Check it out!

Monday, May 31, 2010

Ada Apa Dengan Jambu Batu?

Jambu batu adalah antara buah-buahan tropika yang sangat popular. Dalam bahasa saintifik, ia dipanggil Psidium guajava. Buah ini dipercayai berasal dari kawasan Peru dan Mexico. Ia bukan sahaja lazat dimakan begitu sahaja tetapi juga boleh dijadikan jus dan jem.

Tergolong dalam kumpulan makanan berfungsi yang banyak mendatangkan manfaat kepada kesihatan manusia, mungkin ramai yang tidak mengetahui jambu batu adalah antara buah yang paling berkhasiat dalam membekalkan vitamin dan mineral kepada tubuh. Lebih istimewa, daun dan kulit batangnya juga memiliki zat anti bakteria yang dapat menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

Bagi memastikan khasiatnya berupaya memberi tindak balas kepada tubuh secara berkesan, pengambilan jambu batu perlu dibuat dalam jumlah yang mencukupi. Justeru, buah ini disyorkan diambil sebanyak 400 gram sehari iaitu sebiji setengah selama 4 minggu. Sebaiknya buah ni dimakan bersama kulitnya kerana sebahagian besar kandungan vitamin C terdapat pada kulit dan bahagian isinya yang lembut dan tebal. (Ehm..nyum! nyum! memang sedap..terutama sekali kalau makan dengan serbuk asam. Bestnya..rasa nak makan sekarang plak..hehe..)

Manfaat Jambu Batu

1) Mengubati Luka

- ambil beberapa helai daun jambu batu. Kemudian cuci dan giling. Setelah itu, tempelkan pada luka dan balut dengan kain. Tukar kain pembalut dan ramuan jambu batu giling sebanyak tiga kali sehari sehingga luka sembuh.

2) Mengatasi Masalah Cirit-birit

- Rebus daun jambu batu sebanyak 15 hingga 30 gram dan minum. Selain diminum, air rebusan daun jambu batu juga boleh digunakan untuk mencuci luka.

3) Mengurangkan Kolesterol

- Bagi mereka yang menghadapi masalah paras kolesterol tinggi dalam darah, amalan memakan jambu batu setiap hari boleh mengatasi masalah ini. Amalan ini dikatakan boleh membantu mengurangkan kolesterol sebanyak 18.8 peratus dalam masa seminggu.

4) Mengatasi Ulser Mulut

- Ambil segenggam daun jambu batu bersama sedikit kulit batangnya. Kemudian, cuci sehingga bersih dan rebus. Biarkan seketika sebelum ditapis dan minum airnya.

5) Menghilangkan bau peluh

- Hiris buah jambu nipis-nipis dan keringkan. Kemudian, tumbuk atau giling sehingga lumat. Sapukan pada ketiak bagi mengatasi masalah bau peluh.

6) Menegangkan kulit wajah

- Agar wajah kelihatan cantik dan tegang, daun jambu batu turut bermanfaat untuk tujuan ini. Caranya adalah dengan mengambil beberapa helai daun jambu batu dan kulit rambai. Bahan-bahan ini kemudiannya ditumbuk sehingga lumat untuk dijadikan masker wajah.


Petikan : Majalah Keluarga Harmoni Bil. 125

No comments: