Check it out!

Wednesday, August 17, 2011

Metrojaya Sale @ PICC Putrajaya

Tinggal lebih kurang 13 hari je lagi nak raya, kebanyakan ibu bapa sekarang ni tengah sibuk shopping baju raya untuk anak-anak dan juga diri sendiri kan. Lagi la baru dapat bonus bagi yang keje kerajaan ye tak. Tak kurang juga yang dah siap dah persiapannya..tinggal tunggu pengumuman daripada pemegang mohor besar raja-raja je..hihihi. Kami pun macam ibu bapa yang lain gak, persiapan untuk anak menjadi keutamaan. Mak bapak takde baju raya takpe..hehe..asal anak bergaye..hahaha.. boleh?

Petang tadi, pukul 5.30 petang kami bertolak dari rumah untuk ke PICC, Putrajaya untuk melaksanakan misi bershopping. Memandangkan daddy tak ikut jalan jauh, maka kejap je la kami sampai. Hahaha..dekat je dengan rumah. Jalan kaki pun sampai tapi berpeluh gak la ketiak..hihihik. Bershopping di Putrajaya International Convention Centre? Ye..tak salah taip. Metrojaya buat sale kat sini. Bermula hari ni, 17hb hingga 21hb Ogos, Ahad ni. Dari jam 11 pagi hingga 11 malam kot kalau tak silap.

Murah ke? Ehm.. biasala..strategi orang bisnes, ada barang murah ada yang sama je harga dan ada gak yang mahal. Macam-macam ada kat sini. Ada handbag, kasut, baju, baju kurung, baju melayu, cadar, langsir, barang permainan, beg Ben 10, seluar dalam, seluar luar, triumph pun ada.

Kat sini, diorang ada buat happy hour yang mana dalam masa 30 minit yang tertentu diorang buat sale sehingga 80% bagi selected item. Masa saya sampai tadi mereka buat happy hour untuk handbag. So handbag yang terpilih dijual di antara RM42 hingga RM52 satu.

So, bagi memudahkan anda menilai adakah berbaloi untuk ke sini bershopping, maka dengan sukacitanya saya pamerkan apa yang saya beli tadi. Bukan nak menunjuk-nunjuk ye tapi untuk memudahkan anda membuat penilaian dan perbandingan harga. Kang penat datang jauh2 tapi tak seperti diharapkan.

Harga t-hirt ni RM5 sehelai. Buat Rayyan dan Rania. Kainnya lembut dan sejuk, selesa la anak2 nak pakai walaupun murah. Yang merah dan pink tu daddy yang pilih.

Rompers untuk Rania. RM5 je sehelai. Mummy beli 2, 1 lagi nak bagi sepupu Rania..hihihi..kantoi belikan baju murah. Material rompers ni selesa dipakai. Murah mungkin sebab ada comot kat baju tu tapi akan hilang bila dicuci.

Hah ini untuk Rayyan. Harga t-shirt RM14.75 jenama wildzone. Kainnya lembut dan selesa. Manakala seluar pulak RM15 satu juga jenama yang sama.

Dress ni of course la untuk anak dara saya yang sorang tu, Rania. Harga RM23 sehelai. Kain cotton. Bagi Rania pilih antara 2 dress (1 lagi warna kuning), dia pilih yang ini. Siap nak bukak baju yang dia pakai nak pakai terus dress ni..hihihi..nasib baik dengar cakap mummy pakai kat rumah nanti.

Rompers ni untuk Razin. RM9.90 satu. Takde pilihan lain. Saiz 6-12 month kaler ni dengan kaler pink je..yang bercorak untuk saiz yang lebih besar. Kainnya lembut, nipis dan selesa. Sangat sesuai dipakai time cuaca panas. Kesian Razin, tak banyak pilihan baju untuk dia kat sini.

Untuk jaga hati Razin dan upah sebab dia sangat sporting sepanjang bershopping ni, daddy belikan musical toy untuknya. RM26 satu. Mainan untuk Rayyan dan Rania ada gak tapi tak sempat nak snap gambar daddy dah kemas dan tutup lampu..huhuhu..nak soh anak tido. Mainan Rania RM7.95 je, set minum teh (anak pompuan la katakan). Rayyan pulak cicak yang akan berlari bila tarik ekor, RM15.90 satu. Huh! mainan pun termasuk dalam shopping raya ni. Strategi nak bagi anak-anak diam dan leka bermain untuk bagi peluang kat mummy dan daddy memilih-milih apa yang patut dan menyingkir-nyingkir yang tak patut.

Rayyan telah merasmikan baju rayanya. Sehingga saat ini, dia tak mao bukak langsung. T-shirt tu harga RM12 satu. Manakala jeans jenama polo RM38.70 selepas diskaun. Harga asal RM129. Ye ke mahal cenggini harga seluar kanak-kanak ni? macam tak percaya la.

Rania jugak telah merasmikan baju rayanya. T-shirt tu harga RM5 je satu. Manakala seluar tu pulak RM15. Material seluar cotton spandex. Dia sangat suka seluar tu, sampai mummy suruh bukak tak mau bukak. Sekarang ni tido pun dengan seluar tu sekali.

Last but not least, handbag untuk mummy..hihihi..tapi untuk anak2 jugak. Senang nak letak pampers anak2 dan juga nursing cover bila jalan2. Saya pilih handbag yang boleh buat selempang. Senang nak berjalan. Maklumla anak dah 3. Harga handbag ni RM56.97 selepas diskaun 70% daripada harga asal RM189.90. Entah ye entah tak harga asal tu ek. Jenama accessories. Jenama pun tak penah dengar kan. Apa-apa pun, hati dah berkenan, belasah je la. Ada 3 pilihan kaler, hitam, coklat dan putih. Bila tanya daddy, of course la putih pilihan dia. feveret kaler. Jangan kena conteng dengan Rayyan dan Rania sudah!

Tiada baju untuk mummy dan daddy..huhuhu. Ingat nak beli baju kurung kat sini. Sekali harga dia RM99.90 satu. Tu pun dah less 50% daripada harga asal. Mak aii.. mahal giler. Tak biasa la pulak saya ni berbaju mahal-mahal ni. Selama ni saya beli kain ela, mak yang tolong jahitkan. Kos hanya untuk kain ela je. Tu pun rege dalam RM30 hingga RM50 sepasang. Tapi tahun ni mak suruh beli dah siap. Dia tak sempat nak buat, maklumla adik nak kawin raya ke-6 nanti. Huhuhu.. nampaknya terpaksala recycle je baju lama.

Baju melayu pun mahal2 gak harganya kat sini. Beratus2 harganya. Daddy memang tak pernahnya nak beli baju melayu baru bila raya. Sepanjang 4 tahun kami kawin, tak pernah sekalipun dia beli baju melayu baru. Puas pujuk suruh beli supaya kami bleh berdondon-dondon tapi keciwa akhirnya. Buat apa beli untuk pakai sekejap je katanya.
Tahun pertama kawin, kami berdondon2 pakai kaler putih baju akad nikah. Tahun ke-2 kami pakai kaler maroon baju sanding (glamer ai u, pakai baju satin + lace..hahaha.. tahan je la panas), Rayyan pulak baju melayu kaler pink, MIL buatkan. Masa ni Rayyan 4 bulan. Tahun ke-3, Daddy pakai jubah putih abahnya dan mummy pakai uniform memandangkan tengah sarat mengandungkan Rania 9 bulan. Rayyan pulak pakai baju melayu pemberian seorang kawan kami. Tahun ke-4, daddy pakai baju melayu kaler pink (baju melayu ni dibeli masa daddy nak pi kursus kawin dengan mummy. Kat Johor, wajib pakai baju melayu untuk attend kursus kawin masa tu). Mummy dan Rania pakai sedondon baju kurung kaler pink gak. So, sempat gak malam raya tu mummy carikan baju melayu pink untuk Rayyan. Dapatla kami sedondon pink tahun lepas. Tahun ni..macam takde harapan je nak pakai sedondon. Tapi baju kawin kami masih ada sepasang lagi yang belum pakai di pagi raya. Kaler purple. Tapi malangnya tak tahu di mana daddy telah sumbatkan..huhuhu. Kalau jumpa, ada harapan untuk kami berdondon-dondon. Baju Rayyan dan Rania senang je nak cari..harga pun berpatutan.

Eh eh..dari cerita Metrojaya sale dah melalut pulak saya ke cerita sejarah baju raya plak ye. Mintak mahap la ye. Hah! sambung balik. Kat PICC ni ada kemudahan surau untuk bersolat. Toilet pun senang. So memang convenient nak bershopping kat sini tanpa melanggar waktu solat. Hall pun ada untuk melepak-lepak melepaskan lelah dan bersantai. Ada gak buffet Ramadhan kat sini. Harga untuk dewasa RM55 seorang, manakala untuk kanak-kanak RM29 seorang. Bagi saya agak mahal. Bleh beli baju beberapa pasang lagi harganya tu..hehehe.. So kalau nak pegi shopping petang2..bleh la bawak bekal siap2 untuk berbuka. Saya tadi bawak bekal kurma dengan beberapa kotak air kotak. Kami berbuka dalam kete. Berjaya siapkan urusan shopping sebelum berbuka. Sempat la pegi tapau nasi arab kat presint 15 dan solat maghrib di rumah.

4 comments:

Baju Kurung Budak said...

Salam.
Waaaaah.... banyaknya beli baju raya. Terlupa lak nak gi sana time sale hari tu. masih sempat lagi ke ni?

Zezebel.

mamiraysha said...

Salam.

Anak ramai..kena la beli banyak..hehehe..sempat lagi..baru start semalam, Ahad ni last. So, selamat bershopping!

Raisah @ echah said...

boleh tahan juga harganya ye... :)

mamiraysha said...

Echah,

Sila la datang untuk saksikan sendiri ketidaktahanan anda untuk membeli..hihihik..