Check it out!

Monday, October 10, 2011

Bajet 2012 : Bajet yang mensejahterakan diri ini

Bukan menjadi rahsia lagi. Satu Malaysia dah tahu kan kandungan bajet 2012 yang telah disampaikan oleh PM pada Jumaat lepas sempena birthday saya..hehehe.. takde kena-mengena la nak sempena-sempena plak ek..

Alhamdulillah.. tercapai wish saya yang ke-8 daripada wish list yang saya buat sempena birthday aritu. Bukan saya je gembira..semua kakitangan awam pun gembira gak kan? Daripada takde.. biarlah ada walaupun sikit. Setidak-tidaknya boleh buat bayar hutang anak-anak hehehe.. Sebelum ni saya konfiden cakap kat en asben ada bonus setengah bulan lagi hujung tahun nanti. Tak tahu apsal saya konfiden sangat. Hujah saya pada en asben, biasanya kerajaan akan bagi something untuk raya dan naik sekolah. Ari tu kerajaan bagi bonus setengah bulan gaji tak cakap pulak bayar 2 kali sebelum raya dan sebelum naik sekolah. Mesti ada lagi untuk naik sekolah pulak. Hehehe.. nasib baik sangkaan betul..kalau tak maluuu.. penuh konfiden cakap tu! (moral of the story : jangan nak konfiden benda yang belum pasti)

Selain bonus setengah bulan gaji lagi yang bakal diterima pada gaji Disember ini, kakitangan kerajaan dapat juga ini:

•Kenaikan gaji tahunan penjawat awam akan ditingkatkan antara RM80 hingga RM320 mengikut gred jawatan. Bagi penjawat awam yang menerima opsyen ke SBPA, akan mendapat faedah kenaikan gaji, di antara 7 hingga 13 peratus.

•Penjawat awam akan dilanjutkan umur persaraan wajib mereka dari 58 tahun kepada 60 tahun.

Read more: Intipati Bajet 2012 | Isu Belanjawan 2012



Syukur kepada Allah yang menitipkan rezeki melalui ini semua. Saya pandang bajet ni sebagai rezeki buat anak-anak saya, terutamanya baby baru, Razin. Betullah janji Allah, setiap makhluk yang diciptakannya akan dititipkan rezeki buat mereka. Inilah yang saya pegang masa dapat tahu pregnenkan baby Razin dulu. Berpegangkan inilah, saya terima kehadiran orang baru dengan hati yang terbuka.

Selepas lahirkan Razin pada Jun lalu, Allah kurniakan rezeki yang tidak disangka-sangka, Anugerah Perkhidmatan Cemerlang untuk tahun 2010 dengan insentif RM1000 pada Julai lepas. Julai juga saya dapat kenaikan gaji tahunan RM66.55. Lepas tu dapat bonus setengah bulan gaji, RM1000 pada Ogos lepas. Disember nanti dapat lagi bonus setengah bulan gaji. Tahun depan, dapat lagi kenaikan gaji. Baby Razin sendiri punya pendapatan pun dah lebih RM700. (Siap boleh bagi pinjam kat mummy lagi. Nnti bonus mummy bayar balik eh..)

Bukan tujuan saya bercerita untuk menunjuk-nunjuk rezeki yang saya terima. Nauzubillahhimin zalik. Saya bercerita untuk tujuan menunjukkan bukti betapa Allah itu Maha Pemberi Rezeki dan Maha Mengetahui. Saya nak kongsikan cerita ini kepada ibu-ibu yang enggan mengandung lagi dengan alasan tak mampu menanggung kos hidup anak. Saya nak kongsikan juga kepada ibu-ibu yang sedang mengandung tetapi nak serahkan anak yang dikandungkannya itu kepada orang lain untuk dibesarkan atas alasan tak mampu menanggung kos hidup anak.

Percayalah, Allah itu yang memberi rezeki setiap makhluk yang diciptakannya. Lapangkan dada menerima segala ketentuannya. Anak-anak adalah rezeki Allah kepada kita. Harta yang tak ternilai oleh kita mahupun seorang Jurunilai samada Penilai Swasta mahupun kerajaan (macam saya). Inilah aset kita dan harapan kita sebagai pendoa kita semasa di alam barzakh nanti..insya-Allah.

Peringatan buat diri ini:

Tambahan rezeki ini untuk kesejahteraan anak-anak ye juga untuk dipotong oleh LHDN sejumlah wang bagi melunaskan hutang PTPTN..hehe.. So, kenaikan itu tak memewahkan kami pun. Masih kena hidup dengan seadanya..

2 comments:

Unknown said...

hmm setuju dgn perenggan ketiga terakhir tu. saya ada 2 kawan yg buat abortion anak ke3 mereka sbb tak sanggup nk tanggung belanja bila anak tu lahir. sedih. dh advice tp kata mereka yg tanggung..

mamiraysha said...

Tu la lydzar... manusia semakin lupa dan tak perasan yang Allah itu berkuasa atas segala sesuatu. Dia yang menjadikan dan Dia juga menentukan rezeki setiap yang dijadikan-Nya..