Check it out!

Friday, July 30, 2010

Imam Muda Astro Oasis

Sebuah program realiti yang lain daripada yang lain. Pencarian imam dikalangan orang muda yang pertama seumpamanya di dunia. Program yang telah mencetuskan fenomena luar biasa bukan saja dalam negara malah luar negara juga. Syabas diucapkan kepada semua pihak yang terlibat.

Saya rasa saya antara orang yang terlambat mengikuti program ni. Setiap kali nak tengok program ni..asyik tertido aje..so tak pernah sekalipun saya tengok rancangan ni di Saluran Astro 106 kecuali iklannya. Hati memang tertarik nak tengok..tapi mata lagi kuat tarikannya..hehe..

Akhirnya, baru semalam saya berkesempatan tengok program ni kat you tube. Tak tahan hanya membaca perjalanan program ni melalui ulasan berita di dada akhbar aje. Lagi pulak orang luar negara cukup teruja dengan program ni. Saya pulak? tak pernah tengok pun..huhu.. So, langkah pertama..saya tengok Episod 1 dan Episod 2. Memang program yang menarik. Best sangat. Episod 1 pasal pengurusan jenazah berisiko (mayat reput) start dari memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan sehingga mengebumikan jenazah. Sebagaimana komen yang diberi oleh media luar yang menganggap program ini berbeza dengan program realiti yang pernah mereka tonton..di mana peserta begitu akrab..ikhlas dalam persahabatan..tidak saling memburukkan antara satu sama lain. Paling saya suka dalam episod 1 ni part yang last sekali..ketika selawat berkumandang dan setiap peserta saling bersalaman dan berpelukan antara satu sama lain dan juga dengan mudir dan mursyid mereka. Nak menitis air mata ini keharuan..sebaknya rasa..tambah lagi dengan dendangan selawat yang syahdu.. (saya memang tak bleh tengok lelaki bersalam saling berpelukan..memang rasa nak nangis..terharu..)

Episod 2..pasal kelahiran dengan isu dibangkitkan..pembuangan bayi. Pembukaan yang best dengan dendangan selawat..sambil seorang bayi didukung dan dibawakan kepada seorang demi seorang peserta imam muda. Ada yang mencium bayi tu..ada yang mengusap kepala bayi. Memang touching gak masa ni.. (tak abis2 dengan touching i ni..hehe..). Episod kali ni peserta diberi tugasan berpasangan..untuk buat pembentangan di hadapan penonton pasal buang bayi. Teringat plak presentation saya bulan lepas pasal buang bayi ni..hehe..

Apa yang saya dapat simpulkan daripada 2 episod yang saya tengok..semua peserta ni ada tokoh jadi imam. Kagum tengok mereka bleh bercakap dan menjawab soalan dengan disokong oleh ayat-ayat Al-Quran. Sejuk perut mak dapat anak macam mereka ni..kan? Ehm..harap-harap program ni ada lagi kesinambungan selepas final malam ni. Program ni telah menonjolkan lagi keindahan islam itu sendiri seterusnya dapat menangkis tanggapan buruk terhadap islam yang sering dilabel sebagai pengganas..

So, siapa imam muda terunggul malam ni? Asyraf atau Hizbur? Hehehe..sama-sama kita nantikan...(harap-harap tidak tertidur lagi malam ni..)

No comments: