Check it out!

Monday, January 27, 2014

Vacation : Cameron Highlands Day 1

Buat pertama kali dalam hidup, berjaya juga akhirnya menganjurkan percutian keluarga besar saya. Percutian di Cameron Highlands selama 3 hari 2 malam. Alhamdulillah! cukup semuanya. Mak, abah, 9 orang anak mereka, 4 orang menantu dan 8 orang cucu. Sangat jarang kami dapat berkumpul sekeluarga. Tidak juga pada hari raya. Tak pernah dapat memotret gambar sekeluarga besar ini.

24 Januari 2014 yang lalu, kami memulakan perjalanan percutian ini dari Putrajaya. Kami bertolak lebih kurang pukul 10.45 pagi. Singgah sebentar di R&R Rawang untuk menambah keahlian konvoi, namun masih belum cukup korum kerana ada seorang adik dan keluarganya dari Pulau Pinang akan bertolak sendiri dari sana. Perjalanan diteruskan sebelum singgah sekali lagi, kali ini di R&R Tapah untuk makan tengah hari.

Kami memilih untuk melalui Jalan Simpang Pulai berbanding Jalan Tapah memandangkan Jalan Simpang Pulai lebih besar sikit berbanding Jalan Tapah walaupun ianya agak jauh. Perbezaan jarak yang sangat ketara iaitu melebihi 50 km.

Setelah melalui jalan yang berliku-liku, kami sampai ke destinasi pertama, Taman Rama-Rama, Butterfly Farm lebih kurang pukul 4.50 petang. Kedudukannya di tepi Jalan Besar ke Brinchang. Kalau dari Simpang Pulai, kedudukannya di sebelah kiri jalan. First time saya sampai sini walaupun ini kunjungan ketiga saya. Hasil dari homework yang dibuat sebelum bercuti..google sana google sini, terjah blog sana terjah blog sini..hehe..

Saje je memilih untuk singgah ke sini sebelum sampai ke rumah penginapan di Brinchang. At least ada la aktiviti pada Jumaat itu. Takde la pack sangat jadual keesokan harinya.

Bersebelahan dengan Butterfly Farm ni, ada juga Butterfly Garden. Tak tahu apa perbezaannya. Otak saya yang tak berapa nak genius ni fikir, farm tu mungkin lebih besar dari garden, tu yang pilih butterfly farm tu..hehe..

Bayaran masuk RM5 seorang dewasa. Manakala kanak-kanak berumur 3 tahun - 12 tahun RM2 seorang. Memandangkan kami membeli tiket dewasa seramai 13 orang, dapatla diskaun sikit, kanak-kanak 2 orang yang tertakluk bayaran, Rayyan dan Rania tak payah bayar.

Target saya masuk ke sini sebenarnya nak ambik gambar je di samping nak bagi Trio 3R tengok butterfly secara live. Bukan butterfly aje yang ada, ada juga itik, ular, katak, ikan, kumbang, iguana, bunga-bunga cantik, kaktus, serangga daun (serangga menyerupai daun) dan serangga ranting (serangga menyerupai ranting).

Trio 3R enjoy di sini.
Kalau anda peminat fotografi, kat sini sangat sesuai anda berada!

Lebih kurang sejam berada dalam ni, kami keluar membeli cenderamata sebelum bertolak ke rumah penginapan. Kami menginap di Ria Cameron Hotel, Brinchang. Kami menyewa 2 buah apartment bagi menampung penduduk yang ramai. Harga sebuah apartment 3 bilik ini ialah RM350 satu malam (mungkin bukan peak time), namun harga rundingan dapat RM300 satu malam sebab ambil 2 rumah dan menginap untuk 2 malam.

Keadaan apartment sangat selesa. Kedudukan strategik. Kami hanya berjalan kaki untuk ke pasar malam selain berdekatan kedai makan, klinik dan kedai-kedai yang lain kerana kedudukan hotel ini di deretan kedai 2 tingkat.

Cuma yang tak bestnya kami tak dapat duduk sama-sama ramai-ramai la sebab terpisah oleh dinding rumah. Rombongan Cik Kintan terpaksa di bahagi 2. 3 orang anak perempuan yang dah berkeluarga dan beranak-pinak duduk 1 rumah - senang anak-anak kecik 8 orang tu bermain sama-sama. Manakala mak, abah dan 6 orang anak lelakinya serta seorang menantu pompuan duduk serumah. Kesian mak dengan abah kena lepak kat rumah kami lama sebab nak main dengan cucu. Balik rumah untuk tido je.

Aktiviti terakhir pada hari pertama ini ialah shopping di pasar malam.
Pasar malam ini diadakan pada hari Jumaat dan Sabtu.
Macam pasar malam lain, macam-macam ada jual, dari makanan sampailah ke pakaian.
Paling famous pastilah buah strawberi.
Harga boleh tahan murah berbanding strawberi farm.

Suhu sangat sejuk pada hari pertama ini, sampai tak boleh nak pijak lantai.
Terpaksa beli selipar strawberi untuk alas kaki selain stokin gambar strawberi (nak jugak strawberi..hehe)