Check it out!

Monday, August 9, 2010

Kau pergi dulu sahabatku..

Sabtu lalu, Abah saya di kampung call memberi khabaran yang agak mengejutkan. Kawan sepermainan saya sewaktu kecil..telah meninggal dunia. Innalillahiwainnailaihiroji'un.. sesungguhnya daripada Allah kita datang..kepada Allah kita kembali.

" Maka apabila sampai ajal mereka, tiada sesiapa dapat mengundurkannya walau sesaat dan tidak pula dapat memajukannya sedikit pun." - Surah al-A'raf, ayat 34

Berita ini tidak saya duga. Arwah muda lagi..baru 30 tahun tahun ni, satu tahun lebih tua daripada saya. Arwah meninggalkan sepasang anak yang masih kecil.. Tersentuh hati mengenangkan nasib anak kecil yang kini menjadi anak yatim..kehilangan tempat bermanja..kehilangan kasih ibu yang tulus.

Terkilan di hati sebab sebagai kawan..saya tak pernah tahu yang kawan saya pernah menderita bertarung nyawa melawan penyakit..Kanser Payu Dara. Terkilan rasa tidak dapat menatap wajah arwah buat kali terakhir.. Baru tersedar..betapa lamanya kami tidak berhubungan antara satu sama lain. Baru teringat.. kali terakhir bersua muka dengan arwah pada tahun 2006, ketika arwah melangsungkan perkahwinan. Selepas masing-masing berumahtangga..amat jarang kami berhubungan..cuma sekali dua ber'sms'. Tak sangka arwah pergi dulu..

Teringat memori masa kecik dengan arwah. Kami selalu main cikgu-cikgu bersama-sama. Kami jadi cikgu dan sorang adik arwah serta sorang adik saya jadi anak muridnya. Papan hitam kami hanya kertas buku latihan sekolah yang dicabut di bahagian tengah dan dilekatkan pada tong bekas susu getah mak arwah. Pensel digunakan untuk menulis pada 'papan hitam' ini. Banyak kenangan masa kecil saya dengan arwah..kerana hanya arwah kawan yang saya ada pada masa tu..

Kalau la saya tahu yang arwah akan pergi dulu..akan saya isi hari-hari terakhir arwah dengan berkongsi suka dan duka hidupnya..menggembirakan hatinya..membantu apa yang patut untuknya.. tapi apakan daya.. rezeki, jodoh, ajal, dan maut ketentuan Allah.. rahsia Allah. Apa yang mampu saya buat untuk arwah sekarang ni hanya mengirimkan surah Al-Fatihah buatnya..dengan iringan doa agar arwah ditempatkan Allah di kalangan hamba2nya yang bertaqwa. Al-Fatihah buat arwah Siti Faridah binti Nil Bungah!

No comments: