Check it out!

Friday, July 2, 2010

Hari ini dalam sejarah : Mengimbau pengalaman temuduga kerja kerajaan

Hari ni 2 Julai 2010. Sejarah apa yang ada pada ari ni? Hehe..bukan nak cite pasal sejarah Malaysia..jauh sekali sejarah dunia..tapi sejarah peribadi. 7 tahun lalu.. 2 Julai 2003..tarikh nilah tarikh saya interview untuk dapat jawatan sekarang ni. Ehm..kenangan yang sukar dilupakan. Anda juga mungkin begitu kan? Ada cerita tersendiri pasal interview ni..

Actually..interview ni interview ke-2 dalam hidup saya selepas gagal interview pertama pada November 2002..tapi bagi jawatan yang berlainan la. Masa isi borang SPA8 dulu jawatan yang gagal disandang tu pilihan ke-2 dan yang interview ke-2 ni pilihan pertama. Masa interview first dulu, interviewer siap cakap lagi.." Jawatan ni pilihan ke-2 awak kan.. Awak tunggu la interview jawatan pilihan pertama awak nanti.. rasanya jawatan tu belum diinterview lagi.." Pehh! nampak sangat la jawapannya mendukacitakan.. ehm..takpe la..susah juga nak dapat keje ni. Kalau macam tu..sambung study balik la!

Harapan nak bekerja dahulu lepas habis diploma sebelum sambung degree berkubur begitu aje. Saya sambung study..buat degree..memandangkan susah dapat keje..tak nak buang masa cari keje..(tak cari keje pun..takut..hehe..isi borang SPA8 aje). Masa tengah study di semester yang ke-2 ni la.. saya dapat surat panggilan interview ni. Tarikh : 2 Julai 2003, Masa : 8.00 pagi, Tempat : Bangunan SPA, Jalan Cenderasari, KL.

Memang abah saya di kampung suruh pegi interview ni untuk dapat pengalaman interview. Dapat ke tak dapat ke itu lain cerita. So, pada hari kejadian..saya ponteng kelas untuk attend interview ni bersama seorang housemate yang sememangnya takde kelas ari tu. Dari Shah Alam ke KL..kami tunggang motosikal berdua. Saya bawa motosikal dan kawan saya bonceng dibelakang. Main redah je ikut signboard memandangkan tak pernah pun pergi Jalan Cenderasari tu.

Bila dah sampai KL..tak jumpa plak signboard nak ke Jalan Cenderasari. Pusing punya pusing..tak sampai-sampai.. Tahu je la jalan KL ni..banyak jalan sehala..kalau dah terlajak tu..bukan main jauh nak u-turn balik.. Memang kami berada dalam kesesatan waktu itu..tidak jumpa jalan kebenaran..hehe.. Memang kenyang makan angin la kami pagi tu.. hahaha..sarapan!

Ada gak la saya guna talian hayat untuk membantu. Telefon pakcik yang penah keje kat KL..ehm..tapi harapan hampa..dia pun tak bleh nak bayangkan di mana saya berada.. nak tak nak kena la cari sendiri.. masa terus berlalu.. dah nak putus asa dah mencari.. last sekali saya cakap kat member.."Anne, ni last round..kalau tak jumpa jugak..kita balik je la..takde rezeki nak interview la ni.." Anne pun setuju. Dalam hati saya berdoa.."Ya Allah..kalau interview ni baik untuk aku..kau jumpakanlah aku jalan menuju ke sana.. kau permudahkanlah urusanku Ya Allah!" Lepas tu saya teruskan perjalanan..dan tergerak pulak nak masuk satu lorong yang tak pernah pun masuk sebelum ni walau pun dah banyak kali pusing kat tempat yang sama. Alhamdulillah! jumpa juga akhirnya.. Fuhh! macam tak percaya aje ada pejabat kerajaan yang tersorok macam ni..hehe..

Jam di tangan menunjukkan dah pukul 10 lebih. Ehm..ada lagi tak interview ni? dah lambat dah ni.. ahh try tanya la.. Pak Guard kata interview kat tingkat 2. Saya buka la pintu dewan yang dimaksudkan..kosong! tiada calon lain kecuali ada sorang kerani. "Puan..saya datang nak interview. Boleh lagi ke?" Tanpa malu-malu saya utarakan hajat di hati.. "Interview dah abis dah dik. Pegawai yang interview tengah minum pagi nak balik. Nanti akak tanyakan kalau boleh interview lagi.."

Tak lama kemudian..kakak tu kuar dari bilik sebelah dan mengatakan " Boleh dik..nanti mereka keluar. Adik duduk dulu.." Huh! nasib baik boleh interview lagi..tak sia-sia sesat! hehe..Alhamdulillah! Waktu ni la baru saya sibuk nak menampal gambar pada resume, susun sijil2 dalam folder..tak sempat sebelum ni..

Saya diinterview di situ juga. Kat bilik yang banyak kerusi. Difahamkan, saya diinterview kat tempat calon menunggu giliran nak masuk bilik temuduga.. Hahaha..disebabkan dah lambat sangat dan dicampur dengan perasaan malu sebab lambat..tak sempat saya nak nervous! tak macam first time interview dulu.. So, saya jawab je soalan yang diberi dengan selamba. Macam kawan2 plak..hehe..

Antara soalan yang ditanya:

1) Awak buat apa sekarang ni?
2) Misalnya awak dapat jawatan ni, awak nak teruskan degree awak ke awak nak kerja?
3) Kawan awak teruskan degree dia..lepas grad dia jadi pegawai..awak cuma penolong pegawai je..awak tak jelous ke?
4) Siapa Timbalan Menteri Kewangan?
5) Dah berapa tahun Malaysia merdeka?
6) Bila Malaysia ditubuhkan?
7) Sehari semalam sembahyang 5 waktu berapa kali baca Fatihah?
8) Apa itu Zonning dan densiti?
9) Ada berapa kaedah penilaian dan nyatakan.
10) Bagaimana nak buat penilaian menggunakan kaedah baki?
11) Apa yang special tentang diri awak? (in English)

Sesi temuduga ni banyak menguji cara kita komunikasi, kejujuran, keyakinan diri dan juga kesabaran. Kalau nak diikutkan..banyak markah kena potong sebab lambat ni. Tapi alasan yang diberi munasabah..penemuduga sendiri pun susah nak jumpa jalan ke sini! Alhamdulillah..dah namanya rezeki..saya dapat jawatan ni. Tapi dalam hidup ni tak semua yang kita nak kita akan dapat. Dalam tempoh seminggu saya perlu buat keputusan sama ada nak teruskan degree atau pilih berkerja! Masa dapat panggilan daripada abah di kampung yang bagitau temuduga saya berjaya..rasa nak nangis je..sebab memang tak harap untuk dapat kerja ni. Tak tahu nak buat keputusan sama ada nak terus belajar atau berhenti dan berkerja. Belajar tinggal 1 tahun je lagi. Posting pulak nun jauh di Batu Pahat. Nak convert full time kepada part time tak sesuai pulak sebab course yang saya study ni part time sebelah malam lepas office hour. Fuhh! dilema sungguh waktu ni. Setelah banyak nasihat diterima - ada yang suruh teruskan belajar dan ada juga suruh bekerja, akhirnya gerak hati lebih kepada berkerja. Sekarang ni bukan senang nak dapat kerja.. kalau belajar tu..senang nak dapat. Memikirkan family saya bukanlah golongan kaya, maka berkerja ini terbaik buat saya untuk membantu keluarga. Borang tarik diri dari pengajian di hantar ke pihak pengurusan universiti..dan saya melapor diri bertugas di Batu Pahat. Dalam hati..saya berjanji akan meneruskan degree yang separuh jalan ni bila tiba masa yang sesuai. Akhirnya saya kotakan janji itu pada tahun 2007 setelah 4 tahun berkhidmat..so hingga sekarang saya masih lagi bergelar part time student disamping meneruskan kerjaya..hehe..

Moral of the story..setiap kesulitan yang Allah bagi itu..ada kesenangan yang terbit daripadanya. Bersangka baiklah dengan Allah. Setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Sesungguhnya Dia Maha Pemurah lagi Maha Penyayang kepada hamba-hambanya..

2 comments:

Anonymous said...

salam ziarah kak..
terharu baca entri pasal ni..
Tahniah kak atas kesabaran akak..
Mohon doa dari akak..
saya interview spa 9 nov ni..
dekat tempat akak temuduga tu..
harap2 berjaya..amin

Anonymous said...

ALlahu...bnyk ujian kna harungi utk dptkn jwtn tu.. tpi pape pun alhmdulilah ade hikmahnya.. dpt gak jwtn tu akhirnye wpun trpkasa stop degree wktu tu..hrp akk trus sukses.. sy pn bkal tmdga krja 03/09 nie.. huhu...