Check it out!

Thursday, June 24, 2010

Mummy Pergi Kursus

Salam. Lama dah rasanya tak menulis. Tak sempat..sebab attend 1 kursus 4 hari dari 21-24 jun. Alhamdulillah..baru je abis ni.. Ini adalah kursus pertama saya untuk tahun ni. Walaupun bekerja kat pusat latihan jabatan..baru sekarang berkesempatan untuk attend kursus. Actually saya attend Bengkel Kawalan Dokumen. Sebuah Bengkel yang bagus. Best rasanya dapat timba ilmu yang baru..walaupun selalu berhadapan dengan dokumen ni..sekarang baru tahu prosedur sebenar dan sumber rujukannya..ehm..tak la senang kena kelentong (tipu) nanti..hehe..

Cabaran berkursus adalah terikat dengan waktu yang telah ditetapkan. Start kuliah pukul 8.30 pagi. Pukul 10.30 rehat setengah jam. Pastu sambung balik kuliah dan stop pukul 1.00 ptg untuk rehat dan disambung semula pada pukul 2.15 petang. Tamat kuliah pukul 4.15 ptg. Bagi mummy yang rutin hariannya extract breast milk..waktu berkursus ni bleh mengganggu gak la kalau tak prepare awal. Macam saya, Alhamdulillah memang bekerja kat pusat latihan ni..so waktu rehat pukul 10.30 pagi saya naik ke bilik saya (sanggup korbankan minum pagi dan makan kuih ni..hehe) dan wat aktiviti biasa lah..dan simpan dalam peti sejuk. Pastu lepas makan tengahari dalam pukul 1.30 ptg..wat for second time plak. Pastu untuk kali yang ke-3 saya wat masa on the way balik rumah.. nasib baik ada personal driver (hubby)..hehe..
Beginilah rutin untuk 3 hari lepas. Memang sedikit terganggu la juga bekalannya. Biasanya pukul 9.00 pagi saya dah wat dah keje2 ni. Pastu pukul 12.00 tgh dan lastly pukul 3 ptg. So bila berkursus jadual sedikit lari la..tapi tetap tak lupa untuk sediakan bekalan untuk Rania.

Kepada mummies di luar sana yang terpaksa atau rela kena attend kursus..janganlah rasa down atau rasa tertekan. Setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Setiap kejayaan..ada diiringi cabarannya.

Bagi mummy yang terpaksa tinggalkan baby untuk attend kursus sehingga seminggu atau lebih, pastikan anda dah wat banyak stok susu untuk baby yang nak ditinggalkan. Inilah pentingnya wat stok susu banyak2..terutamanya waktu dalam pantang..maklumla waktu dalam pantang ni..susu tengah lumayan..siap tumpah-tumpah lagi..hehe.. cuba la sekarang ni..kalau susu tertumpah skit pun rasa nak menangis..huhuhu..sedihnya.. Stok susu penting untuk menghadapi saat2 kecemasan macam ni..

Pastu kelengkapan mummy untuk pergi kursus kena cukup. Selain bawa persalinan yang nak dipakai, pastikan juga anda bawa bersama cooler bag, ice pack, botol susu atau liner secukupnya dan juga pam kalau extract guna pam la..agar operasi harian tidak terganggu dan tahap tekanan tidak meningkat. Jangan lupa juga bawa bersama masking tape dan juga guntung ataupun marker untuk menanda bekas susu dengan nama baby, tarikh dan masa extract.

Waktu nak pam ni depend la. Kalau berani kuar waktu yang anda biasa pam..kuarla..hehe..tapi saya tak galakkan la. Kena gak hormati majlis ilmu..rugi oo..banyak ilmu tertinggal nanti.. wat la time rehat..insyaallah sempat. Macam mana nak simpan? Biasanya kat pusat latihan ada pejabat yang dilengkapi dengan peti sejuk. So..minta la permision untuk tumpang simpan susu dan ice pack. Kalau malu atau takut orang tahu apa yang anda simpan..bungkusla dalam plastik yang berwarna agar orang tak nampak apa isi di dalamnya dan jangan lupa tulis nama kat bahagian luar..agar orang tahu tuan punya plastik tu..hehe..nanti tak pasal-pasal kena buang plak plastik tu. Simpan kat bahagian bawah peti sejuk bleh tahan 3-5 hari bergantung kepada suhu. Lebih senang nak bawa susu cair balik berbanding susu yang beku. Susu yang beku kena pastikan yang dia tidak mencair sewaktu proses bawa balik nanti. Kalau dah cair..alamatnya kena abiskan dalam tempoh 24 jam la. Kalau tak nak cair..kena prepare bawa air pack lebih skit.

Tadi tu cite masa tengah kursus..waktu bekerja..ofis buka lagi. Malam macamana plak? mana nak simpan susu? Kalau berkursus di pusat latihan, biasanya ada dewan makan kan. Kat dewan makan rasanya ada peti sejuk. So, masa mula2 daftar masuk..bleh la simpan ice pack kat sini. Bila lepas makan malam tu..dalam pukul 8.00 mlm ke 8.30 malam ke..ambik ice pack tu dan masukkan dalam cooler bag. 3 ice packs bleh tahan 12 jam. So start pukul 8.00 mlm insyaallah ia akan tahan sehingga pukul 8.00 pg esoknya. So anda bleh la pindahkan susu2 pada mlm tu ke dalam peti sejuk. Ice pack tadi pi letak balik kat dewan makan tadi. Pastu ulangla rutin tu sampai abis kursus. Ehm..agak leceh juga ye kerjanya..

Tapi buat mereka yang memang tak jumpa langsung peti sejuk nak simpan susu masa berkursus..takde juga member yang berulang dari rumah untuk dikirim tumpang simpan kat rumah..jangan plak biarkan breast anda engorge macam tu aje. mesti tak selesa kan. Pastikan anda perah keluar juga..maksudnya buang aje la..buat dengan kerap..sebagaimana kerapnya ada pam. Ini bagi memastikan bekalan susu sentiasa ada. Kalau tak nanti susu merajuk tak mao keluar lagi bila dah abis kursus. Sayang memang sayang..tapi nak wat camne..kalau tak perah nanti tiada stimulation pada breast dan kilang susu pun malas nak kerja.

Bila dah balik rumah kalau anda dapati susu kurang..kerap la bagi baby breastfeeding directly..supaya baby dapat stimulate balik. Kalau perlu cuti..cuti la sehari dua..untuk bagi can baby balas dendam! hehe..

Tips saya bagi ni hanya cadangan. Terpulanglah atas kreativiti masing2 macam mana nak perah, nak simpan dan bawa balik..asalkan prinsip utama macamana nak maintainkan bekalan susu dan tempoh penyimpanan susu anda patuhi. Lagi bagus kalau pasangan anda bleh cuti dan ikut anda pi kursus..tido kat hotel atau rumah sedara mara..bawa baby sekali..so anda akan berjauhan dengan baby..waktu berkursus aje. Balik kursus bleh jumpa baby semula..ni kena bincang dengan hubby masing2 dulu la..hehe..

2 comments:

anna said...

hi..salam kenal dan salam singgah

i link and folow u...:)

mamiraysha said...

Hi and thanks anna!