Check it out!

Tuesday, October 7, 2014

Today is my birthday


Kek tahun lepas.. pemberian kawan-kawan.. 

Aci tak nak ucap kat diri sendiri hepi birthday? hehehe.. 

I'm turned to 33 ari ni. Alhamdulillah, Allah masih mengizinkan saya untuk menghirup udara di muka bumi ini sehingga 33 tahun. Semoga Allah mengizinkan lagi saya untuk menghirup udaranya.. dengan kesihatan yang baik.. dengan rezeki yang murah.. di samping suami dan anak-anak dan semua yang saya sayang serta yang sayangkan saya..haha

Meningkatnya umur ni, bermakna kurangla usia saya di muka bumi ni. Moga baki usia yang tinggal adalah usia yang diberkati. Semoga Allah panjangkan umur saya dalam ketaatan kepada-Nya dan mengizinkan saya membesar dan mendidik anak-anak saya dengan sempurna.

Sebenarnya saya tak plan pun nak buat entry ni pada hari ni. Saya plan nak hadiahkan sebuah entry istimewa yang dah lama terperam dalam draf blog ni. Tapi maafkan saya.. masih tak sempat menyelesaikannya.

Last saya buat entry pada 7 Oktober adalah pada 7 Oktober 2011. So, mari kita review balik apa yang dah saya catatkan pada 3 tahun lepas..

Alhamdulillah.. pada usia 30 tahun ni, Allah mengizinkan saya mencapai semua ini: (sekarang dah 33 tahun)

1. Melayari bahtera rumahtangga bersama nakhoda bernama Mohd Sharoramadan yang sangat memahami dan melengkapi kekurangan diri ini. (Walau kadang-kadang tarik muka sebab bininya selalu balik ofis lambat..huhu)
2. Merasai nikmat mengandung, melahirkan, menyusukan, dan membesarkan permata hati Umar Rayyan, Aisya Rania dan Uzair Razin. (Masih maintain dengan 3 anak. Encik asben bagi syarat kalau nak tambah baby.. kena balik ofis sharp selama 3 bulan berturut-turut..huhu.. macam payah je!)
3. Mempunyai kerjaya tetap dan stabil sebagai sumber rezeki (insya-Allah). (Alhamdulillah. Tapi yang pastinya bukan hak saya seorang)
4. Masih mempunyai ibu bapa dan ibu bapa mertua untuk ditaburkan bakti walaupun tak mungkin dapat membalas segala bakti yang mereka telah taburkan. (Moga Allah panjangkan usia mereka dalam kesihatan yang baik dan ketaatan kepada-Nya) 
5. Mempunyai kereta untuk dinaiki walaupun dah 7 tahun usianya (setia kan saya?). Biarpun tak secanggih mana..tapi banyak berjasa. (Dah 10 tahun dah usianya sekarang)
6. Mempunyai sebuah rumah walaupun hanya setengah unit apartment low-medium cost (setengah unit lagi nama en asben :-) walaupun ansuran dia sorang yang bayar). (Tak mampu lagi nak tambah memandangkan harga rumah mencanak-canak naiknya..huhu)
7. Mempunyai 8 tahun pengalaman kerja dengan 6 pejabat yang telah diteroka pengalamannya. (Dah jadi 11 tahun dah pengalaman dan dah 8 pejabat dah jejak) 
8. Menjadi mak long kepada Nur Najla Yusra, Nur Iman Yusra dan Muhammad Adam Zahdan. (Sekarang lagi meriah..hehe. Anak saudara mak long dah membiak dari 3 orang dah jadi 10 orang. On the way sorang lagi. Nanti update tahun depan..haha)
9. Mempunyai buku akaun Tabung Haji, Bank Rakyat, Maybank, Bank Islam, CIMB bank dan ASB walaupun dalamnya ada beberapa ringgit aje..hehehe.. (Masih lagi dengan amaun yang lebih kurang sama..haha. Part yang ni tak membiak-biak pulak..huhu)
10. Mempunyai blog bernama www.mamiraysha.blogspot.com sebagai wadah untuk perkongsian ilmu dan cerita dan akaun facebook bernama Iffah Afifah yang begitu jarang dibuka..hehehe.. (Masih juga jarang dibuka..huhuhu.. makin jarang adalah)
11. Anugerah paling berharga : Kesihatan yang baik, akal yang waras, nikmat iman dan Islam, hati yang tenang. (Moga nikmat ini berkekalan)

Impian yang belum dicapai dan harap-harap dapat dicapai pada usia ini:

1. Memiliki segulung ijazah yang dah 4 tahun setengah dok gulung sikit-sikit..belum tergulung habis lagi..hehehe.. (hopefully dapat grad awal tahun depan. Tinggal 3 paper je lagi ni..) (Alhamdulillah.. dah berjaya graduate pada 7 Mei 2012 yang lepas dan naik pangkat pada 1 September 2012)
2. Memiliki sebuah mesin jahit untuk menjahit baju suami, anak-anak dan diri sendiri. Opps sebelum tu nak kena pandai membuat baju dulu..hehehe.. (Masih tertinggal di dada wishlist ini..hehe.. ok terpaksa sambung lagi hajat ni..haha)
3. Memiliki sebuah oven elektrik untuk membakar kek dan biskut untuk santapan suami dan anak-anak. Dah ada..baru semangat nak belajar buat kek ye tak? hehehe.. (en asben cakap..kena pandai dan rajin dulu baru beli. Kalau setakat nak buat kek setahun sekali baik tak payah beli oven) (Oven dah berjaya beli. Tapi tang semangat dan rajin tu ke laut..huhu.. dah setahun lebih kot oven tu tak berasap..haha)
4. Memiliki kerajinan dan kekuatan untuk menguruskan rumah tangga..hehehe.. kantoi! macam tak berapa rajin la pulak ayat tersiratnya ye! (Saya kena sambung lagi hajat ni..huhu..)
5. Menang peraduan apa-apa aje yang menawarkan hadiah lumayan! hahahaha..kayo makcik! boleh beli perkara 2 dan 3 di atas! dan juga melangsaikan hutang piutang.. Boleh jugak buat GA kat blog ni. Korang juga yang bertuah nanti! hehehe.. baik korang doakan impian makcik ni! ekekeke... (Saya sambung lagi hajat ni. Tak pernah menang lagi sebab takde satu peraduan pun berjaya dimasuki..hehehe. Harap dapat menang sebuah rumah semi-D pun ok gak ni..haha)
6. Tidak mengandung lagi pada umur ni.. kalau tak..punah lagi impian 2 tahun fully breastfeed Razin..hehehe.. (Memang hajat tak mengandung tu tertunai tapi hajat fully breastfeed tu tak berjaya. Dapat 1 tahun 6 bulan je. Kena azam lain untuk next baby la kan?)
7. Memiliki seutas jam tangan yang cantik supaya lebih menepati masa dan dapat melakukan tugas dan kerja rumah dengan pantas ..hehehe.. bunyi macam nak bagi hint kat seseorang je kan? ekekekeke.. (Ada orang tak paham la pulak hint ni. Last-last i beli sendiri je uolls..haha. Tapi jam tu tak mempengaruhi pon ketepatan masa dan kepantasan kerja i..haha)
8. Dapat sesuatu yang menggembirakan semasa PM bentangkan bajet 2012 nanti..hehehe.. (Memang dapat sesuatu yang menggembirakan. Harap juga untuk tahun ni. Minggu depan kan?)

Itu je kot wish list sempena birthday saya hari ni. (Saya berhajat untuk review yang dulu punya wish list je untuk kali ni)

Sebelum mengundur diri.. terima kasih banyak-banyak kepada mereka yang telah wish birthday kat saya hari ni sama ada melalui FB, Whatsapp, sms, call dan yang sama waktu dengannya.

Terima kasih atas ucapan dan doa kalian. Moga doa yang baik kembali kepada orang yang mendoakan jua..

5 comments:

Anum said...

alhamdullilah

Norma NML said...

Alhamdulillah..Slmt hari lahir..semoga sentiasa dlm lindungan Allah swt :-)

mamiraysha said...

Thanks Nurzakiah and Norma.. Alhamdulillah..

Unknown said...

happy belated bday sis..semoga di kurniakan kesihatan yang baik dan di murahkan rezeki...

Anonymous said...

Happy belated birthday...DEM uitm shah alam.