Check it out!

Tuesday, July 13, 2010

Sayonara Piala Dunia!

Pejam celik pejam celik..dah sebulan masa berlalu. Tamat sudah FIFA world cup. Tenang sudah si isteri yang suaminya peminat bola sepak tegar..hehe.. Suami pulak takde alasan lagi nak kuar rumah malam2 pi kedai mamak.. sebelum ni si isteri yang memahami bleh la consider alasan tengok bola ngan kawan2..

Saya bukanlah peminat tegar bola sepak ni. Kalau ada depan mata tengok la..takde la sampai bersengkang mata nak tengok awal pagi. Biasanya saya tengok ulangan je.. tu pun tengok negara yang saya sokong..Brazil dan Portugal. Masa world cup 2006 dulu..(zaman bujang) sanggup pi tengok kat kedai mamak dgn housemate (kak rose!) semata-mata nak tengok brazil lawan..hehe..maklumla kat rumah takde astro..tapi masa tu malam la..bukan awal pagi. Masa tu..punyala ramai lelaki..pompuan kami je..malu la jugak..tapi nak tengok brazil lawan gak.. Itu la kali pertama dan terakhir tengok bola kat kedai mamak. Tak best sebab tingkah laku kena control..tak bleh nak lompat2 dan jerit2..hehe..malu.. Penangan world cup ni..hinggakan kat rumah sewa..kitorang tampal jadual perlawanan kat dinding dan isi tempat kosong yang disediakan dengan jumlah jaringan yang pasukan tu dapat. Ehm..semua jadi kalau ada geng! nasib baik dapat housemate sekepala!

Itu dulu..world cup 2010 ni..dah tak bujang lagi..anak dah dua pun! La ni tengok TV kat rumah je. Suami pun bukanlah peminat bola sepak tegar! Dia tengok bila pasukan kegemarannya lawan je..Argentina! Tak tau la apsal dia suka sangat dengan Argentina ni..tak la terer mana pun..hehe.. Ehm..nasib baik Argentina tak menang..kalau tak..terpaksala kita tonton Maradona berbogel..hehe.. Masa Argentina lawan tu..my husband siap pakai jersi Argentina lagi..punya la fanatik dengan Argentinanya..hahaha..sekali Argentina kena belasah 4-0 dengan Jerman..terus bukak jersi...hehe..faktor Argentina kalah sebab Messi dan kawan2 dikawal ketat oleh Jerman..katanya..

Edisi kali ini menyaksikan Sepanyol menang..dan belanda dan lain2 menang..gung kekalahan..hehe.. Ini membuktikan bahawa bola sepak ni permainan berpasukan..bukan individu. Kerjasama mantap sepasukan dan pandai mengawal emosi membuktikan sepanyol pasukan hebat kala ini.. mengenepikan pasukan2 yang ada individu hebat macam Cristiano Ronaldo, Messi, Kaka dan sebagainya..

Sepanjang FIFA world cup ni..saya rasa saya paling glamour! kat mana-mana pun ada nama saya..FIFA..hehe.. kalau peminat2 bola sepak ni dok beli jersi negara pilihan masing-masing..saya teringin nak beli jersi FIFA. Tapi tak jumpa plak jual kat Al-Ihsan. Geram je tengok kat TV diorang pakai baju bertulis FIFA kat belakang..hehe.. Husband saya suruh contact Subkidin..ala anak Malaysia yang jadi Refree ke-4 world cup ni..kalau nak sangat baju FIFA tu..hehe.. ehm.. nampaknya kena hantar baju ke kedai utk sulam je la.. (penah wat dulu masa study..sulam nama JOHOR kat belakang sweater..hehe..sebab nampak ada senior pakai sweater tulis SARAWAK kat belakang..hehe..nak jugak promote negeri sendiri..hahaha..satu huruf RM5 so untuk nama JOHOR tu RM25 kena bayar. Nasib baik 5 huruf..kalau TERENGGANU.. pokailah..hehe)

Selain saya yang perasan glamour ni..sebenarnya ada yang lebih glamour daripada saya musim piala dunia kali ni. Si glamour yang dimaksudkan adalah Paul si sotong kurita! Tetiba plak si sotong ni lebih glamour berbanding pemain ternama lain..gara-gara ramalannya kebetulan benar belaka. Kesemua ramalan sotong ni untuk piala dunia ni..kebetulan betul semua. Macamana dia ramal? caranya..dua bekas makanan diletakkan bendera negara berkenaan. Bekas mana yang si Paul ni pilih..dikatakan negara tu akan menang. Ehm..kebetulan! jangan percaya yang si sotong ni bleh meramal masa depan. Ustaz cakap..siapa yang percaya kepada ramalan..tilikan dan yang seumpamanya..40 hari solat tak diterima! Nauzubillah.. Hanya Allah sahaja yang tahu apa yang akan berlaku pada masa depan. Percaya kepada selain daripada Allah..bleh memesongkan akidah dan bleh jatuh kepada syirik! Sehebat mana pun sotong ni..hebat lagi yang menciptakannya dan memberinya ilham. Mungkin Allah takdirkan ramalan sotong ni benar belaka untuk menguji keimanan kita. Sama ada kita beriman kepada sotong atau beriman kepada Allah! Semoga Allah tetapkan iman kita dan menjauhkan kita daripada perkara2 yang bleh merosakkan akidah..amin!



Sayonara Piala Dunia Afrika Selatan! Jumpa nanti piala dunia 2014 di Brazil! InsyaAllah..

No comments: