Check it out!

Friday, December 24, 2010

Pantang Larang Ketika Mengandung : Pesan Orang-Orang Tua

Salam. Dah lama dah rasanya saya tak post entry pasal cerita sebegini ek. Dah lama dah berada di fikiran tapi tak sempat-sempat nak taip. Okeh ari ni terasa plak nak berkongsi pasal pantang larang yang atok nenek saya pesan kat saya ketika mengandung.. kalau atok nenek orang lain pesan camne saya tak tahu..

1) Kalau nak kupas buah, pastikan kupas dari atas ke bawah. Jangan dari bawah ke atas - itu songsang namanya. Bukan buah je..sayur pun sama. Contohnya, kalau nak kupas buah mangga, mulakan kupasan dari tunggul tangkai mangga tadi dan ke bawah. Alasan - untuk elak anak dalam kandungan songsang.

2) Pastikan ikatan yang mengikat bungkusan plastik dan sebagainya dibuka / dileraikan dengan betul jangan main potong je plastik tu dengan pisau or gunting tanpa memleraikan ikatan tu terlebih dahulu. Alasan - Supaya masa bersalin nanti orang tak terus bedah perut kita.

3) Jangan buat kerja separuh jalan. Pastikan kerja yang dibuat diselesaikan sehingga habis. Alasan - supaya anak yang nak keluar tu tak keluar separuh jalan, maksudnya tak habis keluar.

4) Jangan duduk atau berdiri di muka pintu. Kalau nak masuk terus masuk, dan kalau nak keluar terus keluar. Jangan nak tercegat plak kat muka pintu. Alasan - nanti anak dok kat muka pintu je tak mau keluar.

5) Jangan lilitkan kain atau tuala kat leher. Alasan - supaya nanti tali pusat anak tak terbelit kat lehernya.

6) Jangan menganiaya atau membunuh binatang. Alasan - takut anak cacat atau kenan.

Rasanya inila yang atuk nenek saya pesan. Pantang larang ketika mengandung. Saya percaya segala apa yang berlaku adalah ketentuan Allah s.w.t yang berkuasa atas sekelian makhluknya. Sebagai hambanya kita hanya mampu berusaha dan berdoa agar dijauhkan daripada segala malapetaka dan bahaya. Saya ikut pantang larang ni sebagai antara usaha untuk menjauhi perkara yang tak diingini tu dan saya rasa tak rugi pun ikut, walaupun tak la mempercayainya sangat. Cuma sebagai menghormati nasihat orang tua. Mungkin orang-orang tua ni suka berpesan ikut pengalaman mereka. Lagipun..rasanya semua yang dipesan ni berbentuk positif dan tak bertentangan dengan Islam. Dalam Islam sendiri menegah kita menganiaya binatang dan Islam sendiri menekankan setiap kebaikan akan dibalas kebaikan dan sebaliknya. Kalau kita teliti pesan mereka supaya siapkan kerja yang dibuat, jangan wat keje separuh jalan juga satu pesan yang positif. Macam tu jugak dengan pesan-pesan yang lain..fikirkan la sendiri. Malas nak hurai panjang lebar kat sini..

No comments: