Check it out!

Wednesday, May 18, 2011

Checklist Keperluan Ibu Bersalin

Semalam dah cerita pasal checklist kelengkapan baby kan? so ari ni saya nak share pulak checklist keperluan mummy yang nak melahirkan baby.. mana aci baby je..mummy pun nak jugak..hihihi..

Ini senarai semak edisi mamiraysha. Sesiapa rasa keperluan dan citarasanya sama dengan mamiraysha..boleh la follow.. Sapa yang tak setuju..sebarang surat menyurat tidak akan dilayan..hihihi..

List Barangan untuk ke hospital:

1. Kain batik
2. Stoking tebal
3. Selipar
4. Baju untuk keluar wad (dalam wad pakai baju hospital)
5. Tudung sedondon dengan baju untuk keluar wad :-)
6. Disposable panties (senang je buang)
7. Maternity pads
8. Cardigan / sweater (selain untuk elak sejuk..juga utk cover aurat)
9. Handphone & charger (kalau tak guna line, top up kena standby)
10. Toiletries
11. Buku rekod pemeriksaan antenatal (jangan lupa!)
12. Guarantee Letter (GL) - kakitangan kerajaan kena bawa surat ni
13. Kad pengenalan (ini pun nak kena masuk list ke? hihihi)
14. Bahan bacaan - untuk mengisi masa lapang..mana tahu terlambat plak baby nak kuar
15. Makanan pemberi tenaga spt. air kotak milo dan coklat

List Keperluan sepanjang berpantang:

1. Set bersalin (Saya dah beli Leesa Formula. Malas nak buat research pasal jenama lain. Kekalkan je la sama macam bersalin anak sebelum ni. Kalau dulu saya beli complete set tapi kali ni beli set A je, tanpa tungku, bengkung dan teh herba. Ia mengandungi tablet haruan (pagi), tablet perawan (malam), krim halia, minyak telon dan krim nak rampingkan perut :-))

2. Bengkung (Saya guna Leesa Formula punya yang sedia ada (bertali) dan baru beli bengkung moden yang bervelcro (nak main lekat2 je sekarang ni..maklumla anak dah ramai..takut tak sempat nak mengikat2 tali..hihihi..tapi dua2 akan digunakan juga))

3. Tungku (yang ni belum beli lagi. Ingat nak beli tungku moden je..senang! cucuk je kat karen..tapi adik saya yang keje kat KPDNKK baru je cakap yang dia ada terima aduan pengguna yang tungku tu pecah dan pengguna tu melecur..ngeri la pulak..walaupun dia hanya terima 1 aduan aje. Nampaknya kena la guna yang tradisional punya :-) kalau penakut cam ni)

4. Mandian herba (yang ni pun belum beli lagi. Berpantang 2 kali sebelum ni tak pernah beli pun. Mandi air biasa je. Kali ni mengada2 plak nak mandi2 herba ni :-) Tak jumpa pulak kat booth2 yang ada kat shopping complex yang saya kunjungi. Malas nak bayar kos penghantaran kalau order online..hihihi..kedekut! ada sesiapa tahu kat area putrajaya ni jual kat mana?)

5. Pam susu ibu (dah standby pam elektrik dah..tak sabar plak nak mulakan sesi pengepaman..tak tahu la macamana nanti..tak pernah guna pun untuk 2 anak sebelum ni. Anak ke-3 plak ngada-ngada nak guna. Memandangkan en asben yang belanja, kalau tak guna..alamatnya susahla nak minta belanja barang lain..hihi.. pantang dia kalau beli tak guna.. adeh!)

6. Bekas simpanan susu ibu (Memang kena standby awal-awal ni. Masa anak ke-2 dulu memang tak standby pun breastmilk storage. Nak tahu saya simpan susu kat mana? Bekas dadih yang kirim kat member belikan..hihi..yang tak bestnya..bekas dadih ni makan space sikit dlm freezer..maklumla bentuknya yang kecil di bawah dan lebar di atas. Kali ni nak well prepared...dah sediakan plastik untuk simpan susu ibu (lebih praktikal sebab kurang rajin nak mencuci dan mensterill botol2 susu ni) tapi botol2 susu yang lama yang mana masih boleh digunakan akan terus digunakan juga.)

7. Stoking tebal (untuk digunakan sepanjang berpantang untuk mengelakkan angin masuk dalam badan kata orang tua2 dan juga nak elak kesejukan)

8. Pad secukupnya (Kalau tak prepare, sian en asben termalu2 plak nak belikan nanti.. anak dah 3 pun nak malu lagi adei!)

9. Pencuci / ubat untuk merawat luka kelahiran (Rasanya perlu untuk standby agar cepat sembuh. Tapi saya belum beli lagi. Nak cari kat mana ye yang bagus? Bersalin sebelum ni hospital tak sediakan pun. Saya beli losyen kuning je kat farmasi)

10. Tak terfikir plak waktu ni nak masukkan apa dalam list ke-10 ni..hihihik...

Jangan malu2 untuk tinggalkan komen kalau ada benda penting yang saya tertinggal daripada senarai ye..

1 comment:

Ummi Syahmi said...

TQ sharing dear...
Memng tengah cari apa lagi keperluan ibu yang masih belum prepare..

Jika sudi singgah lah ke blog saya
http://ummirdinacong.blogspot.com/