Check it out!

Monday, March 12, 2012

Kenapa saya jadi seorang blogger?

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera..

Lama tak update blog kan? Rindu tak? Takde pon? Ehm.. merajuk la.. tak nak tulis kat blog ni lagi..hihihi.. Nak sedapkan hati..biar saya assume ada orang rindu dengan update terbaru daripada saya ya..hehe.. syok sendiri pon syok sendiri la..

Maka..atas rasa kebertanggungjawaban untuk mengubat rindu tersebut, terimalah entry terbaru daripada saya. Aik? yang tak rindu tu pon baca jugak? Hehehe.. takpe..teruskan. Saya nak bongkar satu rahsia.. kenapa saya sibuk2 nak jadi blogger.. hampir dua tahun lalu.

Setiap blogger ada alasan tersendiri macamana boleh terjebak dengan dunia blog ni kan? Begitu juga saya. Perkara utama yang jadi pendorong saya ialah bila terbaca artikel kat surat khabar bahawa ada seorang blogger tu kaya-raya hanya sebab iklan diblognya. Huh! berkobar-kobar konon nak gak kaya macam si dia tu..hehehe.. maka..langkah pertama diambil.. cipta sebuah blog! ye..sebuah blog yang anda sedang tatap ni..hehe.. Ye..sebuah blog yang bakal menjana kekayaan.. hahaha (gelak orang kaya!)

Tapi saya terlupa yang saya ni bukanlah seorang yang rajin. Makanya..setelah hampir 2 tahun mempunyai sebuah blog..saya masih tidak kaya-raya juga. Anak je yang makin ramai..hehe..

Entry pertama saya diblog ini ialah pada 21/4/2010. Mungkin sebab excited ada blog dah, 2 entry telah dipost pada tarikh ni..hihi.. entry ini dan ini juga. Pantas sungguh masa berlalu, dah nak masuk 2 tahun dah usia blog ni.

Masa nak letak nama blog ni..punya la penat fikir nak letak nama apa. Ingatkan senang. Rupanya susah ye. Asyik invalid je. Memula saya ingat nak letak nama vivalafifa. Ecececece.. macam best je kan? hehehe.. sempena nama saya fifa. Masa zaman sekolah-sekolah dulu..memang saya suka tulis nama ni kat muka pertama sebelah dalam buku rujukan saya (buku teks tak boleh tulis nanti cikgu marah!) selain nama jeffy afifa. Hahaha..kenangan mengusik jiwa la pulak! Malas la nak cite apsal jeffy afifa tu..hihihi..

Tapi invalid la pulak nama vivalafifa tu. Mungkin dah ada yang mendaftarkannya kat blogspot ni. Last2.. berjaya juga daftar dengan nama mamiraysha.blogspot.com. Bukan sebab nama saya raysha. Tapi sebab saya mummy kepada umar rayyan dan aisya rania pada ketika itu. Raysha tu gabungan nama rayyan dan aisya. Lagi pun saya suka nama raysha tu. Kalau dapat anak pompuan lagi..memang nak bagi nama tu..hhihi. Tapi dah rezeki nak dapat anak lelaki, tak bleh la letak nama raysha kat dia. Saya dan en asben sepakat la bagi nama uzair razin. Adik saya bertanya, nama blog akan bertukar ke? Hehehe.. tentulah tidak! raysha tu kira dah gabungkan ketiga-tiga buah hati saya la tu. Ra - untuk razin y - untuk rayyan dan sha - untuk rania. Termasuklah adik-adik mereka nanti..sebab mereka akan punya nama berpangkal R bagi nama kedua mereka..hihi..

Dalam banyak-banyak konsep, saya memilih konsep perkongsian informasi dan cerita realiti menjadi seorang mummy. Tu yang nama blog ni realiti mummy - cerita realiti seorang mummy. Ye..realiti! tak tipu punya..hehehe.. Tapi kadang-kadang tu ada gak entry yang lari konsep! hehehe.. kira halal la ye.. realiti gak tu.. realiti seorang mummy yang lupa diri..hihihi..

Nak tahu tak berapa pendapatan saya pada tahun 2010? RM0.25 sahaja..hehehe.. masa mula2 dapat pendapatan 25 sen ni, punya la suka! hehehe.. padahal tak bleh nak beli apa pon. Jauh lagi nak jadi kaya tu. Nak beli kaya nak sapu kat roti pun tak lepas! hahaha.. Gembira sebab saya berjaya juga akhirnya menghasilkan pendapatan daripada blog tak seberapa ni. 25 sen pun 25 sen la janji untung gak tu.

Kini..dah hampir 2 tahun bergiat tak berapa nak aktif dalam dunia blog ni.. saya masih belum lagi buat cash out daripada nuffnang. Tak lah banyak mana. Tapi yang pasti lebih la daripada 25 sen tu. Ingat nak sampaikan RM100 baru nak cash out. Tapi kata-kata en asben menghantui diri ini. "Kang syarikat tu tutup..langsung tak dapat apa-apa.." hehehe.. walaupun kata-katanya terngiang2 kat telinga ni.. tapi sayang pulak nak klik butang tebus tu.

Ini adalah statistik blog saya setakat hari ni. Tak la banyak sangat pengunjung berbanding blogger lain. Tapi jumlah ini cukup membuatkan saya terharu. Tak sangka ramai gak yang menyinggah. Tu yang saya rasa bersalah bila lama tak update blog tu.



Sejak akhir-akhir ini memang saya jarang post entry kat blog ni. Bukan blog ni aje, facebook pun dah lama saya tak face..hehe. Saya sibuk sangat kebelakangan ni. Tak sempat nak menulis walaupun banyak sangat idea nak menulis..ceh ceh ceh.. banyak idea ye.. Cuma saya sempat membaca blog2 yang saya ikuti je. Korang la ni rajin sangat update blog. Baca update korang je..abis dah masa rehat. Camne nak update blog sendiri. Aci tak salahkan korang? hehehe..

Mungkin saya kena belajar update blog sikit2. Saya ni tak pandai nak menulis sikit2. Mesti panjang berjela. Entry ni pun ingat nak tulis sikit je tapi dah panjang berjela. Sebenarnya telah mengambil masa 2 hari menulis ni..hihi..



Sekarang ni saya dah sedar diri. Saya mungkin tak bleh mengikut jejak si dia yang kaya raya sebab blog. Hehehe.. Jadi sekarang ni, objektif saya jadi seorang blogger telah bertukar. Saya ingin berkongsi ilmu dan pengalaman saya menjadi apa yang telah saya jadi sekarang ni selain mencatatkan kisah anak-anak untuk tatapan mereka dan saya suatu hari nanti.

Korang pulak macam mana? kenapa jadi blogger?

No comments: