Check it out!

Tuesday, November 2, 2010

Buang Sampah Merata-rata?

Salam. Apsal la mamiraysha tetiba plak cite pasal sampah di hari yang indah ini ni? Mungkin itu persoalan yang bermain difikiran anda semua kan bila baca tajuk ni. Ehm..sebenarnya saje je nak stori-mori kisah yang berlaku awal pagi tadi. kisah benar yang bukan rekaan semata-mata.

Straight to the point la kan. Pagi tadi masa on the way nak hantar Rayyan dan Rania pi rumah pengasuh dalam pukul 6.30 pagi lebih kurang, ada 1 motosikal di hadapan kereta kami yang slow je masa nak melintasi jambatan sungai. Biasala..dah fokus memang kat motosikal yang slow sangat ni..ternampak la dia menghayunkan sebungkus plastik merah ke dalam sungai berkenaan. Ceh! zaman sekarang ni pun ada lagi orang takde kesedaran sivik..buang sampah merata-mata. Bukan budak sekolah..dah dewasa dah.. Kalau la sempat ambik gambar..akan kupapar no plat motosikalnya kat sini! Tapi tak sempat..sekelip mata je..sampah tu dah lesap jatuh ke sungai.

Paling tak bleh terima tu..sama jantina dgn mamiraysha tu.. (Ishk! macam tak caya je ada orang pompuan camtu). Paling mengejutkan lagi..dia pakai pakaian seragam berwarna putih suci..tapi perangai..tak suci langsung! mencemar alam sekitar! Padahal bidang kerja berkaitan kesihatan tu.. tapi tak peduli pun pasal bumi yang kian tak sihat akibat pencemaran begini. Hah..teremosi plak kan. Dah macam aktivis alam sekitar la plak.. Nasib baik la Rayyan tak perasan aksi kurang sopan dia tadi. Kalau tidak..kompius budak tu.. Mummy ajar buang sampah dalam tong sampah.. ada plak role model yang buang sampah bukan dalam tong sampah.

Menjaga kebersihan tu kan amalan mulia. Kalau tak bersih..macam2 penyakit tiba. Bukan yang tak jaga kebersihan je yang kena..yang menjaga pun kena tempias sama. Tapi jangan lupa..tak guna dalam rumah kita je kita jaga kebersihannya..tapi kita buang plak segala macam bahan buangan dari rumah kat tempat yang tak sepatutnya. Haip! memang nak kena. Jaga kebersihan dan pelihara alam sekitar ni tanggungjawab semua..bukan aktivis alam sekitar aje.. Renung-renungkanla ye..

Patutkah sign ini diletakkan di merata-rata tempat supaya orang beringat tak buang sampah merata-rata? Tak perlu rasanya kalau semua orang ada kesedaran sivik yang tinggi.

Tak kan la nak letak sign yang ni..

Apa-apapun..fikir dulu sebelum buang! Tak perlu nak cari tong sampah warna warni ni..baru nak buang sampah..kat mana-mana tong sampah pun boleh. Kalau dah memang kebetulan ada silakan la buang ikut kategori yang dituliskan..


Sekian.

No comments: