Check it out!

Saturday, January 18, 2014

Rania telah selamat dibedah

Maaf. Ini adalah siaran tertunda. Ada masalah teknikal dan praktikal pulak nak buat secara live..hehe..
Nak ikutkan, rasa malas nak menulis masih bersarang di seluruh urat saraf dan sanubari ini. Namun, mengenangkan mungkin ada yang ternanti-nanti cerita Rania selanjutnya dan juga untuk rekod Rania pada masa depan, mummy update jugalah cerita terbaru Rania dan hernia.

8 Januari 2014 lalu, akhirnya Rania telah selamat dibedah di Hospital Putrajaya.
Akhirnya? ye.. setelah 4 kali datang ke hospital untuk pembedahan.
First, 30.9.2013 - Pembedahan gagal dilakukan kerana Rania minum vitagen pada pukul 6.30 pagi yang mengakibatkan puasanya batal. Doktor tak berani lakukan pembedahan kerana khuatir Rania termuntah dan menyebabkan ianya memasuki tiub pernafasan dan boleh menyebabkan paru-paru dijangkiti kuman.

Second, 14.10.2013 - Sehari sebelum hari raya haji (kami tak balik kampung beraya disebabkan jadual pembedahan ini). Sekali lagi, pembedahan gagal dilakukan kerana Rania batuk dan selsema. 

Third, 18.11.2013 - Rania batuk lagi. Tonsil juga bengkak. Again, pembedahan ditangguh lagi. Doktor beri tarikh baru dengan peringatan, "pastikan Rania tidak batuk lagi."

Fourth, 08.01.2014 - Alhamdulillah, Rania sihat pada hari ini.
Walaupun seminggu dua sebelum itu dia batuk dan selsema.
Khuatir pembedahan ditangguh lagi, mummy bagi Rania minum madu dua kali sehari supaya antibodi dia kuat untuk melawan penyakit.

Pada hari tu, kami sampai hospital dalam lebih kurang pukul 7.45 pagi. Selepas pendaftaran kemasukan wad, kami ke pusat jagaan harian (daycare). Pembedahan dan pemantauan akan dibuat di sini. Rania steady aje. Tak nangis, tak buat perangai. Nampak happy je. Mungkin sebab dah biasa sangat dia ke sini. Jalan-jalan dengan mummy.. hehe.. 

Mummy tak beritahu langsung Rania pasal dia akan dibedah. Cuma mummy maklumkan pada dia doktor nak ubat sakit dia. "Rania kuat kan?" Mummy cuba mengumpan dengan pujian sambil membuat gaya ahli bina badan menunjuk muscle. Mummy cakap jugak kat dia yang doktor akan letak kat mulut dia macam ni (sambil menekup tapak tangan ke kawasan mulut dan hidung). " Rania jangan nangis tau. Tak sakit pun. Doktor nak ubatkan Rania je. Doktor nak baiki ni (sambil tunjuk tempat yang dia sakit)" kata mummy memberi sedikit persediaan mental kepada Rania.

Sejurus sahaja sampai, doktor anaest (doktor bius) datang memeriksa kesihatan Rania sambil interview mummy dengan beberapa soalan berkenaan Rania. Beliau turut menerangkan yang Rania akan dibius penuh dan risiko-risiko yang mungkin akan berlaku akibat bius tersebut. Agak ngeri jugak mendengarnya, namun beliau menenangkan yang ianya jarang berlaku tetapi mungkin boleh berlaku. 

Lepas doktor anaest, datang pulak doktor surgery. Check Rania sambil interview mummy beberapa soalan. Kawasan yang hendak dibedah, ditanda dengan pen marker. Rania sangat berkerjasama. Patuh mendengar arahan. Nampak macam dah bersedia. 

Sementara menunggu masuk ke Dewan Bedah (OT), Rania mengisi masa bermain game di tablet. Mummy pula disuruh membuat kapal terbang kertas daripada pamplet hospital. Layankan aje..

Lebih kurang pukul 9.30 pagi, Rania disorong ke OT oleh beberapa orang nurse. Mummy dibenarkan menemani Rania sehingga Rania tidur selepas dibius. Ketika disorong masuk, mummy masih terkial-kial memakai sarung kepala, baju khas dan sarung kasut sebelum masuk ke OT menyebabkan Rania jauh ke depan berbanding mummy. Rania langsung tak menangis dan steady je duduk atas katil yang disorong. "Baiknya dia. Kalau macam ni, mak dia takde pun takpe.." kedengaran seorang nurse bersuara memuji ke'steady'an Rania.

Sampai dalam OT, Rania dipindah dan dibaringkan ke katil khas untuk dibius. Sebuah topeng oksigen yang mengandungi ubat bius ditekup ke mulut dan hidung Rania. Rania memberi kerjasama yang baik. Langsung tak menangis. Mungkin inilah hikmah pembedahan ditangguh sampai 4 kali rupanya untuk memberi persediaan mental buat Rania.


Beginilah lebih kurang rupa alat yang membius Rania. Sumber : Google

Rania disuruh menyedut gas yang keluar dari mask tersebut. Siap terbatuk lagi Rania. Tiga, empat kali sedut, perlahan-lahan Rania memejamkan mata. Mummy sayu dan sebak ketika melihat mata Rania perlahan-lahan terpejam. Bergenang air mata mummy tengok keadaan dia. Takut mummy kehilangan dia. Tapi mummy kena berbaik sangka dan berdoa dalam hati semoga pembedahan berjaya dan Rania selamat dari sebarang kemudharatan. Semoga Allah tenangkan hati para doktor dan memberi ilham kepada mereka melaksanakan tugas dan kepakaran mereka dengan baik. Mummy tinggalkan Rania bersama-sama kapal terbang kertas dan keluar dari OT dengan rasa berdebar.

Ketika pembedahan ini, Rania bernafas dengan bantuan mesin pernafasan dan tidak sedar. Satu tiub pernafasan dimasukkan ke dalam saluran pernafasan Rania dan disambungkan ke mesin bantuan pernafasan. 


Gambaran tiub yang dimasukkan ke dalam saluran pernafasan Rania. Sumber : Google

Menurut doktor, pembedahan Rania mengambil masa lebih kurang 20 minit. Walau bagaimanapun, dengan prosedur bius dan beberapa lagi proses, ia mengambil masa lebih kurang 1 hingga 1 setengah jam. Lebih kurang pukul 10 lebih dekat pukul 11 pagi, mummy dipanggil oleh nurse untuk masuk ke dalam OT kerana Rania telah sedar.

Semasa mummy masuk, Rania sedang menangis tanpa suara. Laju je air mata dia mengalir. Nurse kata dia menangis-nangis manja. Mummy rasa mungkin Rania sakit. Setelah pernafasan Rania kembali stabil, Rania dibenarkan keluar dari OT. Kali ni, mummy yang dukung Rania keluar menuju ke wad. Mummy pujuk Rania dengan nenen dan Rania kembali tidur.

Mungkin kesan bius masih tersisa, Rania asyik tidur je. Dua tiga kali juga dia termuntah. Ini gejala biasa kesan daripada bius tersebut. Masa muntah kali pertama, nurse maklumkan jangan bagi makan atau minum lagi kerana bimbang Rania akan termuntah. 
Rania dibenarkan discharge lebih kurang pukul 4.40 petang pada hari yang sama setelah doktor bius dan doktor bedah memeriksa keadaan Rania.

Rania sedang tidur selepas pembedahan. Kesejukan akibat pendingin hawa yang agak kuat
Belahan yang dibuat ketika pembedahan. Di bahagian ari-ari. Duit 10 sen tu saje diletak untuk kalian membanding dan menganggarkan saiz torehan tersebut. (gambar diambil seminggu selepas pembedahan)
Semasa di kampung hari tu, ada yang bertanya, besar ke ketulan yang keluar? Opps mungkin beliau ingat hernia ini daripada angin yang membentuk ketulan sehingga menyebabkan bengkak, sesuai dengan panggilannya angin pasang. Saya terangkan kepada yang bertanya sebagaimana penerangan doktor kepada saya. Hernia ini disebabkan ada bukaan atau lubang di dinding perut Rania. Pembedahan ini adalah untuk menutup lubang tersebut. Bengkak yang berlaku mungkin disebabkan ada tisu-tisu lemak yang memasuki lubang tersebut dan menyebabkan bengkak berlaku. Namun, apabila ditekan, ia hilang kerana telah memasuki semula lubang tersebut. Risiko jika lubang tidak ditutup, dikhuatiri usus Rania boleh keluar dari lubang tersebut dan ini adalah lebih memudharatkan.

Alhamdulillah Rania telah sihat, cuma luka pembedahan mummy tengok masih belum kering sepenuhnya. Doktor ada cakap kat mummy yang hernia ini boleh berlaku lagi dan kemungkinan untuk sebelah kanan pulak ada hernia juga ada. Ehm... 

5 comments:

Rizziela said...

bg makan pati ikan haruan..cepat sembuh

eDa said...

Salam mamaraysha..
saya nak tny, kos pembedahan hernia ni berapa ye? Puan buat di hptl gov ke private?

Tq..

mamiraysha said...

Wa'alaikumussalam Eda,

Saya buat di Hospital Putrajaya dulu. Saya penjawat awam, so tiada sebarang bayaran dikenakan. Anak eda ada hernia jugak ke?

eDa said...

Sorry lambat respond.. Haah anak sy ade hernia jgak. Alhamdulillah dh selamat operate last month di Inst. Pediatrik HKL. Operate 2 belah kiri and kanan coz girl. Alhamdulillah..

eDa said...

Sorry lambat respond.. Haah anak sy ade hernia jgak. Alhamdulillah dh selamat operate last month di Inst. Pediatrik HKL. Operate 2 belah kiri and kanan coz girl. Alhamdulillah..