby sitter. So, yang mudahnya guna botol susu la kan..

Sebenarnya hari ni bukan la kali pertama Razin kenal dengan botol susu. Dah pernah bagi pun sebelum ni sejak dalam pantang lagi, semasa saya perlu menghadiri kelas part time saya. Ok je dia minum. Tapi dah sebulan dah tak minum tru botol susu, takut gak dia lupa. Lagi pun en asben dah tegur, asyik masuk je stok susu tapi tak keluar-keluar macamana tak penuh peti ais tu? Huhuhu..ye la nak kuarkan la ni untuk latih si kecik ni.

Bersemangat hari ni nak latih Razin. Pagi2 saya dah perah susu masuk dalam botol susu. Malas nak thaw EBM frozen dan warmkannya..hehehe. Tapi malangnya Razin tak mahu minum pun. Huhuhu.. dah kena air liur dia..kena la susu tersebut dihabiskan dalam tempoh 1 jam. Apa lagi..saya bagi la Rania untuk habiskan. Tapi Rania pun tak mahu gak. Adeh! sayang sungguh la terbuang begitu sahaja susu 5 oz.

Sebenarnya nak latih baby minum melalui botol ni, kena orang lain yang tolong bagi. Tak bleh mummy. Memang dia tak mao. Dia dah setting mindanya yang muka mummy ni dah cop nenennya..hahaha. Nanti la kita serahkan tugas ni pada en daddy ye.. malas mummy nak bazirkan ebm lagi.

Sesi latihan Razin..

Kakak yang penyayang menyusukan adiknya. Mummy suruh dia minum dia tak nak, dia suruh Razin yang minum sebab dia nak direct nenen dengan mummy.





Bacaan lanjut untuk mengetahui jadual latihan untuk melatih anak dengan susu ibu perahan (EBM) bleh check kat sini

1 comment:

Putri said...

anak saya payah nak minum botol susu
pening kepala dah ni nak buat mcm mana