Check it out!

Wednesday, May 5, 2010

Pilihan Susu Terbaik

Naluri seorang ibu..inginkan yang terbaik untuk anaknya. Kalau boleh..semuanya nak yang terbaik. Sejak dari dalam kandungan lagi..kita dah bagi yang terbaik untuknya. Kita makan makanan yang berkhasiat..makan ubat (padahal kita jenis yang tak suka makan ubat)..supaya anak dalam kandungan sihat..minum susu Anmum (walaupun kita bukan jenis yg suka minum susu..)supaya anak dapat nutrien penting untuk tumbesarannya...demi anak tersayang..kita buat yang terbaik untuknya walaupun terpaksa makan makanan yang kita tak suka..kan?

Macam tu jugalah nak bagi makanan terbaik selepas dia lahir. Sebelum bersalin lagi..ibu2 yang penyayang ni mesti sibuk buat kajian..susu yang terbaik untuk anak yang bakal dilahirkan..terutama ibu2 yang first time nak dapat baby.. kalau boleh nak cari susu yang boleh buat anak pandai..sihat dan kuat..jenama apa ek? Sama la mcm saya dulu..masa mengandungkan anak sulung..tercari-cari gak jenama susu yang terbaik nak bagi kat anak yang bakal lahir nanti..hehe..ye la..sebagai ibu yang bekerja..bekalan susu untuk anak yang ditinggalkan dgn baby sitter kena ada kan? Macam makcik-makcik saya dan kawan2 saya yang lain buat..

Cari punya cari..akhirnya saya jumpa jenama susu terbaik untuk baby saya! Susu cap ibu! Hehe..susu ibu rupanya susu yang terbaik untuk anak.. Saya baru tahu yang ibu berkerjaya pun mampu bagi baby susu ibu dengan memerah susu! Terima kasih kat misi2 kat Klinik Kesihatan Selayang Baru yang wat ceramah penyusuan susu ibu masa saya check up bulanan kat situ.. Boleh ke saya? Cukup ke susu tu? Sakit tak? Ada ke susu kuar nanti? Walaupun dah tahu susu yang terbaik untuk baby..tapi persoalan ni..sentiasa bermain difikiran..maklum la first time..

Alhamdulillah..saya bersalin kat Hospital Selayang..hospital rakan bayi yang menggalakkan penyusuan susu ibu. Lepas je misi bersihkan baby..dia akan bg kat ibu untuk menyusukan baby.. ishk! Kekoknye..macam mana nak buat ni..alamak..nipple tak de la..inverted..boleh ke baby dapat susu? Nasib baik misi yang baik hati berkata.. boleh..bagi je..masukkan aerola (kawasan gelap keliling nipple pada breast) ni dlm mulut baby..bila baby hisap..nanti kuar la nipple tu..aerola tu yang penting..hisapan baby pada aerola akan merangsang otak untuk kuarkan susu..ishk..ishk..ishk..Subhanallah! Besarnya kuasa Allah yang menciptakan sesuatu itu ada kegunaannya! Saya yakin..Susu yang Allah cipta itu lebih baik daripada susu yang manusia cipta! Saya mesti pilih! (hehe..mcm pernah dengar kan statement ni..)

Keyakinan yang ada..membuatkan saya terus menyusukan baby yang saya namakan Umar Rayyan dengan susu ibu. Mula-mula tu saya tak tahu la..susu ada ke takde..yang saya tahu saya suap je kat Rayyan..Rayyan pun hisap je.. Saya rasa kagum sangat..lahir2 je..baby pandai hisap susu sendiri tanpa kita ajar..besar sungguh kekuasaan Allah kan? saya pegang cakap misi..hisapan baby akan rangsang pengeluaran susu! 3 hari yang pertama..susu kurang dan pekat kekuning-kuningan..yang mengandungi kolostrum (fuh! Puas nak ingatkan kembali perkataan ni..hehe..sedap2 menaip tiba2 blank plak..yang ingat huruf k kat depan..siap kuar klorofil, kromosom lagi..hahahaha..ingat gak akhirnya kolostrum!) Kolostrum ni mengandungi antibodi yang melindungi baby dari jangkitan penyakit.. Alhamdulillah Rayyan jarang demam. Saya akan cite pasal kebaikan susu ibu ni kat post yang lain ye..tunggu..

Pernah dengar tak bahawa ibu yang menyusukan bayinya..setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan..bayangkan..berapa banyak kebajikan yang ibu-ibu akan dapat untuk sekali penyususan..setiap hari..setiap bulan sehingga lengkap penyusuan 2 thn..ishk! ishk! Ishk! Kaya..kaya..lumayan tu..tp saya percaya..takde ibu yang kejarkan ganjaran ni kan? Semuanya wat dgn ikhlas demi yg terbaik utk anak. Dengan ganjaran sebesar ini..dugaannya pun besar gak.. Tak cukup tido..tu biasa..baby bangun ikut suka ati dia..nak susu..pastu tak reti sekejap..sampai sejam..huh! letihnya..tapi demi anak..takpe..gagahkan juga..nasib baik sebelum bersalin..dah kuatkan mental dan rohani..hehe..kalau tak..bleh meroyan! Nipple luka pun biasa gak dialami oleh ibu2..ini terjadi sbb baby tak hisap dgn betul kata misi..baby hisap kat nipple je..bukan pada aerola..so tu yg luka tu..maklumla suction baby ni kuat.. memang sakit..siap berdarah lagi..saya sampai terangkat-angkat la kakinya sakit punya pasal bila baby hisap..tapi seorang ibu ni Allah bagi semangat yang kuat kan..kalau tak..tak kuar la baby tu..dengan semangat yang kuat kurniaan Allah ni..saya teruskan juga la menyusukan Rayyan dalam keadaan sakit..tapi Alhamdulillah sakit tak lama..dalam 2 minggu dah ok..dah bleh susukan dgn selesa..

Dugaan lain plak..dugaan cakap2 orang disekeliling kita..mak saya siap tolong ingatkan lagi..ajar Rayyan hisap susu botol (susu formula)..nanti senang nak pegi keje..nak tinggalkan kat pengasuh.. nasib baik saya dah banyakkan ilmu penyusuan susu ibu ni didada untuk menerangkan kepada mak yang walaupun bekerja..masih boleh bagi Rayyan susu ibu dengan susu perahan..Nasib baik mak paham! Tapi kesian kat adik saya..yang berpantang kat rumah mak mertua..mak mertua suruh bagi susu formula..dia pun bagi..menantu yang baik la kononnye.. (saya akan cite pasal susu perahan ni kemudian)

Alhamdulillah saya berjaya menyusukan Rayyan dengan susu ibu secara eksklusif selama 6 bulan..selama 6 bulan Rayyan membesar hanya dengan susu ibu! Then baru bagi dia makan nestum, biskut baby dan bubur nasi. Saya ikut nasihat misi kat klinik Kesihatan Selayang Baru tu..dah umur 6 bln baru baby bleh makan. Sebelum umur 6 bln, perut baby belum matang lagi..so perutnya tak berupaya nak mencernakan kandungan makanan lain..selain susu ibu.. Ni pun balik kampong..makcik2 bising..4 bulan tak bagi anak makan lagi..dia ckp anak dia 4 bln dah bg makan..nenek plak cakap..anak dia umur sehari dah bg makan pisang lenyek..hehe..saya tetap dgn pendirian saya..(maklumla org degil..hehe)..saya cakapla..ni kajian terbaru..doktor cakap 6 bulan baru perut baby matang dan bleh hadamkan makanan lain..hehe..diorg ni bila bgtau doctor yang ckp..baru nak percaya..kalu saya yang cakap tak nak caye..

Walaupun dah makan, saya teruskan juga bagi Rayyan susu ibu..sehingga umurnya 7 bulan setengah..sebab tiba2 susu ibu merudum..stok memang takde..hasil perahan tidak memuaskan. Alamak! Nak wat camne ni..baby sitter dah bising..dia tak nak Rayyan yang chubby tu kurus..Rayyan walaupun dah makan..still nak susu gak..so..dgn berat hati..terpaksa juga akhirnya campur susu formula..saya bagi Rayyan susu Anmum..bila dgn pengasuh tp bila kat rumah..saya still bagi susu ibu..sehingga umurnya 10 bulan lebih. Susu merudum rupanya sebab saya dah start pregnant second baby! Masa wat check up kat klinik swasta..doktor suruh slow2 stop breastfeeding..dia takut effect kat baby dlm kandungan..masa umur 10 bln ni Rayyan dah tumbuh gigi..dia selalu gigit nipple..sbb susu tak mau kuar kot..sakitnye…akhirnya…atas nasihat doctor..saya stop breastfeed dan Rayyan tak sempat nak lengkap penyusuan sehingga 2 thn..huhuhu..sedihnya..

Hah pasal pregnant ni nak cite skit..kalau ikut misi cakap..fully breastfeed ni bleh lambatkan kedatangan period lepas bersalin..so maknanya takla cepat sangat getting pregnant! Tapi tidak semestinya..bergantung gak kpd individu..saya lepas abis pantang terus period..tanya member yang sama keadaannya..dia kata..doktor cakap..tu sebab tahap kesuburan tinggi! So kena hati2..hehe..Tanya plak misi yang saya wat check up bulanan, dia kata..breastfeed hanya mampu protect selama 6 bln je..misi kata la..

Untuk second baby..saya berazam untuk breastfeed sehingga lengkap penyusuan 2 thn.. sekarang ni saya baru tahu yang rupanya ibu yang mengandung boleh terus menyusukan baby..ia dipanggil tandem feed (nanti saya cite kat post yang lain k). Salah jumpa doctor la plak! Takpe..yang berlalu biar lah berlalu.. so untuk second baby, Aisya Rania..hopefully dapat khasiat susu ibu sehingga 2 thn. Sekarang Rania lagi seminggu nak cukup 7 bulan. Masih menyusu dengan susu ibu sehingga sekarang..alhamdulillah..setakat ini Rania belum pernah demam. Kena inject pun tak demam..maybe inilah khasiat susu ibu..antibodi dia kuat. Pengalaman menyusukan Rayyan..membuatkan menyusukan Rania tak banyak masalah..lagipun..anak perempuan ni tak kuat sangat menyusu macam anak lelaki.. Tengok anak membesar dengan susu ibu..rasa bangga plak..dapat bagi dia yang terbaik yang sememangnya dia berhak untuk memilikinya! So..jangan nafikan hak anak-anak untuk menerima yang terbaik dari ladang ibu! Hehe..

Moral of the story..nak bagi anak susu yang terbaik perlu :
1) Pilih hospital bersalin yang menyokong penyusuan susu ibu
2) Sokongan daripada husband
3) Ilmu yang mencukupi (utk memantapkan pendirian bg menangkis cakap2 org..hehe)
4) Semangat yang kuat

Tahniah buat ibu-ibu yang telah pun memilih susu terbaik ini untuk anak mereka..buat yang belum lagi..anggaplah Allah dah tunjukkan jalan untuk memilihnya dengan membaca catatan ini... :-)

3 comments:

Anonymous said...

good 4 u...keep up the good work..salam kenal ye..jom ke blog ada info ttg bfeed

Anonymous said...

salam...srnok bce entry nie...mmg btul..ibu2 zmn skng kne kuat pendirian....sy pn xdpt nk bg baby sy full bf....

Anonymous said...

Menyusu badan memang terbaik.
Tapi memang banyak cabarannya.

Cuma kalau selepas 6bulan@2tahun ekslusif susu badan, pastu terpaksa nak kena cari susu formula gak kan?..

Apa ye yang ok?..:)