Check it out!

Tuesday, July 13, 2010

Tekanan Penyebab Kanser?

Saya baru je jumpa artikel ni. Kebetulan pulak saya pernah post pasal tekanan ni, tup tup jumpa pulak artikel yang mengejutkan ni (mengejutkan saya la..sebab saya baru tahu..tak tahu pun sebelum ni..kalau anda dah tahu..anggap ulangkaji je la ye..)

Penyelidikan terbaru menunjukkan bahawa tekanan mungkin berkait dengan kanser pangkal rahim! Kalau sebelum ni kita tahu yang tekanan ni memang memberi kesan negatif kepada tubuh badan kita..tapi tak tahu plak sampai bleh menyebabkan kanser.. uishk! takutnya..

Kalau sebelum ni kita tahu yang Kanser Payudara adalah pembunuh nombor 1 wanita.. Kanser pangkal rahim ni pulak adalah kanser kedua terbanyak yang dialami oleh wanita. Menurut data WHO, hampir 250,000 wanita mati setiap tahun disebabkan oleh kanser ini.

Kanser pangkal rahim adalah kanser yang tumbuh dengan perlahan dan jarang memberikan gejala kepada wanita tetapi peringkat awal kanser boleh dikesan dengan mengunakan ujian pap smear.

Apa kaitan kanser ni dengan tekanan?

Salah satu penyebab kanser ini ialah virus HPV terutamanya HPV jenis 16. Virus ini merebak melalui hubungan seks tapi bagi wanita yang sihat dan mempunyai imuniti yang normal jangkitan HPV akhirnya akan hilang secara semula jadi. Walaubagaimanapun menurut pakar penyelidik, tekanan harian mungkin mengurangkan kebolehan badan wanita untuk melawan balik virus ini. Ini kerana tekanan boleh mengurangkan aktiviti sistem imuniti badan dan seterusnya gagal untuk melawan balik virus tersebut dan kanser akan berlaku.

Tekanan yang keterlaluan bukan sahaja menyebabkan badan mengalami kurang imuniti melawan penyakit, malahan ia juga memberi kesan kesihatan badan keseluruhannya, hubungan sesama manusia dan produktiviti kerja.

Sumber : http://portal.alamhamil.com

1 comment:

Anonymous said...

makne nya perempuan yg belum berkawen x da risiko dpt penyakit ni kan?