Check it out!

Tuesday, July 27, 2010

Tips Melembutkan Hati

Semalam sewaktu ke dapur.. anak sulung saya, Rayyan mengekori dari belakang dan terus naik atas kerusi dan mencapai segelas air teh yang ada atas meja makan. Saya ingat dia nak minum..saya biarkan.. sekali sangkaan saya meleset sama sekali. Dia curahkan segelas penuh air tersebut di dalam tupperware yang kebetulan ada atas meja tu. Apa lagi.. disebabkan geram dengan tindakannya..mummynya yang kurang sabar ini pun memukul tangannya yang sangat pantas itu tanda perbuatannya tidak direstui. Tidak seperti selalu.. Rayyan tak nangis pun..bila tangannya dipukul. Pelik? Kenapa? sudah keras kah hati anak kecil ini akibat selalu sangat tangannya dipukul? Bingung seketika. Kenapa? Sejak kebelakangan ni..Rayyan selalu sangat buat perangai.. tak nak dengar cakap.. selalu mengamuk.. pukul mummy..pukul adik..pukul daddy.. Setiap pujukan tidak termakan..kenapa? Aggghhhh!!! kekadang tension dibuatnya.. Guna cara lembut tak jalan.. guna cara kasar lagi la pulak.. Ya Allah! Dugaan apakah ini?

Salah didikankah Rayyan jadi begitu? Mummy dan daddy tak pandai didik anak agaknya.. Tapi macamana nak didik Rayyan jadi anak yang dengar kata? anak yang soleh? Berat rupanya peranan ibu bapa ni.. Mummy dan daddy ingatkan senang.. Tak cukup lagi ilmu kami ni rupanya.. Risau dibuatnya..



Macam biasa..saya search internet untuk cari tips untuk lembutkan hati anak kecil ini. Nah! inilah hasil carian yang saya jumpa..untuk kita kongsi bersama..

1) Doa melembutkan hati anak yang degil dan keras

Hendaklah membaca surah Taa'haa dari ayat satu hingga enam dan juga surah Al-Hajj ayat dua puluh satu dibaca di atas permukaan air dalam gelas putih dan diminum oleh anak yang dimaksudkan:



[1] Taa' Haa [2] Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan [3] Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah [4] (Al-Quran) diturunkan dari (Tuhan) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi [5] Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy [6] Dia lah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi serta yang ada di antara keduanya dan juga yang ada di bawah tanah basah di perut bumi.


[21] Dan mereka pula disediakan batang-batang besi untuk menyeksa mereka

2) Doa Membuat Hati Suami/Isteri/Anak-Anak/Saudara Mara/Sahabat menjadi Penyayang

Hendaklah membaca surah Al-Baqarah ayat 165 dan apabila selesai hembuskan di kening orang yang kita sayangi itu


(Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil
selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka
mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka
mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat)
kepada Allah. Dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman
(syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat
kelak, bahawa sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya
tertentu bagi Allah, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha berat azab
seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu)

3) Doa pelembutkan hati orang untuk berjumpa orang yang kita hajati
Hendaklah membaca surah At-Taubah ayat 128 hingga 129 semasa berjumpa atau bertentang mata.


[128] Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-
orang yang beriman [129] Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar"

4) Doa untuk lemah lembut keluarga, kasih sayang kepada isteri dan anak-anak


Ertinya: Allah Maha Lembut kepada hamba-hambaNya, Dia memberi rezeki kepada
sesiapa yang dikehendakiNya dan Dialah yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa.

* Caranya:
• Dibaca 3 kali selepas solat fardhu
• Ditujukan kepada seseorang apabila telah tidur malam
• Kemudian dibacakan sekali dan hembuskan ke tengkuknya serta minta Allah lembutkan hatinya

5) Doa Lemah-Lembut Untuk Suami Isteri dan Anak-Anak


Ertinya: Ya Allah, Lembutkanlah bagiku hatinya sebagaimana Engkau lembutkan bagi Daud akan besi

Sumber : http://www.scribd.com/


Kadang-kadang kita lupa kepada Pencipta kita..yang Maha Berkuasa atas segala-galanya.. Kita dok melayan perasaan sendiri..mengadu kat kawan-kawan..tapi lupa plak nak mengadu pada-Nya. Sesungguhnya Dia bagi kita ujian untuk kita dekat kepada-Nya.. Maha suci Allah yang menjadikan sesuatu itu tidak sia-sia. Jom kita gunakan senjata utama orang mukmin iaitu doa..agar segala yang kita hajati..dimakbulkan! Sesungguhnya tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah..

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" -Surah Al-Baqarah ayat 45

"... ..dan jgnlah kamu berputus asa drp rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." -Surah Yusuf ayat 12


Boleh baca ini juga :
Ada Apa Dengan Air
Anak Nakal - Bagaimana menanganinya

3 comments:

mila.ibunajihah said...

salam kenal,

saya suka isi kandungan blog puan. banyak tips yang boleh dikongsikan dan yang paling penting...saya tak rasa keseorangan dalam asam garam mendidik anak ^_^

mamiraysha said...

Salam kenal wat ibunajihah juga. Thanks kerana sudi singgah kat blog ni. Saya pun tgh merangkak2 gak mendidik anak. Kat sekolah memang tak blajar kan, so kita belajar dr pengalaman diri dan kawan2.. Moga kita sama2 bjaya mendidik anak2 menjadi insan berjaya dunia & akhirat.. :-)

Anonymous said...

assalamualaikum kak..saya baru kunjungi blog akak.saya pun da masalah anak spt akak dan nak cuba petua akak..