Check it out!

Sunday, February 9, 2014

Vacation : Cameron Highlands Day 2

Lama sungguh nak tunggu dapat tulis day 2 di Cameron Highlands ek.
Semangat sedang di upload ni agar dapat juga membuat catatan di sini. Cerita macam dah basi je. Takpe la ye, anggap la saya baru pergi semalam..ehehe..
Kali ke-3 ke sini, inilah pertama kali saya berjaya kuatkan semangat mengabadikan cerita di Cameron Highlands di blog ini.

Kalau hari pertama kami ke Taman Rama-rama dan pasar malam, hari kedua pula kami ke ladang teh dan Mardi. 

Hari kedua kami mulakan pada pukul 10.45 pagi. Agak lewat, maklumla.. kontigen ramai sangat. Lagi la nak uruskan 8 orang anak kecik dan 5 orang bujang. Sarapan siap-siap kat rumah. Prepare sendiri untuk save bajet..hehe. Sarapan nasi goreng sardin, nugget dan teh o. Takde la rumit sangat penyediaannya. Masak ramai-ramai..seronok! 

Lawatan pertama pada hari ke dua ini ialah ke ladang teh, Bharat Plantation. Tarikan kat sini adalah ladang teh itu sendiri. Boleh la berkenal-kenalan dengan daun teh secara dekat. Boleh la tahu asal-usul air teh yang kita minum tu. Takde la pandai minum aje. Pemandangan sangat cantik. Melihat kehijauan daun-daun teh yang menyuburi tanah berbukit-bukit menyajikan pemandangan indah saujana mata memandang. Sesuai untuk menenangkan fikiran sambil merenung keindahan alam.  

Terdapat cafe dan kedai cenderahati di sini. Boleh la minum-minum dan makan-makan sambil menikmati keindahan alam. Harga macam biasa la..mahal sikit (bagi orang kebanyakan macam saya la). Harga seteko air teh untuk 6 cawan berharga RM49. Fresh dari ladang la kot..sebab tu harganya mahal. Donut coklat pula berharga RM4.50 satu. Lebih mahal dari donut Big Apple dan Dunkin Donut. Tapi kalau anda beli donut big apple dan dunkin takde la dapat tengok pemandangan cantik..ehehe. Orang pergi bercuti biasanya tak kisah berhabis duit asalkan puas hati ye tak? Bukan selalu... (ayat sedapkan hati..hihi..)


Opss lupa nak cerita. Tiada sebarang bayaran dikenakan untuk masuk ke ladang teh ni kecuali untuk masuk ke tandas dan juga menikmati makanan dan minuman di cafe. Juga barang-barang di kedai cenderamata ye.




Selesai lawatan sambil belajar ke ladang teh, rombongan Cik Kintan menuju ke Taman Agroteknologi Mardi. Terletak di Tanah Rata, Cameron Highlands. Bayaran masuk ialah RM3 untuk dewasa dan RM1 kot untuk kanak-kanak. First time saya sampai ke sini. Boleh dirumuskan sebagai best la tempat ni. Ada bunga-bunga yang cantik, pokok epal, pokok pir, kilang teh, landskap menarik, pokok strawberi, strawberi coklat serta kedai cenderamata. Ada la sejam dua kami habiskan masa kat sini sebelum bergerak pulang ke rumah penginapan pada jam lebih kurang 2.30 petang. 

Landskap dan bunga-bunga yang cantik. Kalau anda peminat fotografi, anda tak akan kecewa ke sini!

Tiada dalam gambar : Encik asben, Rayyan dan Tukang ambik gambar ni yang merangkap penulis cerita ni
Rombongan Cik Kintan. Inilah keluarga besar saya!
Menikmati strawberi coklat di sini. Lupa lak nak ambil tahu berapa harga dia. Saya tahu makan aje..hehe..
Bunga-bunga yang segar dan cantik!
Strawberi lazat yang mengiurkan!

Dua tempat je kami kunjungi pada hari kedua ini. Bercuti bersama anak-anak kecik ni aktiviti tak boleh nak pack sangat. Kalau lama-lama sangat, mood mereka ke laut. Mula la buat perangai yang boleh meningkatkan hormon kemarahan. Ni pun dah start buat perangai dah..

Kami makan tengah hari di rumah. Masak nasi sendiri tapi lauk-pauk beli kat kedai. Lebih selesa makan di rumah berbanding di kedai bila ramai anak kecik ni. Selain tu, dapat feel macam berada di rumah sendiri!

Lepas makan.. semua tumbang! Keletihan...
Malam baru start balik aktiviti shopping mopping di pasar malam. Dekat je dengan rumah. Jalan kaki je..

Malam kedua ni kesejukannya agak kurang sikit berbanding hari pertama. Tapi still sejuk la. Masih tak boleh pijak lantai tanpa stoking dan selipar. Mencuci pinggan di sinki macam mencurah air sejuk dari peti ais..huhu..

Sekian laporan untuk hari kedua. Ada hutang lagi satu entry untuk hari ketiga lak! Tunggu...

2 comments:

saly said...

bestnya cameron kan..hehee
taman agroteknologi mardi sy pergi tp singgah kejap je..
buah strawberry tu...nyumm...merah molek..:)

saly said...

bestnya cameron kan..hehee
taman agroteknologi mardi sy pergi tp singgah kejap je..
buah strawberry tu...nyumm...merah molek..:)