Check it out!

Monday, May 16, 2011

Entry Istimewa Hari Guru

Selamat hari guru diucapkan kepada semua guru/ pensyarah/ ustaz/ ustazah/ cikgu/ cikgu memasak / cikgu memandu dan yang seumpama dengannya.. Betapa mulianya profesion ni sehingga ada hari khas untuk meraikannya..kan?

Masa kecik2 dulu..cita2 saya nak jadi guru. Sejak darjah 1 sampailah tingkatan 3..cita-cita ni masih kekal. Bila cikgu tanya je cita-cita nak jadi apa..inilah jawapannya. Kat buku autograph member2 bila tulis biodata..cita-cita guru ni memang tak lupa tulis..hihihi.. mungkin sebab ramai pakcik makcik saya yang jadi guru..macam best je jadi guru ni. Hobi masa kecik pun suka main cikgu-cikgu. Selalunya belakang pintu jadi papan hitam. Sanggup beli kapur tulis kat kedai dengan harga 10 sen sebatang untuk mengajar. Saya jadi cikgu, adik-adik dan kawan2nya jadi anak murid. Kadang2 tu..hanya kertas yang dicabut dari tengah2 buku latihan dan ditampal pada tong getah mak member jadi papan hitam kami. Ini kalau main cikgu2 kat rumah member la. Mak dia marah kalau jadikan belakang pintu rumah sebagai papan hitam. Mak saya tak kisah..hihihi..

Tapi bila dah masuk tingkatan 4, tiba2 plak bleh bertukar cita-cita. Masa ni ditakdirkan ditempatkan di kelas pertama dalam sekolah. So, bila cikgu tanya sorang2..kebanyakannya jawab nak jadi doktor, engineer, akauntan, arkitek dan sebagainya.. takde sorang yang cakap nak jadi guru. So, bila tiba turn saya ditanya, macam segan plak nak cakap cita-cita nak jadi guru..terus tukar nak jadi akauntan macam beberapa orang kawan yang lain..hihihi..macam la kerjaya guru tu takde class..macam la bagus sangat kerja sebagai akauntan tu..huhuhu.. Ala..pikiran budak2..hihihi..

Sekarang ni.. tak tercapai pun cita2 nak jadi akauntan tu. Mana nak jadi..lepas SPM ambik diploma pengurusan hartanah. Mungkin sebab cita2 tu tak ikhlas datang dari dalam diri kot. Tapi yang penting..setiap yang Allah tentukan..ada hikmah disebaliknya kan?

Sempena hari guru ni, saya nak buat ucapan skit..hihihi.. konon-konon ucapan ni didengari oleh mereka yang ditujukan ucapan ni la ye..

Terima kasih tidak terhingga buat cikgu2 yang telah mendidik saya di Sekolah Kebangsaan Lelaki Bandar Tangkak dari darjah 1 hingga darjah 6 (tahun 1988 hingga 1993). Opss! nama sekolah ni je sekolah lelaki tapi studentnya campur lelaki pompuan ye. Zaman abah saya belajar dulu memang sekolah ni khusus untuk murid lelaki sahaja. Tapi zaman saya..dah campur dah. Sekolah turun temurun ni..hihihi.. dari abahnya sampai la kepada 9 orang anak2nya.. cucu2nya? ntahla..macam tidak je.. Tapi sekarang nama sekolah dah bertukar menjadi Sek. Keb. Seri Tangkak.. nama lelaki dan bandar telah digugurkan.

Seterusnya, terima kasih kepada cikgu2 kat Sek. Men. Keb. Tun Mamat Tangkak yang telah mendidik diri ini sejak tingkatan 1 sampai la tingkatan 5 dari tahun 1994 hingga tahun 1998. Sungguh setia pelajar ini kan? hihihi.. Tanpa jasa kalian mungkin diri ini tidak berada di kerusi sekarang ni..

Terima kasih juga buat ustaz dan ustazah di Sekolah Agama Bandar Tangkak yang mencurahkan ilmu agama sebagai bekalan meniti kehidupan serba mencabar ini sejak darjah 1 sehingga darjah khas dari tahun 1990 hingga 1996. Walaupun masa belajar dulu sekolah agama selalu dikesampingkan..tapi sampai sekarang ilmu yang diajar masih melekat.. mungkin sebab keikhlasan kalian..

Terima kasih juga buat pensyarah2 di Jabatan Pengurusan Hartanah, UiTM Shah Alam dan juga pensyarah2 di Jabatan Pengurusan Harta Tanah, UTM yang mencurahkan ilmu sehingga melayakkan diri ini berada seperti sekarang ini. Berjaya juga saya keluar daripada lingkungan perguruan yang dah sebati dengan keluarga besar saya. Cukuplah 8 orang pakcik makcik saya memilih profesion guru ni. Bagi cerita lain plak bila berkumpul.

Tak lupa juga buat cikgu memandu yang mencurahkan ilmu pemanduan kepada pemandu berhemah ini :-) dan juga semua cikgu-cikgu tak rasmi yang telah mencurahkan sedikit sebanyak ilmu kepada diri ini.

Terima kasih ya Allah kerana memberi peluang kepada hambamu ini.. menuntut ilmumu daripada semua guru2 ini.. Rahmatilah mereka dan pimpinlah mereka agar mereka tetap berada di jalanmu..amin!

No comments: