Check it out!

Friday, July 23, 2010

Potty Training Cara Islam

Sekarang ni..Umar Rayyan dah pun berumur 2 tahun 1 bulan.. tapi masih lagi pakai diapers. Nenek pengasuh dia ada gak beri latihan ke tandas.. tapi mummy dan daddynya tak latih sangat pun..hehe.. Pernah gak sesekali ajar dia.. tapi bila tak berjaya..kami rasa kecewa.. mungkin belum masanya kot.. takpela..

Tapi bila saya terbaca tulisan Ummu Solihin dalam blognya menceritakan pengalamannya berjaya melatih anak ke tandas dalam masa 30 hari.. rasa bersemangat plak nak latih Rayyan ke tandas. Bleh jimat kos diapers! hehe.. Jom kita kongsi kejayaannya!

*************

Apabila anak mencapai usia 2 tahun, Latihan ke Tandas @ Potty Training merupakan satu cabaran besar buat pasangan ibubapa. Saya akui, bukan mudah untuk melalui cabaran ini. Ia memerlukan KESABARAN yang sangat tinggi, prakstis yang KONSISTEN @ istiqamah, KEYAKINAN terhadap kemampuan anak & KERJASAMA daripada pasangan.

Sekiranya ada kegoncangan dalam satu daripada 4 perkara ini, maka proses melatih anak untuk ke tandas akan menjadi LEBIH sukar. Bunyinya menakutkan, bukan? hehehe.. Saya hanya mahu anda sebagai ibubapa yang ingin melatih anak ke tandas, mempunyai persiapan mental yang kuat sebelum berdepan dengan cabaran ini.

Apa yang telah saya lakukan sewaktu melatih anak sulung saya ke tandas, sehingga dengan izin Allah swt, dia berjaya melakukannya kurang daripada 30 hari? (Maksudnya, tiada lagi lampin pada waktu siang, malam dan ketika bermusafir atau pun shoppping )
Saya akan cuba compress kan ceritanya, memandangkan kalau saya tulis dengan terperinci, ia akan jadi ebook, bukan lagi artikel.

1. Sebelum saya memulakan hari pertama potty training, saya telah kerjakan solat sunat 2 rakaat, memohon kepada Allah swt agar membantu saya melatih anak ke tandas kurang daripada 30 hari.

Saya yakin, dengan bantuan Allah swt sahaja, misi ini akan berjaya. Dan memang benar, apabila saya ceritakan matlamat saya kepada Allah swt dan mohon pertolongan daripadaNya, semuanya menjadi lebih mudah dan Alhamdulillah misi ini berjaya, walaupun saya baru melakukannya untuk pertama kali.

Jika anda perasan, saya telah tetapkan matlamat 30 hari sebelum saya memulakan latihan ini lagi. Ini kerana, saya seorang yang “sangat” sabar (hehe), sebab itu, saya tidak mahu melalui latihan ini dalam masa yang terlalu lama. Jika anda juga mahu melihat hasil latihan dengan segera, anda juga harus menetapkan matlamat yang jelas & terperinci seperti ini.

2. Saya telah membuat declaration di hadapan ibu saya (nenek Nabilah), bahawa; Nabilah akan pulang ke kampung untuk menyambut hari raya Aidilfitri dalam keadaan potty trained.

Teknik ini selalu digunakan dalam perniagaan. Tujuannya untuk memotivasikan diri seseorang, agar terus bersemangat, berusaha lebih keras dan tidak akan patah semangat walau apa sahaja rintangan yang bakal dilalui. Btw, saya telah pilih Ramadhan sebagai bulan melatih anak untuk ke tandas, kerana Ramadhan adalah bulan keSABARan.

3. Saya telah kunci @ tutup ruang yang digunakan untuk bersolat pada waktu siang. Semua carpet dan tikar yang ada di rumah juga telah siap-sedia digulung pada pagi tersebut dan ia tidak akan dibuka sehinggalah Nabilah 100% potty trained.

Ini dilakukan untuk memelihara kesucian dan memudahkan proses pembersihan, memandangkan rancangan saya adalah untuk menanggalkan lampin / diaper anak sepanjang hari tersebut.

3 Teknik Mudah Kejayaan Potty Training Kurang 7 Hari

Teknik #1: Menanggalkan lampin

Misi pertama kita adalah untuk menyedarkan anak, bahawa terdapat satu “proses” yang sedang berlaku di bahagian perkumuhannya. Tekniknya adalah; Tidak memakaikan lampin sepanjang hari (tetapi, seluarnya mesti dipakai ya, ibu-ibu Anak-anak soleh tidak boleh diajar ber-telanjang, kerana ia akan mengikis perasaan malu)

Apabila dia ter-buang air kecil untuk pertama kali di dalam seluarnya, reaksi yang mungkin anda terima ialah: melihat air mukanya yang terperanjat, ataupun menjerit memanggil anda kerana seluarnya telah basah, atau mungkin berlari ke tandas sambil berciciran “airnya” di sepanjang perjalanan.

Haa..sebab itulah, semua carpet dan tikar mesti digulung terlebih dahulu ye. Jadi, mudahlah untuk kita bersihkan kotorannya. Dan pastikan, anda tidak menunjukkan wajah yang marah, sedih atau berputus asa, kepada anak tatkala dia ter-kucil di luar tandas. Malah, inilah peluang BESAR anda untuk mengajarkannya; apabila terasa hendak membuang air kecil, pergilah ke tandas. Berikan senyuman dan dorongan kepadanya, serta tunjukkan yang anda yakin pada kemampuannya.

Apabila anak anda telah “sedar” tentang proses ini (meskipun anda terpaksa mengelap kotoranya beberapa kali..huhu), dia akan LEBIH CEPAT belajar dan mudah dilatih untuk ke tandas. Maka percayalah, anda telah pun selangkah ke arah kejayaan!

Teknik #2: Mengatur waktu ke tandas

Di dalam teknik yang saya gunakan ini, walaupun memang kita ’sengaja’ mahu anak kita, sekurang-kurangnya pernah sekali, ter-kucil di dalam seluarnya. Tetapi, dalam masa yang sama, kita turut melatih cara sebenar untuk ke tandas.

Tetapkan masa, seperti: setiap 15 minit, ajak anak anda ke tandas untuk membuang air kecil. Bagi merangsang proses pembuangan air kencing berlaku, ajak anak ber-cangkung, basahkan kemaluan dengan air atau membuat bunyi-bunyi seperti ” shhh…”.
Sekiranya anda dapati 15 minit adalah tempoh yang terlalu singkat untuk anak anda, maka anda boleh panjangkannya ke arah 20 minit atau 30 minit. Namun selepas dipanjangkan tempoh tersebut, anak anda sempat pula ter-kucil di luar tandas, maka pendekkan kembali masa tersebut.

Walaupun dia tidak mahu membuang apa-apa semasa berada di dalam tandas, tidak mengapa. Ajarkan anak cara-cara membersihkan kemaluannya dan ambillah peluang ini juga, untuk mengajarkan anak adab-adab ke tandas. Baca doa sebelum masuk ke tandas, masuk tandas menggunakan kaki kiri, memakai selipar di dalam tandas, keluar tandas dengan kaki kanan dan lain-lain.

Lakukan teknik ini dengan suasana yang ceria dan menggembirakan. Elakkan paksaan atau meninggikan suara sewaktu mengajak anak ke tandas. Aktiviti ini mungkin agak memenatkan, tetapi yakinkan diri anda, bahawa sekiranya anda terus bersabar dan istiqamah melakukannya, maka anak anda akan CEPAT berjaya.

Teknik #3: Berikan ganjaran

Kanak-kanak sangat sukakan ganjaran. Mereka akan rasa lebih teruja untuk melakukan sesuatu sekiranya ada ganjaran. Ganjaran untuk latihan ke tandas perlu diberikan setiap kali anak “berusaha” untuk ke tandas (samada anda yang menyuruhnya, atau dia pergi sendiri ke tandas).

Cuba perhatikan betul-betul, yang saya highlight kan di sini adalah ganjaran untuk USAHA, bukan untuk hasil. Bukan mudah untuk anak kita menguasai sesuatu kemahiran. Oleh sebab itu, kita sebagai ibubapa harus menghargai usahanya, walaupun usaha yang tidak mendatangkan hasil. Lebih banyak penghargaan diberikan atas usaha, maka LEBIH CEPAT lah usaha itu membuahkan hasil.

Antara elemen ganjaran yang selalu dipraktikkan di serata dunia ialah dengan menampalkan pelekat (sticker) bintang kejayaan. Buatkan satu jadual latihan ke tandas yang berwarna-warni untuknya. Tampalkan di dinding rumah dan tuliskan di bahagian headline, “ BERJAYA!!” (Contoh: Ammar BERJAYA!!).

Setiap kali anak keluar dari tandas, bacakan headline tersebut dengan nada yang gembira. Lihat wajahnya, dan anda akan dapati dia tersenyum bangga melihat kejayaannya.

Kemudian, ajak anak tampal bintang-bintang kejayaan di atas jadualnya. Katakan padanya, sekiranya bintang-bintang ini penuh sampai ke ruangan ini, ummi akan berikan hadiah. (Janjikan hadiah yang disukainya). Pasti ia akan lebih teruja untuk menambahkan koleksi bintang-bintangnya.

Yakinlah, dengan KESABARAN yang tinggi, prakstis yang KONSISTEN, KEYAKINAN terhadap kemampuan anak , KERJASAMA daripada pasangan dan DOA yang berpanjangan, anda dan anak anda akan berjaya melalui latihan ini LEBIH CEPAT daripada jangkamasa yang ditetapkan.

4 Rahsia Kejayaan Potty Training

Rahsia #1: Kesabaran

Sabar itu adalah sebahagian daripada iman. Apabila kita dapat bersabar kerana menahan kemarahan, maka satu tingkatan iman di dalam diri kita akan naik pada ketika itu. Mengapa kita perlu bersabar? Ini kerana, dalam kesabaran ada janji Allah swt, “Innallaaha maa’s soobirin” (Sesungguhnya Allah swt bersama dengan orang-orang yang sabar). Apabila Allah swt berjanji, pasti dan pasti Dia akan tunaikannya.
Apabila kita ber-sabar (mengawal diri untuk marah) sewaktu mendidik anak, maka secara tak langsung, kita sedang menarik magnet yang baik ke dalam diri kita dan anak-anak. Apabila ibubapa mula meninggikan suara kerana marah, magnet kegembiraan akan hilang, dan magnet kesedihan mula menyelubungi jiwa ibubapa dan anak-anak.
Nampaknya, kemarahan tidak akan memberi faedah kepada kedua-dua pihak (ibubapa & anak). Jadi, tiada jalan lain melainkan…BERSABARLAH

Pernah satu ketika di zaman Rasulullah saw, seorang sahabat (yg masih jahil) telah membuang air kecil di dalam ruang solat. Apabila ternampak kelakuan itu, sahabat-sahabat lain mahu memarahi & menghalangnya. Tetapi, Rasulullah saw dengan tenang telah berkata, biarkan dia selesaikan urusannya terlebih dahulu. Apabila sahabat yang masih jahil tadi selesai membuang air kecil, barulah Rasulullah saw datang kepadanya dan memberikan nasihat dengan penuh hikmah.

Sampai ke tahap itu kesabaran Rasulullah saw ye. Sebagaimana yang telah kita maklum, berkat kesabaran itulah, Rasulullah saw berjaya mendidik sahabat-sahabat sehingga menjadi umat yang sangat cemerlang (walaupun asalnya, mereka ini lebih teruk akhlak dan moralnya jika dibandingkan dengan umat di zaman ini)

Semoga kita juga dapat mencontohi kesabaran Rasulullah saw dalam mendidik anak-anak. Yakinlah bahawa, dalam kesabaran, ada kejayaan.

Amalan yang boleh dilakukan sepanjang melatih anak ke tandas:

Amalkan doa ini pada setiap masa: “Robbi yassir wa laa tua’ssir ” (Ya Tuhanku, mudahkanlah dan jangan disusahkan)

Jika terasa hendak marah semasa berdiri, maka duduklah. Jika sudah duduk, tetapi masih tidak hilang kemarahannya, maka baringlah. Dan jika dalam keadaan baring pun masih belum dapat menahan marah, maka berwudhu’lah. Senyum pada anak, senyum dan senyum, sehingga magnet kemarahan dan kesedihan itu hilang. Tarik magnet kegembiraan dengan senyuman atau ketawa, maka insyaAllah, Allah swt akan kurniakan perkara yang terbaik untuk kita dan anak kita.

Rahsia #2: Konsisten

Anda perlu konsisten sewaktu melatih anak ke tandas. Maksudnya, tidak boleh dilakukan seperti ini, hari #1 tidak pakai lampin, hari #2 (sebab ummi dah penat anak pakai lampin kembali. Oh, tidak…ini tidak boleh.

Atau seperti ini:
Ketika berada di rumah, tidak pakaikan lampin. Tetapi, apabila hendak keluar shopping, atau sewaktu berada dalam kenderaan kerana musafir yang panjang, anak dipakaikan lampin kembali. (kerana khuatir najis ter-tembus, atau tidak sempat ke tandas dsb). Ini juga tidak boleh. Ya, TIDAK boleh.

Sekiranya anda mahukan latihan ini berakhir dan berjaya dengan cepat, maka anda perlu konsisten. Tidak kira walau apa pun yang berlaku. Satu amal yang sedikit, tetapi konsisten @ istiqamah, lebih disukai oleh Allah swt daripada amal yang banyak tetapi tidak istiqamah. Sama lah juga dengan potty training.

Apabila ibubapa mula hilang konsistensi, maka anak akan terkeliru. Anak akan terfikir; “Apakah aku patut buang najis ku di sini (diaper) atau di sana (tandas)?” “Kadang-kadang boleh buang dalam diaper, kadang-kadang tak boleh? Isy…mana satu yang betul..confuse, confuse.. ”

Amalan yang boleh dilakukan sepanjang melatih anak ke tandas:

Untuk ibu yang bekerja, ambil cuti seminggu untuk membuat latihan ini. Ini kerana, tidak semua pengasuh dapat mengambil alih tugas potty training dengan sempurna. Kebanyakannya tidak sanggup, kerana latihan ini akan membebankan mereka.
Pilih satu minggu yang kosong (anda dan anak tidak mempunyai sebarang sebab untuk keluar dari rumah seperti untuk menghadiri majlis perkahwinan, atau membeli belah dan sebagainya) Dengan ini, anda akan mudah konsisten.

Dengan langkah yang diajarkan sebelum ini, biasanya, waktu kritikal adalah cuma 3-4 hari sahaja. Namun, untuk menambahkan lagi keyakinan dan keupayaan anak, maka kita berikan mereka peluang selama seminggu.

- 30 minit sebelum anak tidur, pastikan dia tidak minum air.
- Ajak anak ke tandas sebelum tidur.
- Ajar anak beri isyarat atau cakap apabila terasa hendak membuang air.
- Zikir selalu Apabila kita selalu ingat kepada Allah swt, maka bantuanNya akan mencurah-curah datang kepada kita.

Rahsia #3: Keyakinan

Ini adalah TOP SECRET dalam kejayaan melatih anak ke tandas. Satu perkara, yang dapat membawa kejayaan proses ini LEBIH cepat daripada biasa ialah dengan keyakinan. Btw, yakin pada siapa ye?

1. Yakin pada pertolongan daripada Allah swt,
2. Yakin pada diri sendiri,
3. dan yakin pada kemampuan anak

Dengan keyakinan pada Allah swt, kita akan selalu berdoa, memohon pertolongan daripadaNya (waima untuk buat potty training pada anak!) Ya, dalam apa jua keadaan sekalipun ber-doa-lah pada Allah, kerana itulah senjata paling kuat untuk orang-orang mukmin.

Yakin pada diri sendiri pula akan meningkat apabila keyakinan kepada Allah swt diusahakan. Tiada keyakinan diri yang lebih hebat, daripada merasakan yang Allah swt sentiasa ada bersama-sama dengan kita. Dia sentiasa membantu kita, dan Dia juga yang akan memberikan kejayaan buat kita.

Yakin pada kemampuan anak. Ini adalah bahagian yang mungkin agak sukar dalam latihan ini, namun ia boleh dibentuk. Menurut kajian, kanak-kanak adalah makhluk yang dilahirkan dalam keadaan mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Kita sebagai ibubapa lah, yang mencorakkan keyakinan diri nya, samada mahu terus membinanya, atau meruntuhkannnya.

Apabila anak melihat ibubapa yakin terhadap kemampuan mereka. Maka, keyakinan mereka akan meningkat dengan pesat. Tetapi, apabila anak melihat ibubapa hilang keyakinan pada kemampuan mereka. Maka keyakinan mereka akan menurun sedikit demi sedikit.
Ini kerana, kita adalah orang yang paling mereka sayangi di muka bumi ini. Sedikit sebanyak, persepsi kita memberi kesan kepada jiwa mereka.

Amalan yang boleh dilakukan sepanjang melatih anak ke tandas:

Terus konsisten dalam latihan ini. Jangan sarungkan diaper sewaktu hendak ke pusat membeli belah atau semasa dalam kereta, kerana anak akan fikir; “ummi tidak yakin pada kemampuanku, sebab itu dia pakaikan diaper”, “aku akan cakap bila terasa hendak ter-kencing, tetapi kenapa ummi masih pakaikan diaper lagi? Mungkin sebab, aku belum berjaya kot”

Sentiasa berikan taghrib (motivasi) kepadanya. Samada melalui perbuatan, mahupun percakapan. Contoh-contoh ayat;

(Apabila dia berjaya ke tandas) “Yeay, Iman berjaya!! Sayang anak ummi..Mmuaahh”
(Sebelum keluar dari rumah) “Zakwan akan cakap dengan ummi bila terasa nak buang air kecil,kan?”Dia pun mengagguk-anggukkan kepala. “Sayang anak ummi..mmmuaaaah!”
(Apabila melihat anak ter-kucil di luar tandas), “Tak apa Ibtisam, nanti ummi lap. Lain kali, kalau Ibtisam rasa nak terkencing, Ibtisam terus pergi ke tandas, tau. Ummi yakin Ibtisam boleh buat. Sayang Ibtisam..mmmuaaah”

**pelukan dan ciuman ibubapa dapat meningkatkan keyakinan anak terhadap dirinya.
Apabila anda yakin pada kemampuan anak, mereka akan cepat berjaya. Yakinlah kepada kemampuan anak dengan sepenuh hati, kerana apa yang dirasakan dalam hati, akan terpancar melalui perbuatan kita. Jangan biarkan anak ter-hidu walau sedikit pun ketidakyakinan ibubapa terhadap diri mereka.

Rahsia #4: Kerjasama pasangan

Dalam apa jua proses pendidikan anak-anak, kerjasama pasangan merupakan success factor (faktor kejayaan) yang paling terunggul. Ceritakan dan rancang bersama dengan pasangan anda, bagaimana untuk menjalankan latihan ini. Tetapkan masa yang sesuai, di mana anda dan pasangan sudah bersedia untuk melalui latihan ini.

Kerjasama ini bukan bermaksud pasangan anda mesti menolong mengelap, membasuh dsb (Jika anda memperoleh kerjasama seperti ini, Alhamdulillah Percayalah, ia adalah satu BONUS bantuan daripada Allah swt. Kerana, tidak semua isteri, mendapat sokongan seperti ini)

Kerjasama mungkin juga dalam bentuk sokongan motivasi secara lisan atau sekurang-kurangnya tidak menambahkan beban kerja untuk anda yang sedang menjalankan latihan ini kepada anak. Kebiasaannya, ibu yang akan memainkan peranan besar dalam potty training ini memandangkan wanita dikurniakan oleh Allah swt dengan sikap sabar. Sekiranya pasangan anda, kurang melibatkan diri dalam latihan ini, jangan sedih atau putus asa. Berbalik kepada Rahsia #3: Yakin pada pertolongan Allah swt.

Amalan yang boleh dilakukan sepanjang melatih anak ke tandas:

Zikir yang boleh diamalkan: Hasbunallaha wa nikmal wakiil. A’lallahi tawakkalna (Cukuplah Allah sebagai pembantuku. KepadaNya lah aku berserah)

Amalkan tasbih fatimah sebelum tidur:
1. Subhanallah 33x
2. Alhamdulillah 33x
3. Allaahuakbar 33x
4. Laailaahaillallahu wahdahu laa syariika lah. Lahul mulku walahul hamdu, wahua a’la kulli syaiiin qadir 1x

Fadhilatnya; Allah swt akan memberikan bantuan lebih baik daripada mempunyai seorang pembantu.

Teruskan berdoa, usaha, dan berdoa lagi dan lagi sehingga akhir hayat. InsyaAllah

Semoga anda memperoleh manfaat daripada perkongsian ini. Saya juga budak baru belajar, seandainya ada kesilapan, tolonglah betulkan. Terima kasih atas sokongan anda semua. Dan tidak lupa juga, Semoga Berjaya!!

****************

So, lepas baca artikel ni kita rasa bersemangat kan? Hehe..selamat mencuba!
Bleh la klik kat link Asal ni:

Berjaya Melalui Latihan ke Tandas Kurang drp 30 hari (Part 1)
Berjaya Melalui Latihan Ke Tandas Kurang drp 30 hari (Part 2)
Berjaya Melalui Latihan Ke Tandas Kurang drp 30 hari (Part 3)
Berjaya Melalui Latihan Ke Tandas Kurang drp 30 hari (Part 4)

16 comments:

Fieza said...

mintak share article ni k. Saya dalam proses nak ajar anak tak pakai drypers skang ni..

~SaTo OrEo~ said...

thanks for sharing..sangat2 membantu.. :)

lilieyz said...

Kalau anak yang hantr rumah baby sitter mcm mn? Ada tips tak? Kdg2 bila balik kerja amik anak dah tido. Tq :)

~*Dandelicious Princess*~ said...

Tq. Very good info

colourfulsomethings said...

Custom made BUKU HIMPUNAN DOA & ZIKIR HARIAN

Sesuai dijadikan cenderahati bagi majlis seperti Majlis Hari Lahir, Aqiqah, Cukur Jambul, Akad Nikah, Perkahwinan, Pertunangan, Doa Selamat atau apa jua majlis.
Insyaallah bermanfaat untuk tetamu anda.

Nak tengok design lain sila ke link ni
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.704166736260705.1073741840.597656516911728&type=1

PM sy segera untuk tempahan
https://www.facebook.com/ColorfulSomethings

Puan Jiha said...

Thanks fro the sharing...saya start agak lambat ni...anak dah 3 tahun lebih ni

ni baru day 2... day 1 terlepas stink bomb juga hehee

http://jihapimpom.blogspot.com

Nad MamaZN said...

tq mommyraisya sbb sharekan artikel ni
sgt berguna !

icE said...

Yaa saya pun tgh training. Setiap kali dia kata nak kencing saya terus cari diapers.. Hadeii
Jemput ke blog saya My journey to WAHM

Maria Firdz said...

Nice info... Insha Allah akn dipraktikkan nanti...

mummy zihan said...

Nice sharing..minta izin share di blig sendiri yer untuk self reference in the future dan utk bantu kawan2 yg lain..potty training sounds easy peasy after reading this article..hehe

jemput ke blog saya juga..

http://mummyzihan.blogspot.com

zaidah ahmad said...

Menarik..thx for sharing...sgt membantu!

ayus halim said...

nice info..
tqvm:)

boleh cuma praktikkan selepas ni..

Jemput singgah semua ke rumah saya:)
http://tipssihat-ibuzara.blogspot.com/

Ruhaizah said...

mohon share yer..sangat2 berguna utk saya.terima kasih .

nafisahnanas said...

thanks for sharing..saya nk cuba utk anak ni..

Zarina Khalid said...

Good info..thanks for sharing..nak cuba jugak ajar kat ank..hope blh 'bersabar'..:)

amm yna said...

assalamualaikum..
boleh saya share link article pn? buat rujukan kwn2